Jordgubbslunken 2017-07-01

• Johan I
  • Johan I Profilbild Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
14 jul 2017 15:11 #2619 av Johan I
Johan I skapade ämne: Jordgubbslunken 2017-07-01
Jordgubbslunken arrangeras av Rudskoga IF och löps på mestadels grusvägar och lite gräs med start och mål vid Grunnebacka skola. Rudskoga ligger mellan Laxå och Kristinehamn. Loppet har olika klasser men huvudklassen är 11 km och starten går kl. 16.

Info:
www.rudskoga.se/evenemang/jordgubbslunken-1999139

Både jag och Maria kände att vi var i för dålig form för Viby Marathon och vädret brukar ju dessutom oftast vara sol och värme, vilket skulle gjort ett maraton till ännu mer plågsamt än vad det redan är. Silverleden gick också samma dag, vilket jag skulle vilja springa, men även det är för långt och många bröt där just p.g.a. värmen. Därför letade vi upp alternativa lopp och hittade Jordgubbslunken. Det visade sig vara ett mycket bra och lukrativt val.

Hade rejäla problem med magen innan start. Som tur var fanns det några toaletter att välja på och jag slapp köa. Efter två besök var det klart bättre men fortsatt oroligt. Benen kändes även mycket dåliga på uppvärmningen.

Jag märkte direkt från start att det var Peter Nilsson, Hässelby SK, som tog kommandot. Han har sprungit loppet förr och är dessutom i rätt bra form, speciellt på längre sträckor. Han kom väl 3:a i Munkastigen Trailrun (44 km) t.ex. Jag hängde dock på ganska kort bakom men han fick en växande lucka till en början. Sen blev den allt mer konstant, men jag fick slita. Efter ca 2,5 km var jag dock ikapp och farten kändes inte alls speciellt hög. Värmen kändes dock av och jag ville inte förivra mig. Försökte hitta ett någorlunda lugnt flyt och sprang jämsides med honom. Jag märkte att jag drog ifrån lite utför men sen kom han upp bredvid igen och så höll det på någon km. Efter ca 4,5 km fick jag dock en lite lucka som sedan började växa långsamt. Kändes verkligen inte som att något var avgjort. Minsta svacka så skulle han vara ifatt. Han blev dock själv trött och luckan växte uppåt 100 m efter gräspartiet. Jag fick dock en rätt ordentlig svacka därefter och var säker på att någon skulle komma ifatt. Tyckte mig till och med höra någon. Försökte fokusera om men det kändes som att det var kört. Kom igång lite i omgångar, men uppför var det tufft. 10:e km fick jag lite nya krafter på då vi sprang ihop med 6 km banan igen och jag fick en del att springa om. Precis vid 10 km skylten gick dock luften ur mig igen och jag tappade en hel del, kändes det som. Jag kunde dock pressa mig sista ca 500 m till högre fart och avslutade på ca 3:33 sista något korta km och som 1:a i mål! Snacka om oväntat med förutsättningar. Värmen tog rejält. Magen klarade sig under loppet.

Riktigt fina priser i loppet, så det var värt slitet att pressa mig till att hålla 1:a platsen och utstå både magproblem och värme.

Kilometertider:
1. 3:42
2. 3:50 7:32
3. 3:35 11:07
4. 3:49 14:56
5. 3:52 18:48
6. 3:38 22:26
7. 3:42 26:08
8. 3:41 29:49
9. 4:08 33:57
10. 3:43 37:40
11. 3:33 41:13

5 km: 18:48, 18:52

Kom i mål på 41:12 och en förstaplats! Riktigt kul och fina priser och jordgubbar gjorde det inte sämre!

Resultat:
www.rudskoga.se/Homepage/Download-File/f...eultat%2B2017%2Balla

Mina tider genom åren:
2017: 41:12 (1:a!)

Filmer:
2017: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...jRRwiSTR1GCSvY-0E2oc

Bilder:
2017: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...nken-2017-07-01.html

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
12 okt 2017 08:24 #2624 av Elias Z
Elias Z Svarade på ämne: Jordgubbslunken 2017-07-01
Shit va kul!
Såg inte denna rapport förrän nu!

Det är såna här lopp man ska påminna sig om när träningen går tungt!

Grattis!

• Johan I
  • Johan I Profilbild Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
30 okt 2017 15:18 #2629 av Johan I
Johan I Svarade på ämne: Jordgubbslunken 2017-07-01
Ja, absolut! Tackar! Riktigt trevligt lopp, men det var tufft med värmen och krånglande mage innan loppet. Hade verkligen inte väntat mig en förstaplats. Kan nog bli en återkomst till nästa år.

Sidan laddades på: 0.259 sekunder