Viby Marathon 2016-07-02

• Johan I
  • Johan I Profilbild Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
29 jun 2016 23:27 #2524 av Johan I
Johan I skapade ämne: Viby Marathon 2016-07-02
Får väl återigen upprepa tidigare års introduktion till loppet: Kanske inte Sveriges största maraton men å andra sidan kanske den trevligaste och mest välarrangerade per antal deltagare, Viby Marathon är tillbaka igen, för 6:e gången! Det är Östansjö SK som står som arrangör och banan går runt Vibysjön, mellan Östansjö och Vretstorp. Starten går kl. 10. Tävlingen är även DM och Veteran-DM i maraton för Närke.
Det nya i år är dock att tävlingen även är Veteran-SM i maraton!

Info:
www.ostansjosk.se/

Vi får väl se om det kan bli något vettigt i år. Vädret ser ut att bli bättre, men mycket kan hända ändå. Kom dit och heja!

Mina tider genom åren:
2014: Bröt vid 34 km p.g.a. värme+kramp+illamående
2015: 3:53:25 (varmt, rejäla problem med kramp)

Filmer:
2011: www.youtube.com/playlist?list=PL883B476812F06DB6
2012: www.youtube.com/playlist?list=PLC1AF7E8C3CF31997
2013: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...haSuUMuo0ULyjjjNseZ2
2014: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...qywpFQycNomy1K2wHfSz
2015: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...vpvNcM3LvUTxSdgnGWi4

Bilder:
2010: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...thon-2010-07-17.html
2011: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...thon-2011-07-16.html
2012: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...thon-2012-07-07.html
2013: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...thon-2013-07-06.html
2014: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...thon-2014-07-05.html
2015: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...thon-2015-07-04.html

Be Logga in ansluta till konversationen.

• Johan I
  • Johan I Profilbild Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
16 jul 2016 15:45 - 16 jul 2016 15:46 #2529 av Johan I
Johan I Svarade på ämne: Viby Marathon 2016-07-02
Kände under senaste loppen innan Viby Marathon att det här med maraton är nog inget jag är redo för alls just nu. Har tyvärr inte kunnat köra så mycket långpass som behövs och egentligen inte förberett något speciellt inför maratondistansen under året. Att ställa in deltagandet i loppet för min del var väl dock aldrig aktuellt, även om det fanns någon tanke om att vara funktionär i stället, så sent som någon vecka innan. Väderprognoserna gick från att bjuda på varmt väder som vanligt till mer ostadigt och regnigt.

Väl på startlinjen så var jag konstigt nog relativt fräsch i benen, vilket inte har varit fallet senaste åren. Dessutom var vädret svalare och regnet var på gång för att svalka ytterligare. Nästan perfekta förhållanden för min del alltså. Hade bestämt mig på förhand att försöka springa lite avvaktande, även om förhållandena var bra, och inte förivra mig. Även om det kändes lätt så skulle jag inte ligga under 4 min/km, och helst snarare närmare 4:15-17 min/km. Kom i alla fall iväg något under 4 tempo, men första 3-4 km är riktigt lättlöpta och jag kände att jag nästan bromsade redan, så jag ville inte bromsa mer när det kändes så lätt. Flöt på riktigt bra och höll mig väldigt kontrollerad.

Hamnade tillsammans med några andra som jag höll ihop med under ganska lång tid. Vi sprang ganska jämnt men bitvis gick det något långsamt och blev runt 4:20 min/km. Banan är dock ganska varierad och det är svårt att hålla ett jämnt tempo genom hela loppet. Blev väl mest att jag och en till var uppe och drog i täten. Strax innan 12 km så drog jag ifrån lite, då jag hade en påse vid vätskestationen där, med gels och lite vätska. Det blev dock ett längre stopp än tänkt, då jag inte fick upp gelen... Gled med händerna hela tiden. Till slut bet jag upp den och fick i mig lite gel. Gruppen jag sprang med försvann dock en bra bit framför och jag fick ta upp jakten för att komma ikapp. Ville inte förivra mig för mycket, men hade krafter nog för att öka märkbart. Tog ett tag, runt 3 km, innan jag kvar ikapp, men det kändes fortsatt rätt bra då. Den biten är också kanske den tuffaste biten på banan, då den är rätt ordentligt kuperad, så det var skönt att jag kände att jag fortfarande var hyfsat fräsch, trots min ökning.

Jag tog mig upp i tät i gruppen ganska snart och började dra ifrån dem efter ca 18-19 km. Hade ingen jättekoll på tempot men kollade ibland på km-tiderna och hade då runt 4:15, utan större problem. Några km gick till och med under 4:10, så jag började känna att jag hade kontroll över loppet igen. Det började dock regna rejält runt 18-21 km, men eftersom att det inte var kallt, så gjorde det inte så mycket. Det är dock inte så skönt att få alla kläder slimmade mot kroppen och vara genomblöt, men regnet avtog ganska snart och fortsatte bara i mer normala mängder efter det. Jag passerade första halvan på 1:30:03, med känslan att jag mycket väl skulle kunna avsluta snabbare och komma under 3 timmar i mål. Efter ca 22 km kom vätskan med min påse igen och denna gång flöt det på bättre med gels och dricka. Stannade till lite men det gick mycket snabbare och gruppen var knappt ens inom synhåll när jag kollade bakåt. Hade dragit ifrån rätt ordentligt. Sen bar det av på Viby krog-rakan för första gången och den är seg, men jag var ändå hyfsat pigg.

