Fjugestaloppet 2016-06-01

• Johan I
  • Johan I Profilbild Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
20 maj 2016 14:20 #2502 av Johan I
Johan I skapade ämne: Fjugestaloppet 2016-06-01
Fjugestaloppet är bara två dagar efter Rallarrundan som också är ett 5 km lopp, men skillnaderna i övrigt är ganska stora. Banan startar vid Sannabadet och går på grusvägar i Kälkestaområdet. Starten är kl. 18:30 vid Sannabadet. Det finns även kortare sträckor för barn/ungdomar. Loppet ingår även i långloppscupen!

Info:
www.laget.se/FIF_FRIIDROTT/Page/222647

Jag skall väl i vanlig ordning springa. Förra året var det rejäl storm. Får hålla tummarna för bättre förhållanden i år.

Mina tider genom åren:
2014: 18:19
2015: 18:04

Filmer:
2014: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...fnrh74p9umLaFQztCSPm
2015: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...YQzPa3T_kb4biezome6h

Bilder:
2014: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...ppet-2014-06-04.html
2015: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...ppet-2015-06-03.html
Bilagor:

Be Logga in ansluta till konversationen.

• Johan I
  • Johan I Profilbild Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
15 jun 2016 12:09 #2515 av Johan I
Johan I Svarade på ämne: Fjugestaloppet 2016-06-01
Två dagar efter ett halvdant Rallarrundan-lopp för min del, så var jag väl inte direkt jättepeppad inför Fjugestaloppet, som är ett mer svårsprunget 5 km lopp än Rallarrundan. Det fanns dock tankar på att det kanske kunde släppa i kroppen och att jag ändå skulle få till ett bra lopp. Tyvärr krossades de tankarna ganska snabbt, så fort jag började med uppvärmningen. Kände direkt att benen inte bar och att kroppen var sliten. Var nära att jag avbröt uppvärmningen och bara sprang några hundra meter, men jag fick sällskap av Fredrik Rådström efter ett litet tag och då var det ju bara att springa på en bit till. Började kännas lite bättre men långt ifrån bra. Hade även en känsla av uppblåste mage innan start, så det var mycket som inte talade för min fördel i loppet.

Starten gick och jag låg ganska långt fram i starten, trots en avvaktande start. De andra, framförallt förhandsfavoriten Jakob Nilsson, tog det lugnt i starten, så det berodde snarare på det än att jag sprang snabbt. Hade jag varit pigg, så hade jag nog nästan hängt med täten till 2 km, men där börjar det gå nedför och bli lättlöpt och Jakob började öka farten rejält. Syntes direkt att det spred ut sig för de runtomkring och bakom. Själv fick jag Sören upp i rygg och jag kunde springa om Henrik Eknor fram till 3 km och vätskan däromkring. Därefter följer en lång men springbar backe, som känns ganska avgörande i loppet. Har man krafter kvar, så kan man definitivt plocka placeringar där. Sören var stark och jag fick slita rejält uppför, men konstigt nog höll jag undan och vi tog in en placering. Fick kämpa och väl tillbaka på gräsplanen där det bara är några hundra meter kvar, så försökte jag öka något men det var först när vi närmade oss målområdet som jag kunde dra ifrån Sören och ta mig i mål på 18:14.

Trist att jag inte kunde trycka på något, återigen. Känslan var sämre än på Rallarrundan, men samtidigt kändes farten som kontrollerad. Tankarna gick lite ungefär som att "varför springer de andra framför inte snabbare?". En bra dag hade jag nog kunnat vara topp 3 i alla fall, men denna gång var det inte så mycket mer jag kunde göra.

Resultat:
www.laget.se/Fjugestaloppet/News/4619827...-Fjugestaloppet-2016

Mina tider genom åren:
2014: 18:19
2015: 18:04
2016: 18:14

Filmer:
2014: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...fnrh74p9umLaFQztCSPm
2015: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...YQzPa3T_kb4biezome6h
2016: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...MXAx_eKA27V1dsx0xzNX

Bilder:
2014: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...ppet-2014-06-04.html
2015: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...ppet-2015-06-03.html
2016: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...ppet-2016-06-01.html
Bilagor:

Be Logga in ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.413 sekunder