Hälleforsterrängen 2016-05-14

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
02 maj 2016 13:47 - 02 maj 2016 13:48 #2492 av Johan I
Bilagor:
Last edit: 02 maj 2016 13:48 by Johan I.

Be Logga in ansluta till konversationen.

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
20 maj 2016 18:03 #2509 av Johan I
Replied by Johan I on topic Hälleforsterrängen 2016-05-14
Det var nog få som hade förväntat sig ett bakslag med snö som ligger kvar i mitten av maj, men det var precis det som hände över natten till Hälleforsterrängen. För två år sedan var det ca 26 grader och ett år sedan 13 grader. Förra året var det ovanligt svalt, men nu var det alltså nära 0 grader och snö på marken. Jag var dock övertygad om att det inte kunde vara så farligt. Jag förväntade mig ett tunt snötäcke på marken men i övrigt springbara förhållanden och jag hade bara med mig linne och shorts, men jag hade ganska fel. Det var betydligt mer snö än jag hade förväntat mig och det var riktigt halt.

Kändes sådär inför start. Benen var inte speciellt pigga men kanske kunde de komma igång under loppet. Det blev genomblött om fötterna redan på startområdet och jag tänkte att det måste väl vara bättre inne i spåret. Det var det, när det gäller det blöta, men inte snön. Det var spårigt och väldigt svårt att få fäste. Arrangören hade åkt med fyrhjuling innan för att få ett spår för oss att följa, men det hjälpte inte. Det var väldigt mjukt och slirigt i alla fall. Jag är ganska beroende av fäste i min löpning och tar ganska snabbt slut i låren om jag inte får det. Antar att det har med min löpstil att göra, för flera andra jag annars är snabbare och starkare än, kan vara en bra bit före på lopp där fästet är dåligt. Sen gör det väl sitt att jag körde med mina vanliga tävlingsskor, med platt sula.

Jag kom ändå iväg OK, men såg direkt vid 1 km-skylten att det inte gick fort. Sprang med Fredrik Rådström och Fikre, och vi höll ihop till strax efter 4 km. Innan dess var jag ganska pigg och även om benen var slitna så tog jag mig framåt utan större problem. Sen kommer dock en skogsstig som jag många år haft problem med. Förra året var ett undantag men i år var det riktigt tungt. Det går uppför nästan hela tiden och blir ingen direkt rytm. Tycker jag borde ha klarat det bättre men väl ute på vägen som kommer efter stigen så kunde jag knappt använda benen längre, speciellt högerbenet. Likt några tidigare tävlingar så "låste sig" högerbenet och blev helt stumt. Det var som att halta runt på det, men utan att det gjorde ont. Väldigt irriterande och olustig känsla. Återhämtade mig en del med flåset och flåsade knappt på hela loppet, men kunde inte använda benen och när jag försökte så slirade jag runt p.g.a. dåligt fäste. Farligast var det i nedförsbackarna, då jag plötsligt tappade fästet några gånger och gled till med foten. Som tur var så hade jag tillräckligt med kontroll för att undvika att ramla omkull.

Vid ca 7 km så fick jag Kim Grip i rygg och därefter är det en lång backe uppför. Jag tyckte att jag var helt slut i benen och att han borde lätt ha kommit om och dragit ifrån, men jag fick en liten nytändning där, samt lite bättre fäste, och drog då ifrån i krönet på den sista delen av backen. Jag tog även in på Fikre som låg en bit framför. Fredrik distanserade Fikre i denna backe och försvann utom synhåll. Efter lite mindre än 8,5 km så har man tagit sig upp för den sista backen och har mestadels nedför till mål. Kim var fortfarande ganska nära och han tog in så fort det var lite mer slirigt. På slutet var det dock något hårdare underlag och jag hittade krafter i benen som inte verkade finnas där tidigare, så jag höll undan och tog in mer på Fikre, men till slut blev det ändå 10 s fram till Fikre, men 15 s tillgodo på Kim.

Blev ett väldigt annorlunda lopp med dessa förhållanden. När det gäller benen var det tufft, men i övrigt så var det betydligt lättare än tidigare år då man fått kämpa med orken på ett annat sätt. Nu var det bara att acceptera förhållandena och göra vad man kunde, vilket i mitt fall inte var så mycket. Måste göra någonting åt högerbenet som "låser sig". Det har skett flera gånger nu, på framförallt tävlingar, och det förstör i det långa loppet. I början är det inte så märkbart men efter 5 km eller så, så verkar det tillta. Kanske springer jag snett eller konstigt med benet, får fundera och undersöka saken.

Bra jobbat ni andra som sprang!

Info:
halleforslk.se/tavlingar/hallefors-terrangen/

Resultat:
halleforslk.se/documents/2016/05/resulta...rsterrangen-2016.pdf

Mina tider genom åren:
2009: 47:11
2010: 44:52
2011: 45:10
2012: 41:17
2013: 40:51
2014: 39:40
2015: 38:30 (38:27,9 officiellt)
2016: 41:31 (nästan 1 dm snö)

Filmer:
2010: www.youtube.com/playlist?list=PL7F7AE222E3C2B588
2011: www.youtube.com/playlist?list=PLA03B1A33011A742E
2012: www.youtube.com/playlist?list=PL034C5D6A040FD0DD
2013: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...9lLXIJiBDomsh468HMfh
2014: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...8JlvctIBXkmGH0ncW0Vh
2015: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...iXBxfxlI1x6nFu62x-FZ
2016: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...HTAZCLsTGwktmX6hhoz3

Bilder:
2009: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...ngen-2009-05-23.html
2010: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...ngen-2010-05-29.html
2011: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...ngen-2011-06-04.html
2012: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...ngen-2012-05-26.html
2013: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...ngen-2013-05-25.html
2014: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...ngen-2014-05-24.html
2015: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...ngen-2015-05-16.html
2016: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...ngen-2016-05-14.html
Bilagor:

Be Logga in ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.749 sekunder