IF Starts nya hemsida

• Johan I
  • Johan I Profilbild Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
06 feb 2014 13:02 - 08 feb 2014 15:00 #1752 av Johan I
Johan I skapade ämne: IF Starts nya hemsida
Tänkte att vi kunde ha denna tråd för att diskutera saker omkring hemsidan, t.ex. vad som ser/fungerar bra eller mindre bra, eller om det är några idéer och förslag till förbättringar. Det kan vara allt från färg och form till idéer om nya funktioner/sidor. Det kan ju dock nämnas att även om det mesta är möjligt så är inte allt så lätt som det kan verka eller se ut. Om det inte framgått helt klart, så är det alltså jag som har designat och kodat den nya hemsidan. Har ni några frågor går det också bra att ta upp här eller via mejl.

Grundtanken för nya sidan är att den skall skapa mer aktivitet i klubben, även utanför träningstider, och där det känns mer naturligt att dela med sig av sina idéer eller tankar kring t.ex. träning, tävling och annat. Sen skall vi även inte heller kännas oss begränsade vad gäller utrymme (vi hade 1 GB förut, nu 100 GB) eller möjligheter för allt från fotoalbum till resultatarkiv. Även detta är tänkt att det skall vara mer integrerat i sidan, i stället för att man slussas ut till t.ex. en Google sida för ett fotoalbum eller att forumet ligger på en separat sida. Sen kan väl också nämnas att vi kommer betala mindre än 1/4 av priset för nya sidan mot gamla sidan.

Det jag i skrivande stund har på schemat, för att färdigställa eller jobba mer på, är: fotoalbumet, filarkivet, resultatarkivet och även en ny version av månadens profil. Jag har ganska stora planer för resultatarkivet men det kommer att behöva ske under en längre tid och till en början så skall jag "bara" ordna så att alla våra egna arrangemang är inkluderat i ett lite enklare system. Sen skall jag även försöka länka om de flesta forumposter och nyheter så att de tas upp av de nya användarkontona, via databasen. Även gästinlägg skall försöka identifieras, om de skrivits av någon medlem.

För en liten nostalgitripp så har jag inkluderat en bild på hur gamla sidan ser/såg ut.
Bilagor:
Senast redigerad: 08 feb 2014 15:00 av Johan I.

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
07 feb 2014 09:13 #1755 av Elias Z
Elias Z Svarade på ämne: IF Starts nya hemsida
Som sagt, kanonsnygg hemsida!

Det jag efterlyst tidigare är att man under sin profil kan skriva lite om sig själv, träning, mål osv. Vore ju kanon om man kunde koppla en kalender till varje användare så kan följa varandras träning, peppa och kommentera. Jag gör redan detta på jogg.se men vore ännu roligare om alla i klubben loggade på samma ställe (givetvis med förståelse att inte alla vill)

Sen saknar jag länkarna till Närkes friidrottsförbund samt gamla funktionen att forumet öppnades i ett nytt fönster och att man var inloggad tills man aktivt valde att logga ut!

Önska kan man ju alltid göra!
Följande användare sa tack: Johan I

Mer
07 feb 2014 22:28 #1757 av Conrad G
Conrad G Svarade på ämne: IF Starts nya hemsida
Håller med! Grymt bra jobbat med hemsidan.

Jag har skickat några funderingar på hemsidan till dig Johan!

Håller med Elias att det vore kul att ha lite mer fält under profil med personliga mål!

/Conrad
Följande användare sa tack: Johan I

• Johan I
  • Administratör
  • Administratör
Mer
19 feb 2014 12:34 - 19 feb 2014 12:37 #1777 av Johan I
Johan I Svarade på ämne: IF Starts nya hemsida
Kul att ni tycker om nya sidan! Det finns stora möjligheter till förbättringar, förändringar och nya funktioner, så förslag och idéer är välkomna. Sen skall dock nämnas att allting inte är så lätt att ordna som det kan verka, som t.ex. det här med att ha som egna träningsdagböcker på hemsidan. Till det skulle jag vilja referera till www.jogg.se . Att däremot kunna skriva lite mer utökad information på profilen är under planering och konstruktion, det skall jag fixa på något lämpligt sätt. Kanske i samband med att Månadens profil görs om, och då att den information står just under användarprofilen i stället, men vi får se.

Länkar till Nerikes friidrottsförbund och Svensk friidrott m.m. skall fixas. Det är lite problematiskt med omdisponering av sidan bara så att inte nyheterna hamnar för långt ned på startsidan, om mer läggs till. Skall lägga in länkarna i Kalender raden på sidan, ni kan väl kolla om det blev bra och rapportera här.

Jag har fixat det där med att forumet öppnas i en ny flik (tanken med att inte ha det så från början var dock att sidan skulle kännas mer integrerad och att man inte lämnar hemsidan, är det som du hade tänkt nu?) och även lite av det Conrad skrivit via mejl med kostnadsersättningsfilen som saknades, information om styrelsen och sen att månadens profil öppnas i samma fönster, inte i ett nytt.