Tyckte jag hade fått i mig rätt bra med vätska och energi, samt att vädret skulle bidra till att jag kanske skulle slippa krampen helt... men icke... efter ca 24 km kom första kittlingarna i vaderna om att kramp kunde vara på gång. I detta skede påverkar det inte steget något speciellt, men jag blev nu inställd på att jag behövde göra något för att försöka förskjuta krampen eller undvika den helt. Sprang på någon km till, men sen kom någon mer känning och jag valde att stanna till en kort stund vid ett träd, för att stretcha ut vaderna lite. Vet inte om det hjälpte, men jag kunde i alla fall hålla uppe hyfsat tempo där efter och kunde fortsätta att stanna till lite då och då, och på så sätt undvika den där riktiga låsningen som krampen ger när den slår till ordentligt. Känningarna blev dock allt mer kraftfulla och runt 30 km och därefter, så började det dock gå lite mer överstyr och jag fick mer ordentliga krampattacker. Det låste sig dock inte helt, så jag kom igång ganska kort efter, men nu var det en kamp mot klockan för när det skulle slå till ordentligt med krampen. Fick stanna allt oftare vid räcken, stolpar och träd. Till 33 km gick det väl OK, även om farten hade närmat sig 4:30 och strax över, men därefter så tog krampen över mer och mer och jag kunde inte springa avslappnat längre.

Stannade återigen vid vätskan vid ca 35 km, för att ta en sista gel och vätska. Kom igång något efter det och trots ganska frekventa stopp vid de få stolpar som fanns på Viby krog-rakan, så kunde jag ta mig nedåt 4:30 tempo på 38:e km. Sista vätskan är ungefär där eller vid 39 km, och då kom Rodney Hundermark ikapp och förbi mig. Han hejade på mig och jag lyckades följa med honom en liten bit, det gjorde att det först var vid 40:e km som jag passerade 5 min/km gränsen och hade 5:06. Fick dock stanna flera gånger och på slutet är det några rejäla backar som fick krafterna att ta slut. Kunde inte springa längre p.g.a. krampen och dess påverkan på steget. Var bara några 10-tal meter emellan krampattackerna och humöret blev allt sämre, och fokus blev bara på att ta mig framåt när det gick. Tappade rejält och flera andra kom ifatt mig och förbi. Kändes väldigt frustrerande när känslan i övrigt var ganska pigg och jag lätt hade kunnat pressa mig nedåt 4 tempo sista biten och åtminstone varit nära eller under 3 timmars gränsen. Helt utan kramp hade jag definitivt varit under, men när känslan kommer redan vid 24 km, med ca 18 km kvar, så visste jag att det skulle bli tufft. Till slut så hjälpte det inte ens att stanna och stretcha, kom en ny attack så snart jag försökte springa igen. Fick till någon sorts gång-löpning sista hundratalet meterna och tog mig i mål på 3:07:43 på min klocka men 3:07:41 officiellt. Rodney hade ca 4,5 min bättre tid, så på den korta sträckan från att han kom ifatt mig, tappade jag minst den tiden.

Som vanligt frustrerande med krampen och samtidigt vara pigg och sugen på att springa snabbare, men det var inget att göra något åt. Måste väl se över ifall jag kan ändra något till nästa gång för att undvika det. Fler långpass hjälper ju, men förmodligen är det att jag tappar för mycket salt under loppet, då jag svettas väldigt mycket, även en regnig dag. En rejäl kapning och revansch på tidigare år blev det i alla fall. ca 46 min snabbare än förra året och nytt personbästa på distansen. Vet dock att jag skall klara under 3 timmar utan större problem, men då måste jag slippa krampen.

Riktigt trevligt och fint arrangemang som vanligt. Rekommenderas varmt att springa detta i stället för t.ex. Stockholm Marathon!

Resultat:
www.ostansjosk.se/

Mina tider genom åren:
2014: Bröt vid 34 km p.g.a. värme+kramp+illamående
2015: 3:53:25 (varmt, rejäla problem med kramp)
2016: 3:07:41 (kramp i vaderna, speciellt sista 3-4 km)

Filmer:
2011: www.youtube.com/playlist?list=PL883B476812F06DB6
2012: www.youtube.com/playlist?list=PLC1AF7E8C3CF31997
2013: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...haSuUMuo0ULyjjjNseZ2
2014: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...qywpFQycNomy1K2wHfSz
2015: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...vpvNcM3LvUTxSdgnGWi4
2016: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...KW8e9vASdlQHlRAuBfWH

Bilder:
2010: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...thon-2010-07-17.html
2011: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...thon-2011-07-16.html
2012: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...thon-2012-07-07.html
2013: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...thon-2013-07-06.html
2014: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...thon-2014-07-05.html
2015: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...thon-2015-07-04.html
2016: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...thon-2016-07-02.html
Bilagor:
Senast redigerad: 16 jul 2016 15:46 av Johan I.

Mer
15 aug 2016 14:04 #2536 av Elias Z
Elias Z Svarade på ämne: Viby Marathon 2016-07-02
Grymt starkt med tanke på omständigheterna! Grattis!

Sidan laddades på: 0.399 sekunder