Marathonserien i Tybblelundshallen 2015-16

• Johan I
  • Johan I Profilbild Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
02 nov 2015 11:55 - 02 nov 2015 13:14 #2420 av Johan I
Johan I skapade ämne: Marathonserien i Tybblelundshallen 2015-16
Förra året var det endast en tävling, som kallades Decembermarathon. I år och även över till nästa år är det dock en Marathonserie med tre deltävlingar. De avgörs i oktober, december och februari (2016). Arrangören är även nu Lindesberg/Frövi-klubben 114Sport med Ola Nordahl i spetsen. Det är en tävling för de som vill utmana sina mentala och fysiska förmågor. Det är 1 timma, halvmaraton, 3 timmar eller maraton som gäller, i Tybblelundshallen! För maraton är det nästan 219 varv på den 193 m långa inre uppvärmningsbanan som gäller.

Jag sprang halvmaraton förra året, men var inte med nu igår på första tävlingen i oktober (flyttades till 1 nov p.g.a. dubbelbokning av hallen). Roland sprang dock och kan säkert delge en fin tävlingsrapport =)

Nästa datum är 27 december, då Decembermarathon avgörs. Det kan bli start för mig då, men jag har inte bestämt mig och det beror på form och ev. skador/sjukdomar. Är just nu förkyld, men det håller på att ge sig.

Info:
if114sport.vpsite.se/

Mina tider genom åren:
2014: 1:26:01 (December-halvmaraton, Tybblelundshallen)

Filmer:
2014 (Dec): www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...IwtTcFR7zjd6eTwURNMW
2015 (Okt): www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...11q5UBH4SAjb2PcIQUgA

Bilder:
2014 (Dec): www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...thon-2014-12-27.html
2015 (Okt): www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...thon-2015-11-01.html
Senast redigerad: 02 nov 2015 13:14 av Johan I.

Be Logga in ansluta till konversationen.

• Charlotte N
  • Charlotte N Profilbild
  • Premium Forummedlem
  • Premium Forummedlem
Mer
02 nov 2015 18:47 #2421 av Charlotte N
Charlotte N Svarade på ämne: Marathonserien i Tybblelundshallen 2015-16
Grattis Roland till ditt personbästa på maran! Är så imponerad över hur man kan springa så många varv i inomhushallen utan att ge upp. Vilken mental styrka du har.

Mer
02 nov 2015 20:16 #2423 av Roland E
Roland E Svarade på ämne: Marathonserien i Tybblelundshallen 2015-16
Hejsan idag är det dagen efter lite stel i framsida lår när jag går nerför trappan annars är det bara bra. Ja vad ska jag säga nytt pb på maraton distans med ca 2min och det gör man på en 193m bana inomhus tiden blev 3,43,47 och det räckte till en 5 plats av 21 sartande. Jag öppna för att gå på 3,30 ( ska man satsa så är det lika bra att göra det ordentligt ) första halvan gick riktigt bra tyckte jag, hade ingen koll alls på tiden eller placering utan hitta en rygg att följa och det visa sig att han sprang Stockholm maraton på 3,24 i år så det var en bra rygg tydligen. Men efter ca 2 timmar tappade jag ryggen, vi kom i otakt vid vätskan och fick börja köra för mig själv och jag tyckte det gick helt ok fram till ca 3 timmar då jag förmodligen drack lite för fort och lite för mycket så att jag fick magknip men det släppte vart efter men nu började jag bli trött. Jag titta på monitorn 2 gånger när den stod på 159 varv och 196 varv den sista gången tänkte jag att det är ju bara 22x200m kvar så då var det bara att gå in i sig själv och inte fundera på någonting. Prova med en lite fart ökning men det drog till direkt i ljumskarna så jag försökte hålla ett så jämnt tempo jag kunde hörde Johan och Maria räknar ner men jag fattar inte när dom säger att det är 600 kvar för jag trodde dom mena 6 varv kvar och när dom sen säger att det är 200m kvar och jag går in i näst sista sväng och hör dom ropa att nu får du ösa på jag gör så gott jag kan det måste vara en syn att se mig försöka spurta efter en mara. Jag måste tacka Maria och Johan för peppet och servicen med dryck och sen inte minst Frida med barnen som heja som värsta AIK klacken tack. Jag kan rekommendera denna typ av träning/tävling som en mycket bra mental träning och det finns olika distanser men om man ska löpa lite längre tävlingar som maraton eller längre så är detta ett perfekt tillfälle för att känna på den mentala biten. Tack till en underbar förening.

