Växjö Marathon 2017-10-21

• Elias Z
  • Elias Z Profilbild Författare till inlägg
  • Elit Forummedlem
  • Elit Forummedlem
Mer
16 okt 2017 15:39 #2626 av Elias Z
Elias Z skapade ämne: Växjö Marathon 2017-10-21
Växjö Marathon är ett ganska populärt lopp som har en flack 5km bana runt Växjön (8 varv) och ofta bjuder på svalt höstväder. Perfekt för snabba tider.

www.vaxjomarathon.se/

Jag har pratat om Marathon debut länge och nu ser det ut att äntligen bli av. Då räknar jag inte Mitt och Johans Markaspåret the Marathon 2015 då vi låste upp distansen.

www.jogg.se/Traning/Pass.aspx?id=10684723

Räknar inte riktigt Marieberg Galleria Marathon heller även om jag nog har ett mentalt försprång när det gäller varvbana : )

www.jogg.se/Traning/Pass.aspx?id=13213556

Har följt träningsprogrammet för maraton på Jogg.se men skruvat upp farten lite för att få ett program som matchar mitt mål.

www.jogg.se/Program/Program.aspx?id=13

Började med programmet i Augusti och kom in i maraträningen rätt snabbt. Dock höll det bara ca 1 månad innan jag började få skavanker av framförallt volymen skulle jag tro. Gjorde mängdrekord i Augusti med 38 mil och konsekvensen blev en irriterad/svullen nerv mellan 3´e och 4´e tån. Det strålade och domnade i 4´e tån och efter några besök på Rehabcenter så hittade jag ett alternativt träningsprogram. Behöll nyckelpass som tröskel och långpass men strök distanspass och kortare intervaller. Det nya träningsupplägget gav mer tid till styrketräning och efter några veckor hade jag nu även en överansträngd baksida lår. Rehabade nu både foten och låret men fick till nyckelpassen men med varannan dag löpvila och 2 dagar löpvila på helgen. Detta upplägg gjorde mig sakta mer och mer återhämtad och hoppet om att känna mig väl förberedd väl på startlinjen började åter att växa.

Sen kom vi till de 2 sista kritiska veckorna i programmet. Sista långpasset 2 veckor innan Maran med 5k@marafart + 5k@överfart lyckades jag pussla ihop med Hostruset.

www.jogg.se/Traning/Pass.aspx?id=14094151

Kände mig sämre i foten efter detta pass men ok i baksida lår. Tog det sedan lugnt veckan efter och laddade för sista fartpasset som sammanföll med Å-stadsloppet. Vägde mellan att springa halvmaran i marafart eller 10 km. Enligt programmet skulle detta pass vara 10 km, lite snabbare än marafart så det blev till slut 10 km, även om jag inte kunde hålla igen utan sprang med 10k-fart.

www.jogg.se/Traning/Pass.aspx?id=14116740

Återhämtningen efter Å-stadsloppet har varit god. Tog massage direkt efter loppet och sedan 2 dagar löpvila.

Idag är det måndag och 5 dagar till dagen D. Haft återbesök på Rehabcenter och peppar peppar kroppen verkar hålla.
www.jogg.se/Traning/Pass.aspx?id=14123294

Nu blir det fokus på att få kroppen så fräsch som möjligt och få benen springsugna.
Laddar upp med kolhydrat-tömning idag och imorn. Sista passet onsdag med inslag av marafart. Onsdag-Fredag kolhydratladdning 8-10g/kg och dag.

Kommer summer och reflektera mer när loppet närmar sig.

Be Logga in ansluta till konversationen.

• Elias Z
  • Elit Forummedlem
  • Elit Forummedlem
Mer
20 okt 2017 12:20 #2627 av Elias Z
Elias Z Svarade på ämne: Växjö Marathon 2017-10-21
Veckan har löpt på enligt plan och jag håller mig frisk så här långt.

Körde ett pass i onsdags på 9km med 5x2min + 1km@3,55. Kändes blytungt med hög puls då jag var tom på kolhydrater. Betydligt bättre idag efter 2 dagar med kolhydratuppladdning.

Dagens pass låg i träningsprogrammet men jag var länge inne på att istället ha 2 dagar helvila. Uppladdningen har dock gjort mig mer rastlös än vanligt och intalade mig att detta pass skulle göra gott. Få lite cirkulation och stretch efteråt.

Sprang 5km och la in 5x100m efter 2k med en otroligt mycket bättre känsla än förra passet då jag var tom på kolhydrater. Låg och fin puls.

Har dock en lite oroande smärta i vänster utsida säte. Inga problem att springa med men undrar hur det kommer kännas efter 30k och man börjar bli stel. Detta kan i och för sig bara vara kroppen som spelar ett spratt och att det inte känns imorn.

Drog i alla fall på linnement efter duschen.