Kom gärna med fler förslag!
Nu senast har jag länkat "alla"/de flesta gamla inläggen här på forumet till de nya profilerna. Idag skall jag nog göra lite ytterligare där och sen börja gå igenom resultatlistor igen, så att fler år och lopp kan visas under Tävlingar->Resultat.
Senast redigerad: 19 feb 2014 12:37 av Johan I.

Mer
20 feb 2014 10:44 #1780 av Elias Z
Ja , jag har sett att det hänt grejer på hemsidan! Bra jobbat!

Tycker det är kanon att kunna ga både hemsidan och forumet öppna samtidigt, t.ex. I mobilen!

Saknar dock funktionen som loggar in automatiskt.

Har kommit på en grej gällande månadens profil. Om månadens profilen läggs i forumet så finns möjlighet till följdfrågor och vidare utveckling av diskussionen om man intresserat sig för nåt speciellt i profilen.

• Johan I
  • Administratör
  • Administratör
Mer
20 feb 2014 23:48 - 21 feb 2014 00:01 #1783 av Johan I
Håller på med resultat från Startmilen nu, har fått fram 4 år i rätt format nu. Det tar ett tag att hålla på med då en del listor är i helt fel format, och vissa är bara inskannade bilder eller tidningsartiklar. Så de måste skrivas in helt för hand.

Ang. att "logga in automatiskt", så antar jag att du menar att sidan skall komma ihåg nästa gång du besöker, att du redan är inloggad. Detta bör fungera om du kryssar för "Kom ihåg mig" när du loggar in. Det kan dock bero på vad man har för inställningar i sin webbläsare eller mobil, när det gäller "cookies" och dylikt. Har ingen koll alls på hur det fungerar via mobil.

Bra idé att kunna skapa en diskussion kring en månadens profil. Det går att lägga till så att man kan kommentera en artikel och t.ex. dela på facebook/twitter/google+ m.m. om man är inne i sådant. Just nu är dock profilerna bara inlänkade som html-filer och är alltså inga egna artiklar. Problemet med att ha kommenterar direkt vid artiklarna är ju dock att forumet kanske hamnar i skymundan då, i vissa fall. Så ett alternativ till det vore ju att ha en "månadens profil"-sektion på forumet där man har en tråd för varje profil, och där man kan ställa frågor till eller omkring en viss profil. Det förutsätter ju dock att den profilen är villig till det och inte känner att den på något sätt är tvingad till att försvara sig eller liknande. Men det är helt klart möjligt, men helst skall det då vara bestämt hur månadens profil skall presenteras före man gör något sådant beslut.

Ni som använder mobil till att kolla på hemsidan får gärna ge era intryck hur det fungerar där. Har ingen möjlighet att själv kolla det, men jag har lite koll ändå, då det går att få en liten uppfattning. Försök gärna gå in på t.ex. resultat-sidan ( www.ifstart.se/tavlingar/resultat.html ), och rapportera om det är funktionsdugligt, så att ni snabbt kan hitta resultat ni söker, t.ex. om det vore helt färska resultat efter en tävling. (Tanken är dock att självklart också ha kvar resultat i traditionellt format.)
Senast redigerad: 21 feb 2014 00:01 av Johan I.

• Johan I
  • Administratör
  • Administratör
Mer
19 maj 2014 16:42 #1949 av Johan I
Nu har fotoalbumet återupplivats. Skriv gärna vad ni tycker och vad som är bra, mindre bra eller kan göras bättre o.s.v. Är medveten om att viss funktionalitet via mobiler fungerar sådär, men testa gärna och rapportera hur det fungerar för er. Fler bilder kommer allteftersom!

Om ni har bilder ni vill lägga in, kontakta mig.

Mer
24 jun 2014 08:02 #2008 av Elias Z
Undrar en sak här på forumet.

Jag saknar datum när ett inlägg var postat? Framför allt när man läser gamla tråndar som är aktiva lite till och från.

Är jag blind eller går det att få till?

• Johan I
  • Administratör
  • Administratör
Mer
24 jun 2014 19:57 #2010 av Johan I
Datum för postat inlägg finns vid dess rubrik (gråa raden, till vänster om #2008 i ditt fall), men anledningen till att du inte ser det är för att du kollar via mobilen/i en lägre upplösning. Då anpassar sig forumets layout och tar bort sådant som är "oväsentligt". Själv kan jag dock tycka precis som du att det borde finnas, skulle hellre ta bort något annat i så fall. Jag skall undersöka möjligheterna för att få fram det även vid mobilt läge.

• Johan I
  • Administratör
  • Administratör
Mer
25 jun 2014 10:06 #2015 av Johan I
OK, nu är det fixat med datum+tid även vid lägre upplösningar. Kolla gärna så att det ser OK ut.

Mer
25 jun 2014 10:30 #2016 av Elias Z
Ser kanon ut!

Sidan laddades på: 0.501 sekunder