Medåkersloppet 2016-05-05

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
02 maj 2016 13:27 #2490 av Johan I
Medåkersloppet 2016-05-05 skapades av Johan I
Nu börjar äntligen våren slå igenom och då är det också full fart på tävlingssäsongen.I år är det 38:e upplagan av Medåkersloppet! Det finns tre olika banor, 2,5; 6 och 12 km. Det är mestadels terräng på fin men smal och klurig skogsstig, som gäller. Start och mål sker vid Parkuddens IP, ca 9 km norr om Arboga. Starten går vid kl. 10, så det är förståeligt att det är mest närmast boende som kommer till loppet.

Info:
www1.idrottonline.se/MedakersIF/Medakersloppet/

Blir tredje året som jag springer detta lopp. Maria skall också springa. Kan verkligen rekommendera er att testa detta lopp!

Mina tider genom åren:
2014: 50:29 (egentligen 50:25)
2015: 51:20

Filmer:
2014: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...KQ7dDutM7J5VRLYdCR8R
2015: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...G6j5L3DrW_SKga8C0Mrw

Bilder:
2014: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...ppet-2014-05-29.html
2015: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...ppet-2015-05-14.html

Be Logga in ansluta till konversationen.

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
20 maj 2016 15:25 #2506 av Johan I
Replied by Johan I on topic Medåkersloppet 2016-05-05
Då var årets upplaga av Medåkersloppet avklarad. Det är som vanligt väldigt väderberoende och det gäller att ha fräscha ben om det skall gå vägen för en bra tid. För egen del så stämde verkligen inte det senare.

Jag tänker varje år att nästa år så skall jag vara i bra form till Medåkersloppet och få till en bra tid, samt stark känsla. Det går dock aldrig vägen... åtminstone inte hittills. Händer nästan alltid något månaderna innan som gör att jag inte kan träna ordentligt eller att jag blir sliten, har tillfälligt ont eller blir sjuk. Denna gång så var det mest väldigt slitna ben. Har haft problem med det en längre tid nu, men senaste tiden har det ändå börjat bli bättre, men det är lite från dag till dag om det skall kännas som att det har släppt en del eller om det är full broms i. Denna gång var det nästan det senare. Hade en betydligt värre känsla på Örebro AIK Halvmaraton dock, så det var inte riktigt så dåligt.

Kom iväg rätt kontrollerat men ändå i OK fart. Försökte att inte trycka på något, just eftersom att benen redan från start kändes slitna. Konstigt nog räckte det ändå till att jag låg tvåa och närmade mig ettan i 12 km klassen. Inne i skogen, efter ca 1,5 km, så kände jag mig fortsatt rätt kontrollerad, men där brukar det alltid bli segt ganska snart. Denna gång kunde jag dock hålla ett annat lugn. Det gick dock långsammare också, så det kan ju bero på det. Kom ifatt ettan efter tag och sprang om och förbi. Fick dock ingen stor lucka men jag kände ju att jag hade betydligt högre kapacitet fartmässigt. Däremot var nog mina ben betydligt mer slitna och jag visste inte hur länge det skulle hålla i sig med den relativt kontrollerade känslan. I detta skede springer man alltså mest på en smal stig som slingrar sig genom skogen. Sen kommer det stundvis partier med backar och en del lerpölar och liknande.

Trots att jag tog det ganska lugnt, så började det kännas mer och mer energilöst i kroppen och framförallt då benen. Flåsade knappt något men kunde till slut knappt använda benen, framförallt högerbenet. Det blev stumt och låste sig mer eller mindre. Att då samtidigt ha dåligt fäste och behöva parera för stenar och rötter m.m. ibland, går bara inte. Han som jag sprungit om kom upp i rygg och gick förbi ganska snart. Därefter närmade sig fler bakom och ytterligare två kom förbi under de kommande km, runt vätskan strax innan 7 km och därefter.

Jag brukar alltid komma tillbaka lite i loppet när jag väl kommer ut till grusvägen, strax efter 9 km, men i år hade de precis lagt nytt grus på grusvägarna i området och det var betydligt sämre fäste än tidigare år. Jag kunde se alla tre framför mig, men det var några hundra meter och det gick inte att ta in, trots att jag kunde öka lite grann. Sen avslutas loppet med ca 1,4 km in i skogen igen och det var rejält tufft. Kunde i detta skede knappt använda högerbenet för att skjuta ifrån med. Gjorde inte ont men det var helt stumt. Var väldigt nära att gå i den brantaste backen. Kom igång något mot slutet i elljusspåret, men det var mjukt även där och det fanns inte så mycket att vinna på en ökning på några sekunder. Tog mig i mål på den hittills sämsta tiden för mig i loppet. Inte speciellt nöjd, men det var ett fint och trevligt lopp ändå.

Nästa år... då jäklar!

Resultat:
www1.idrottonline.se/MedakersIF/Medakersloppet/

Mina tider genom åren:
2014: 50:29 (egentligen 50:25)
2015: 51:20
2016: 52:51 (egentligen 52:45)

Filmer:
2014: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...KQ7dDutM7J5VRLYdCR8R
2015: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...G6j5L3DrW_SKga8C0Mrw
2016: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...0rVx9Yl4qlza6GRFWRIK

Bilder:
2014: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...ppet-2014-05-29.html
2015: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...ppet-2015-05-14.html
2016: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...ppet-2016-05-05.html
Bilagor:

Be Logga in ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.546 sekunder