Hostruset 2016-10-08

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
25 sep 2016 14:52 #2550 av Johan I

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
28 sep 2016 09:35 #2556 av Elias Z
Replied by Elias Z on topic Hostruset 2016-10-08
Har inte klarat årsmålet på 5 km som jag satt till 17.30. Hade 17.39 på DM 5000 m och 17.50 på Gubbracet.

Nu hoppas jag att sommarhalvårets träning har gjort mig till en SUB 3,30 löpare på denna distans.
Har tänkt mig ett testlopp i helgen på 3 km i tänkt tävlingsfart.

Mer
11 okt 2016 13:51 #2557 av Elias Z
Replied by Elias Z on topic Hostruset 2016-10-08
Obeskrivligt skön känsla att klara det mål man tränat för! Nu känns det verkligen värt allt slit!
Jag har nog inte riktigt hunnit smälta att jag lyckats med SUB 3,30!!!

Testloppet på 3 km genomfördes på 10,33 och därmed 3,31-tempo! Inte riktigt så bra som jag hoppats på och kände mig lite osäker inför Hostruset om farten skulle finnas där.

Riktigt skönt PB med 32 sek sen Gubbracet (17,50).

Uppladdnignen gick enligt plan men med lite tjockt i halsen i början på veckan. Det släppte dock lagom till helgen.
Rejält nedkyld efter att ha agerat parkeringsvakt vilket gjorde uppvärmningen än mer viktig idag. Dock fina löpförhållanden med 9 C och mulet.
Tack Anna P för att det gick att lösa funktionärspusslet!

Kommer till starten med 3 minuter till godo vilket är fullt tillräckligt att stå och frysa. Starten går och det känns lite tungt och jag har svårt att få upp farten. Tar rygg på en klunga med Danne J, Johan I, Alex S, Erik H och Mikael E och några till. Har svårt att hålla kontakt men kämpar på. Första km på 3,26 och jag har 4 sek tillgodo då målet för dagen är att gå för PB och SUB 17,30! Kämpar på och det känns helt ok men med lite väl mycket flås men relativt låg puls. Andra km på 3,26 och marginalen ökar ytterligare något. Km 3 och 4 brukar jag tappa på så nu gäller det att hålla farten. Nu börjar det bli en liten svans på klungan och jag ligger långt bak och får göra små ryck för att gå förbi och täppa till för att hålla klungan. Tredje km verkar vara lite lång men landar på 3,39 och nu har jag Danne, Johan och en kille från KFUM framför mig. Fjärde km är en kamp för att hålla fart och jag får fortsätta göra små ryck för att täppa till. Denna km landar in på 3,29 och nu har jag 14 min blankt. 3,30 inklusive en spurt på sista ska gå och målet känns inom räckhåll. Yes, kriga nu Zika! Hostruset har en ganska lång målraka vilket gör att det känns mentalt lättare att spurta lite tidigare än vanligt (målet i sikte). Här trycker jag på så mycket jag orkar och går förbi Danne och Johan men med 150 m kvar sprutar det syra ut i armarna och jag får gräva djupt för att hålla uppe farten. Sista km på 3,18 och i mål på 17,18 och nytt PB med 32 sek. 63 sek snabbare än ifjol och med 6 slag lägre snittpuls.

10´onde plats totalt. Först i M35!

Skulle iväg på dop kl 15.00 så det blev direkt nedjogg och in i duschen. På med kostymen och sen iväg på nästa event!

Kikade lite på Garmin och såg då att snitt tempo på ettapperna vart

Snitttempo
3,26
3,30
3,32
3,31
3,13

KM-tider
3,26
3,26
3,39
3,29
3,18

Alltå lite jämnare än de km passeringar jag loggat.
Kan vara så att km 3 var något lång och att jag faktiskt sprang väldigt jämnt fram till sista km.

Riktigt nöjd med dagen!
Nu blir det till att ladda om för Å-stad nästa helg!
Målet är SUB 80 och om allt stämmer kanske något fortare.
Känns nu inte helt orealistiskt!

Tack till alla som hejade längs banan!

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
31 okt 2016 11:13 #2562 av Johan I
Replied by Johan I on topic Hostruset 2016-10-08
Då var även vårt sista egna arrangemang för året till handlingarna. För egen del var jag ganska osäker inför start då jag bl.a. haft en del problem med höften vid högre fart senaste tiden och allmänt bara haft fullt upp. 5 km är ändå en distans jag behärskar ganska bra och även en dålig dag kan jag oftast få till ett någorlunda OK lopp.

Jag tyckte jag startade ganska kontrollerat och försökte lägga mig bakom några jag vet brukar vara stabila men som jag vanligtvis kanske bör vara före. Fick dock ganska snart gå om inför första km men hamnade ändå i en grupp som höll rätt jämnt och bra tempo. Vi startade med ca 3:25 första km och fortsatt sedan däromkring kommande km. Kanske en liten svacka under 3:e och något långsammare på 4:e, men ändå en km-tid på 3:3*, så det var inga större problem. Hade dock börjat bli rätt stum i benen redan från 2,5-3 km och kände även av höften lite grann. Inför sista km var vi en liten grupp som tillsammans verkade överens om att sista km skulle gå lite snabbare och tempot trappades då upp något. Blev lite spurtdueller sista 300-400 m, men själv brydde jag mig inte så mycket utan ökade bara till en gräns som kändes någorlunda kontrollerad. Kom i mål på 17:21, med en hyfsat stark och kontrollerad känsla, så det är jag nöjd med. En bra bit ifrån där jag skulle vilja vara, men med tanke på tidsbrist och diverse problem med kroppen, så är det ändå ett steg i rätt riktning.

Resultat m.m.:
hostruset.nu

Filmer:
2012: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...6bLOUVWwvurVSze-oTis
2015: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...QSloXJz5UQFDb17TRlBs
2016: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...kN3ZRCLXeLxYK_zc5w58

Bilder:
2010: ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalbum/c...uset-2010-09-15.html
2012: ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalbum/c...uset-2012-11-10.html
2015: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...uset-2015-10-17.html
2016: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...uset-2016-10-08.html

Sidan laddades på: 0.721 sekunder