VSM Mariestad Halvmarathon 2017-08-26

• Elias Z
  • Elias Z Profilbild Författare till inlägg
  • Elit Forummedlem
  • Elit Forummedlem
Mer
12 okt 2017 16:06 #2625 av Elias Z
Något sen rapport men kul att tänka tillbaka på loppet med lite reflektion.
Har aldrig ställt upp i SVM tidigare men passade på när det inte var allt för långt att åka i år.
Från Start var det jag och Maria Eriksson stod på startlinjen denna dag.

Uppladdningen hade gått enligt plan och jag hade känt mig fräsch sista veckan. Yttre förhållanden var också nära optimala med 15C och svag vind.

Hade en målsättning för dagen att gå för SUB 78 och pers då allt kändes så bra med träningen.

Uppvärmningen kändes också bra med en lätt känsla på 3 stegringslopp.

Starten går och jag kommer iväg bra med 6 löpare före, varav 3 st i M35. Dock rullar dom iväg ganska direkt och jag hamnar i ingenmansland. Fokuserar på mitt egna lopp och brydde mig inte så mycket. Tänkte att om inte avståndet ökar efter några km kan jag ev ta upp jakten. De 2 första km gick väldigt fort med 7,08. Var uppe på 175 redan här.(anaeroba tröskeln 175) (måste varit lite korta) Hade sen 10,40 vid 3 och låg här ganska precis som jag planerat. Blev omsprungen av en M40 kille och senare en M45. Vändpunkt vid 3,5 och sen tillbaka. 2km och 5km osv är man på krönet av den enda vad man kan kalla backa längs banan. 5 k på 18,29 fortfarande enligt plan. Pulsen nåt slag lägre nu men kom in i en liten svacka och tappade en del fram till 10k som jag passerade på 37,24. Vid 12k öppnar jag min Winforce gel kokos och krigar på fram till sista varvning vid 14k. Nu är det bara ett varv kvar. Blir ikapp sprungen av en kille som säger "kom igen, håll i nu så fixar vi 1,20" och jag tar rygg. Just här känns det dock som att jag får vara nöjd för varje km jag kan bita mig fast. Sista varvet är lite lättare att bryta ner och hålla fokus men börjar bli rejält stum i benen. Jag har sprungit loppet på puls men nu låter jag den glida iväg lite. Vid 15km har jag 57,03 och ligger nu efter planen med ca 1,5 min. Räknar lite och kommer fram till att om jag håller 3,45-fart kommer jag under 1,20. Får göra små ryck för att täppa till när jag tappar några meter. Efter 16 km kommer vi ikapp en löpare som ansluter men han släpper vid ca 18. Försöker öka lite med 3 km kvar och ytterligare lite vid 19 km. När vi närmar oss 20 km (som passeras på 1,16,11) går jag upp och drar och med 500 m kvar får jag en liten lucka vilket ger lite extra energi och jag ökar lite till.
I mål på 1,19,49 och det kändes bra att komma under 1,20. Min näst snabbaste halvmara och nu 2 st SUB 80 i år. Officiellt 1,19,49,41.

4´a i VSM M35 och 5´a i VSM totalt och 8´a inkluderat Seniorklassen.

Nöjd med avslutningen med sista 2k med 3,39 och 3,33 (7,14).

Splitar
18,29 - 18,55 - 19,39 - 19,08
37,24 - 38,47

Bra arrangemang och en supertrevlig dag med Maria och Eric Segelberg som vi samåkte med.

Lite nördfakta som jag får av nya klockan Garmin 920XT.
Blir fler VSM om tillfälle ges.

Medelkadens
193

Steglängd
1,37

Markontakttid
222 millisekunder

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
31 okt 2017 00:25 #2647 av Johan I
Replied by Johan I on topic VSM Mariestad Halvmarathon 2017-08-26
Riktigt fint lopp, även om det inte blev sub 78 denna gång. Kan förstå att det är lite frustrerande när de yttre förhållandena ändå nästan var optimala. Det gäller ju att kroppen är med en fullt ut för dagen också, och sen hjälper det ju om man har någon jämn att springa med större delen av loppet. Grym avslutning får man ju säga.

• Elias Z
  • Elias Z Profilbild Författare till inlägg
  • Elit Forummedlem
  • Elit Forummedlem
Mer
11 dec 2017 14:43 #2654 av Elias Z
Replied by Elias Z on topic VSM Mariestad Halvmarathon 2017-08-26
Tack Johan!

Nu har det ju gått en tid och just nu är jag ganska omotiverad. Vet dock att det brukar vända vid årsskiftet. Till AIK halvmara gör jag ett nytt försök på SUB 78!

Sidan laddades på: 1.100 sekunder