Mer
08 jan 2016 08:02 #2454 av Elias Z
Elias Z Svarade på ämne: Marathonserien i Tybblelundshallen 2015-16
Kan inte påstå att jag springer denna serie men det passade fint med ett hårt längre pass. Blev en ny och annorlunda upplevelse.

Att komma först har mest att göra med konkurrensen, men ändå en helt ny upplevelse att leda ett lopp från start till mål! Gläds dock en mer åt ett nytt PB med 46 sek och kontrollerad känsla! (har inte fått några svar gällande varvtider etc, officiell tid 52 sekunder längre än på min klocka 1,21,56)
Passerade milen på 38,48
Puls 175/188 som är att jämföra med tidigare halvmaror Göteborg 183/193 eller AIK Halvmara 174/183.

Också nytt med pannbenslöpning 93x227 meter per varv. Ganska trångt att springa om vilket resulterade i ganska ryckig löpning!

Ska kika mer på mellantider osv när detta publiceras!

Fick en ny löparjacka för besväret!

Tack till Johan, Maria, Anna och Marie som kom med glada tillrop längs banan!

• Johan I
  • Administratör
  • Administratör
Mer
19 jan 2016 12:55 #2457 av Johan I
Johan I Svarade på ämne: Marathonserien i Tybblelundshallen 2015-16
Ja, det var mäktigt att beskåda Elias under denna prestation. Såg väldigt lätt, starkt och kontrollerat ut. Såg ut att gå långsammare än det gjorde, så det var överraskande med tiden i mål, men kanske var det för att Elias såg relativt opåverkad ut av tempot. Riktigt starkt gjort! Tiden kommer nog putsas en hel del under 2016.
Följande användare sa tack: Elias Z

Mer
30 jan 2016 07:55 #2460 av Elias Z
Elias Z Svarade på ämne: Marathonserien i Tybblelundshallen 2015-16
Tack Johan!

Hade lite ups and downs under loppet men över lag en bra känsla.
Får se om det blir ett till långpass i hallen i februari.

• Johan I
  • Administratör
  • Administratör
Mer
21 mar 2016 23:46 #2472 av Johan I
Johan I Svarade på ämne: Marathonserien i Tybblelundshallen 2015-16
Inte så mycket att skriva om detta, men både Decemermarathon och Februarimarathon har genomförts och Marathonserien är därmed avslutad för denna gång. Själv sprang jag inte i någon av loppen men Roland var med på alla, men fick tyvärr bryta de två senaste p.g.a. problem med höften. Jag har dock varit på plats alla gånger och filmar och tagit kort.

Tyvärr har det visat sig att tävlingarna inte har varit eller är sanktionerad, så det är ju inte så bra. Tänk på att alltid kolla upp sådant innan ni anmäler eller och tävlar för IF Start. Enl. reglerna från friidrottsförbundet så kan man bli avstängd från tävlande om man tävlar i en icke-sanktionerad tävling. Detta brukar dock aldrig ske i praktiken, men det kan vara bra att veta.

Mina tider genom åren:
2014: 1:26:01 (December-halvmaraton, Tybblelundshallen)

Filmer:
2014 (Dec): www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...IwtTcFR7zjd6eTwURNMW
2015 (Okt): www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...11q5UBH4SAjb2PcIQUgA
2015 (Dec): www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...POt3pK5mtZgj5_WBg8qs
2016 (Feb): www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...pv0amimmbNcTjArGAsHX

Bilder:
2014 (Dec): www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...thon-2014-12-27.html
2015 (Okt): www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...thon-2015-11-01.html
2015 (Dec): www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...thon-2015-12-27.html
2016 (Feb): www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...thon-2016-02-27.html

Sidan laddades på: 0.514 sekunder