Terrängserien 2016

• Johan I
  • Johan I Profilbild Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
06 apr 2016 14:14 - 10 maj 2016 00:34 #2482 av Johan I
Johan I skapade ämne: Terrängserien 2016
För de som vill ha bra fartträning, så finns Glanshammars Terrängserie. Det går i deras terrängspår vid Skölvboslätt IP, där flera DM har avgjorts. Det är 2,5 km som gäller för vuxna, men för barn finns kortare distanser. Starten är vanligtvis kl. 18:45 för vuxna, men det beror lite på när det blir klart med de andra loppen och om alla deltagare är klara. Första start är kl. 18.

Datum:
Tisdag 5 april, 12 april, 19 april, 26 april och 3 maj.

Info:
www7.idrottonline.se/GlanshammarsIF-Frii...t/Terrangserien2016/

Terrängserien har redan startat! Det var första deltävlingen igår, och flera från IF Start var med, kul! Finns många som ännu inte vågat sig på detta dock, så passa på och var med på kommande deltävlingarna! Det är väldigt bra träning för att få upp farten inför tävlingssäsongen.

Notis: Vanligtvis startar 2,5 km klassen ca 18:30-40, så man behöver alltså inte vara på plats så tidigt som det står i inbjudan (17:30).

Deltävling 1:
Första deltävlingen avklarad alltså och man kan väl inte säga att det var någon höjdare för min del. Jag valde dock att springa från Örebro till Glanshammar innan, vilket är ca 18,5 km och sen sprang jag i Terrängserien. Benen var ganska möra och tunga, kan man säga. Blev därför bara att ta mig runt. Kändes dock snabbare och det blev rätt tufft ändå, men jag var 57 s från mitt personbästa på banan (8:35), med 9:32, sämsta tiden jag sprungit på någonsin ser det ut som. Får hålla tummarna för snabbare och piggare ben till kommande lopp! =)

Deltävling 2:
Sprang inte till Glanshammar denna gång, men benen var ändå slitna. Både träningsvärk från träningsdagen med Anna Sunneborn och sen också allmänt konstigt slitna ben. Har inte direkt sprungit mycket mängd senaste tiden, men ändå känns benen som att de varit med om 25-milsveckor. Det är verkligen helkonstigt och något är fel. Kan vara stress och lite vila, men tycker inte att jag känner att det är så farligt i övrigt och varför just benen, speciellt från knäna och nedåt...
Det var mjukt i spåret och jag föll igenom rejält. Hade det jobbigt redan från start och ledde fram till 1 km-skylten, men sen gick Melker Forsberg (Sörens son) om och jag hade inget att svara med. Var väldigt jobbigt både för benen och flåset. Det blev ändå ett fall framåt och jag kom i mål på 8:57, så en kapning med 35 s från förra veckan. Åtminstone något.

Deltävling 3:
Trots att det hade släppt en del i benen och att jag dagen innan kört ett hårt och bra intervallpass i Karlslundsspåret, så fanns det denna gång ingen direkt spänst eller styrka under uppvärmningen. Jag bestämde mig då för att testa att stretcha lite och töja på olika sätt inför start. Konstigt nog så kändes det då bättre väl igång. Det var dock inte helt bra och orken var inget vidare, men det kändes betydligt mer kontrollerat och mot slutet kunde jag öka och tog därmed in några sekunder. Kom i mål på 8:54 och kapade därmed 3 s från förra veckan. Åt rätt håll, så jag är nöjd med förutsättningarna och att jag kunde vända på den betydligt sämre känslan som var innan start.

Deltävling 4:
Precis som deltävling 3, så kändes det inget vidare på uppvärmningen och jag tog till samma knep, med lite stretch och töjning. Det fungerade faktiskt hyfsat även denna gång. Kunde inte få upp någon bra fart och kände mig väldigt svag uppför, så jag tappade direkt på Henrik Eknor som tog täten direkt. Försökte köra på så gott det gick, men det kändes väldigt tungt i steget och orken fanns inte där. Hade samma tid före tredje veckan i rad vid ca 2,1 km (7:39) och avslutade sedan på samma tid som förra veckan och därmed också samma sluttid, 8:54. Denna gång var jag lite starkare efter 1 km-skylten, men å andra sidan något långsammare dit. Överlag var det lite mer kontrollerad känsla än tidigare gånger och benen kändes även mer responsiva när det gäller frekvens. Att sen få upp någon spänst eller ett tempo, det saknades rätt rejält. Hade inte mycket att trycka på med och föll igenom i steget så fort det blev mjukt underlag, vilket det är rätt mycket av i spåret.

Deltävling 5:
Kanske första dagen med sommarvärme och det hade torkat upp rätt bra i spåret. Det var dock fortsatt rätt mjukt och upptrampat från Terräng-DM som gick i helgen. Hade dock bestämt mig för att köra på så gott det gick och för första gången så kändes benen ändå rätt OK inför start, så det var ju ganska lovande. Kom iväg bra och låg bredvid Henrik Eknor, och jag drog även en bit. Han gick dock om efter ett tag och vi höll rätt jämnt till 1 km-skylten (nästan 1,1 km in i loppet). Sen kommer det mjukaste partiet i hela loppet och där det är upptrampat. Där tappade jag en hel del men kunde åtminstone flyta på hyfsat. Föll inte igenom på samma sätt som tidigare gånger. Dock fanns inte orken där och benen var inte helt bra. Kunde ändå putsa årets bästa tid med 10 s till 8:44, så det var ju ett steg i rätt riktning.

Mina tider genom åren:
2010: (0, 9:22, 9:11, 9:15, 9:05)
2011: (9:10, 9:05, 9:07, 9:16, 9:05)
2012: (9:06, 9:03, 0, 8:43, 8:39)
2013: (0, 8:41, 8:41, 0, 8:59)
2014: (0, 8:35, 8:42, 8:39/41, 8:53)
2015: (8:47, 8:52, 8:43, 8:49, 8:51)
2016: (9:32, 8:57, 8:54, 8:54, 8:44)

Filmer:
2012: www.youtube.com/playlist?list=PLD44A6B3A044C2320
2013: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...eFD3u2f5a4M3xRD56YkX
2014: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...mkPvRXH5eSOBQ2Olc3WS
2015: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...PPGx7awGekiExkKVD_4K
2016: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...irTX1TTwQ2nFyFI4USQB

Bilder:
Finns för flera år i vårt fotoalbum: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalbum.html
Senast redigerad: 10 maj 2016 00:34 av Johan I.

Be Logga in ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.546 sekunder