Kilsbergen Trailrun+Bergslagsleden Ultra 2016-09-04

• Johan I
  • Johan I Profilbild Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
07 sep 2016 01:12 #2541 av Johan I
Johan I skapade ämne: Kilsbergen Trailrun+Bergslagsleden Ultra 2016-09-04
Som vanligt är det många terränglopp på hösten och dit räknas även Kilsbergen Trailrun och Bergslagsleden Ultra, som numera blivit stadigt återkommande lopp. Kilsbergen Trailrun löps Ånnaboda-Suttarboda-Ånnaboda via Bergslagsleden och en rundslinga, totalt ca 14 km, medan Bergslagsleden Ultra löps från Digerberget vid Nora till Ånnaboda, vilket blir ca 47,5 km. Båda inkluderar att springa uppför Södra Storstenshöjden (slalombacken) mot slutet av loppet.

Info:
www.orebrotrail.se/

P.g.a. att jag känt mig rejält sliten och trött senaste tiden, så var målet i år bara att ta mig runt och försöka utvärdera mina relativt nya terrängskor som just är tänkta för såna här lopp. I år var förhållandena bra med både vädret för dagen och underlaget i skogen. Förra året var det rejält blött och det var mer eller mindre livsfarligt att springa, speciellt utan terrängskor som jag gjorde. I år gick det dock bra och det var bara några bitar som var leriga och något blöta. Terrängen i övrigt är dock ändå väldigt tuff med mycket stenar och rötter, så bara för att det är torrt betyder det inte att det är fri fart. Har man inte rätt teknik, så tappar man snabbt distans på andra löpare, trots att ens kapacitet i normala fall är större. Så var också fallet för min del. Även om jag sprang ganska kontrollerat, så stannar jag upp i de mer tekniska bitarna och tappar väldigt mycket fart och får ingen rytm. Några andra jag såg bara sprang på och försvann snabbt ur synhåll. Jag förstår inte hur de gör, och vågar, men uppenbarligen går det ju att ta sig fram betydligt snabbare än vad jag gjorde och med mindre ansträngning.

Sprang iväg något snabbare än jag först hade tänkt, men när väl skogspartiet började så tog jag det lite lugnare och flera sprang då om. Sen följer flera km med väldigt tuff terräng, så där spelade det inte så stor roll om jag så skulle ha velat ta i mer eller ej, det hade inte gått så mycket snabbare för det. Tog mig fram ganska avvaktande till Suttarboda, även om farten tilltog något när det blev lite mer lättlöpt någon km innan Suttarboda. Även efter är det ganska lättlöpt en stund, men sen börjar ett riktigt svårsprunget parti med flera lerpölar och nästan obanad terräng. Fick slita mer än tänkt, men inga större problem mer än att benen blev mer och mer slitna. Det bådade inte gott inför slalombacken som snart skulle följa. Försökte återhämta mig lite inför den, för att ev. kunna springa uppför hela, men jag märkte snabbt att benen var slut och orken inte fanns för dagen. Kroppen var för sliten. Tog mig ändå upp för backen på 12:e snabbaste tid, även om inte det säger så mycket, men jag kom på 17:e plats i mål. Som vanligt vanskligt att ta sig nedför Storstenshöjden då det är brant, smalt och stenigt, men i år var det åtminstone torrt, så jag tog mig ned hyfsat ändå. Benen var dock slitna, så det var inga pigga steg väl nere och på väg mot Ånnabodasjön igen. Återhämtade mig dock lite på asfalten och kunde öka något mot mål. Kom i mål på 1:10:55.

Mina tider genom åren:
2014: 1:07:48 (5:32 uppför backen)
2015: 1:08:20 (5:29 uppför backen (något kortare), rejält lerigt+blött)
2016: 1:10:55 (5:29 uppför backen, tog det medvetet ganska lugnt)

Resultat:
Bergslagsleden Ultra: obasen.orientering.se/winsplits/online/s...ses&databaseId=44600
Kilsbergen Trailrun: obasen.orientering.se/winsplits/online/s...ses&databaseId=44586

Filmer:
2014: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...Z33h8GKVgM5osIjoUaxF
2015: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...qXh_rnDHRA64pHQpChSM
2016: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...PSwZ3YDpyKQ7H17cZY4w

Bilder:
2014: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...lrun-2014-09-06.html
2015: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...lrun-2015-09-05.html
2016: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...lrun-2016-09-04.html
Bilagor:

Be Logga in ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.258 sekunder