Inneserien 2015-16

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
12 dec 2015 21:28 #2437 av Johan I
Inneserien 2015-16 skapades av Johan I
En ny serie eller cup har skapats, kallad Inneserien. Den har tre deltävlingar där man tävlar i 1000, 2000 och 3000 m, på resp. deltävling. Arrangören är Åsbro GoIF. Tävlingen sker enl. gällande regler och rekord m.m. kan slås, men samtidigt sker allt under lite mer träningsliknande former än andra tävlingar. Tanken är även att veteraner skall kunna tävla mot seniorer, med tider som omvandlas genom statistik-tabeller. En veteran som springer långsammare, inom vissa gränser, kan alltså vinna loppet och cupen/serien.

Datum för deltävlingarna är 16 dec (1000 m), 28 jan (2000 m) och 16 feb (3000 m).

Info/Inbjudan:
www.nerikefriidrott.se/inneserien2016_1000m.pdf
www.nerikefriidrott.se/inneserien2016_2000m.pdf
www.nerikefriidrott.se/inneserien2016_3000m.pdf

Våga testa! Det är roligare än man kan tro och det kan hända mycket under även korta lopp. Själv är jag bortrest till Teneriffa under första deltävlingen, men efter det så skall jag försöka vara med.

Några som skall vara med?
Bilagor:

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
30 jan 2016 08:08 #2461 av Elias Z
Replied by Elias Z on topic Inneserien 2015-16
Dåligt med rapporter från första deltävlingen!

F-n va skönt!

Sa innan jag åkte hem ifrån att jag hade ångest och att jag inte skulle bli nöjd hur det än gick. Om jag klarade min målsättning 6,40 skulle jag inte vara nöjd ändå då detta inte borde vara några problem. Och om jag inte skulle klara 6,40 skulle det ju såklart vara ett misslyckande med.

Nu blev det inte så utan går runt med en riktigt go känsla i kroppen.

Första gången jag maxar på 2000 m.

Startade i Heat 2 i position 2 men gick ur första kurvan som 4´a. Höll den positionen större delen av loppet men fick jaga lite på rakorna för att få kontakt med 3´an. Passerade 1000 m på 3,22 min vilket var lite efter plan. Hade tänkt att jag skulle ha typ 3,17 för att ha lite marginal på sista 1000 m. Fick bita ihop i tre varv till sen med 2 varv kvar ökade jag lite och gick om 3´an. När klockan ringde körde jag fri fart och gick om Sören och Melker Forsberg och var nu uppe i ledning. En helt ny känsla att få avsluta så här starkt. Fortsatte trycka på och sista 100 m var det syrafest och på upploppet kände jag hur jag vacklade lite. I mål på 6,36,61 min.

Yes, Klarade målet 6,40 min, första gången jag fick vinna mitt heat. En finfin torsdagkväll.
Ser nu lite mer fram emot 3000 m som annars mest är ångestladdat.

Tack till alla som hejade vid sidan av banan.

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
01 feb 2016 12:37 - 01 feb 2016 12:38 #2463 av Johan I
Replied by Johan I on topic Inneserien 2015-16
Starkt Elias! Kul att det gick så bra! Vi får väl se på upplägget på 3000 m. Finns säkert en del som ligger runt 10 min och skulle det vara något speciellt för min del så att jag inte tänkt maxa, så kanske jag kan hjälpa till som farthare.

Hade först tänkt vara med men kände mig inte pigg på att tävla på denna distans och när jag tävlar så mycket ändå. Jag har även lite problem med vänster hälsena just nu, så det var nog klokt att inte vara med. Det var kul att titta på och filma loppen.

Fint med svenskt rekord av Rose Marie, även om nu distansen inte springs speciellt ofta. Bra jobbat ändå med 8.36,22! Att notera är väl även Midea Allard, Eskilstuna FI som 8-åring springer på 3:59 på 1000 m och 8:20 på 2000 m. Ganska imponerande!

Filmer:
2016 (Tvåtusen): www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...PT1-dt3KJJmVcm1JS_IZ

Bilder:
2016 (Tvåtusen): www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...usen-2016-01-28.html
Last edit: 01 feb 2016 12:38 by Johan I.

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
17 feb 2016 12:38 #2465 av Johan I
Replied by Johan I on topic Inneserien 2015-16
Ännu ett tretusenmeterslopp avklarat. Det var vanligare att jag sprang dem förr, men p.g.a. skador, sjukdomar och annat så har det blivit lite mer sällan senaste åren. Det kändes som att det var lite mer avslappnad stämning nu än på Örebro Indoor Games, och jag hade även en bättre känsla i kroppen inför. Fokuset var även bättre och jag hade mer lust att pressa mig. Däremot så har min vänstra hälsena strulat en hel del de senaste veckorna, så min löpträning har mer eller mindre uteblivit. Den har bestått av i princip bara lugna 3 km pass varje dag, bortsett från måndagar och onsdagar i Tybblelundshallen, då det blivit något av ett försök att kolla hur långt i läkningen som hälsenan kommit. Det har gått bättre och bättre för varje vecka, och nu är det mest irriterande och stelt, samt att benen och fotlederna är svagare än normalt p.g.a. den lägre mängden och mindre stötar. I övrigt har jag kört bl.a. trappmaskinen PowerMill på Friskis & Svettis, vilket jag känner har stärkt mig en hel del. Jag känner mig alltså starkare men vissa delar av kroppen, mest benen, är svagare. Flåset är väl inte på topp heller.

Inför start kändes det ändå rätt OK men inte på topp. Jag hade som plan att hänga på Pär Englund och det gjorde jag. Visste dock att det skulle bli tufft eftersom att han, vid god form, borde vara nere på 9:40. Det gick lite snabbare i början men sen passerade vi 1000 m på 3:16-17. Märkte att Pär inte var riktigt nöjd, då han sprang lite ryckigt just vid vissa passeringar, t.ex. 1000 m. Jag hängde på men fick kämpa lite i rycken. Började även känna att benen blev allt mer stumma och jag hade ingen direkt överfart att lägga in. Kändes annars ganska kontrollerat och som att jag hela tiden kunde öka något, men att om jag gjorde det så skulle det bli väldigt jobbigt redan efter några hundra meter. Därför fortsatte jag i ungefär samma tempo och valde även att släppa Pär. Tappade till 3:21 på andra kilometern. Försökte att inte fokusera för mycket på klockan, men det går inte att undkomma passertiderna för 3:20 tempo när man är van att springa intervaller omkring där. 40, 1:20, 2:00, 2:40. 3:20 o.s.v... Såg att jag började närma mig 10 min gränsen om jag skulle tappa mer.

Kunde öka på något sista km men det var först när Mikaela Kemppi kom närmare som jag kände att jag måste öka ytterligare lite mer för att ha hedern i behåll. Inget ont menat om henne, men på kortare distanser så skall jag bara vara före, skadad eller ej. Jag kände av hälsenan något, men det var mest att det störde snarare än att det gjorde ont. Benen var stumma i övrigt så kunde i alla fall inte göra så stor ökning. Avslutade ändå OK med ca 3:16 på sista km och 9:55,12 i mål. Det får väl, med förutsättningarna sett, anses vara ett OK lopp. Senaste tävlingen hade jag ju 10:02 på, så detta var ju helt klart bättre. Jag skulle dock vilja närma mig 9:30, men dit är det fortfarande en bit kvar. Nedåt 9:40 kan jag nog klara med en bra dag och lite mer fartträning, inom inte allt för lång tid.

Bra jobbat ni andra som sprang! Kul med flera PB! Tack till alla som hejade på!

Filmer:
2016 (Tvåtusen): www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...PT1-dt3KJJmVcm1JS_IZ
2016 (Tretusen): www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...NdCJGgr59_ep8ke1w4PF

Bilder:
2016 (Tvåtusen): www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...usen-2016-01-28.html
2016 (Tretusen): www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...usen-2016-02-16.html

Mer
19 feb 2016 16:19 #2466 av Elias Z
Replied by Elias Z on topic Inneserien 2015-16
Kul att tävla igen! Inte ofta det är så många heat på 3000 m och det bara skiljer 1 min mellan första och sista man!

Hade tankar om att ev kunna nå SUB 10 efter Inneserien 2000 m på 6,36 min! Men det räckte inte riktigt idag! Tunga ben och lite orolig mage!

Trångt i starten och stog längst ut på ytterbanan. Kom dock iväg rätt ok ändå och kom in i loppet även om jag låg långt bak i fältet.
Låg på placering 8 de fyra första varven men gick förbi Sören F under varv 5. Passerade 1000 m på ca 3,20 min enligt plan. Under varv 7 passerar Alexander S och Mikaela K och vid 1500 hade jag 5,01 min och 9 sek före mitt hittills bästa lopp. Fortfarande enligt plan! Sen hamnade jag lite i vakuum och sekunderna gled iväg. Kände mig inte riktigt på tå att pressa mig det där lilla extra och blev nog lite bekväm. Passerade 2000 m på 6,48 och låg nu endast 2 sek före mitt PB lopp Marsspelen från 2013! Bet ihop och försökte spring snabbt men kontrollerat under några varv till och ut på varv 12 går jag förbi Daniel Brånn som verkar riktigt trött. Tryckte på lite till under varv 13 men detta resulterade nog mest i att jag höll farten! Ökade lite till varv 14 där jag gick om Erik H. Detta varv blev ett 40 sek varv men släppte på vid ringning och avslutade med ett 35 sek varv! I mål på nytt PB 10,09,58 min! Tidigare 10,13,62 min!
WMA poäng 73,74 vilket var något högre än vid 2000 m. Så det får anses som en godkänd insats!

Splitar:
1500 / 1500
5,01 / 5,08

1 km = 3,20
2 km = 3,28
3 km = 3,21

Finns kanske några sekunder till att plocka en bra dag och vi har ju både Marsspelen och KM innan utomhuspremiären!

Go känsla att ha spräckt detta 3 år gamla PB!
Grattis alla andra men finfina insatser och vilken Startduell Anna och Maria bjöd på!
Tack till alla som hejade längs banan!

Sidan laddades på: 0.629 sekunder