Om några timmar mot Växjö. Känner mig laddad, spänd och förväntansfull. Ska försöka njuta och påminna mig om att det är det här som är målet efter all träning. Det är det här som är belöningen!

• Elias Z
  • Elit Forummedlem
  • Elit Forummedlem
Mer
23 okt 2017 09:07 #2628 av Elias Z
Efter 12 veckors träning inför Marathon var jag nu redo för vad jag anser vara min mara debut. Uppladdningen sista vecka gick som planerat med kolhydrattömning/laddning, minskad mängd och vila. Höll mig t o m frisk. Lite orolig för baksidorna som jag haft lite besvär med sista veckorna men i övrigt så förberedd jag kunde bli.

10C mulet var också idealt löpväder. Lite väl mycket vind om man ska klaga på något. Vi gick från hotellet och var på plats 45 min innan start. Bytte om och placerade våra lådor på energibordet. Jag hade 1,5 dl flaskor. 3 med salt/socker lösning, 3 st med sportdryck och 1 med vatten. 4 st Winforce gel (kokos) och 1 runekaka. Joggade upp med Pär Englund och Oskar Larsson. Kissade sista gången och slängde överdragskläderna.

Starten går och det känns skönt att vara igång. Detta hade tagit upp det mesta av tankarna den senaste veckan och nu var det äntligen dags. Förvånas över hur många som rusar, vi ska ju ändå spring 42 km? Tänker att första varvet ska gå lite på känsla så man kommer in i loppet. Lägger mig bak i en klunga som håller lite över 4min/km och tänker att det kan ju bli riktigt bra om vi är några stycken med samma målsättning. Det dröjer dock bara några km innan tempot sjunker och jag går upp och drar. Ingen hänger på och det blir sololöpning resten av varvet. Passerar första 5 km på 20,50 vilket var lite efter planen som var 4,00-tempo och 2,48,48. Ingen idé att stressa, 37 km kvar och bestämmer mig för att redan vid första varvning ta 2 flaskor med mig och vänta in Pär som låg 15 m bakom. 1 vatten och 1 sportdryck. Ut på andra varvet och är lite orolig att jag går för hårt trots att tempot är lite lägre än planen. 168 /174 på första varvet. (anaeroba tröskeln 175). Pulsplanen var att inte gå över 170 första timmen, inte gå över 175 andra timmen för att om benen höll kunna klara att springa över tröskel sista timmen.

Jag och Pär håller nu ihop och har hittat 4,00-fart. Passerar 10k på 39,55 och hade därmed andra 5´an på 19,05. Skönt nu ligger vi med! Dricker vatten flaskan på tredje varvet som går på 20,14. Pulsen är betydligt högre än planerat så här tidigt i loppet 174/178 men gläds åt att planen håller så här långt. 15 km och 1,00,09. Försöker bita i så gått jag kan men känner redan lite smärta i baksidorna vilket är väl tidigt med 27 km kvar. Kastar vattenflaskan vid varvning och sippar på sportdrycken på varv 4´a. Tappar nu några meter till Pär men gör små ryck för att täppa till. Går ganska bra nu trots allt och mentalt skönt att snart vara halvvägs. Passerar 20 km 1,20,21 och 4´e 5´a på 20,12 och jobbar vidare mot halvmarapassering. Tar första gelen och har 1,24,38 halvvägs. Yes, man får vara glad för varje km enligt plan. Vid varvning kastar jag en flaska och tar 2 st nya, en salt/sockerlösning och en sportdryck. 5 varvet går också bra men nu ökar Pär något och det har inte jag några krafter till. Hänger dock med detta varv och har vid 25 km 1,40,11 och denna 5´a således på 19,51. Pulsen är nu 175 / 179 och fortsatt högre än planerat vilket gör mig orolig för väggen. Går ut solo på varv 6 och tar min flaska med sportdryck. Pär glider iväg men är inom synhåll. Förväntar mig att tappa fart men inser att det nog är Pär som ökat lite. Siktar på 30 km men missar skylten kollar dock på etapp tempo som nu sjunkit till 4,04. (ca 20,20) Planen håller i princip fortfarande med 2,00,30 och i alla fall SUB 2,50 om jag inte faller igenom. Känner dock att benen inte är något vidare längre och att farten sjunker. Tar en ny sportdrycksflaska vid varvning och kastar pannbandet och fokuserar på att hålla ihop det så bra det bara går. Benen vill dock inte mer och dessa 5 km fram till 35k går i 4,15 (21,12). 173 / 178 bekräftar att benen är slut då pulsen börjat sjunka. Mot sista varvning med en gel i handen. Snart bara 5 km kvar, bara jag inte får kramp eller magproblem nu. Vid varvning hör jag segerintervjun med Fred Grönwall som gjord PB och banrekord 2,26,30. Kastar nu även vantarna och tar en mugg Cola. Första gången jag stannar under loppet och då blir det ännu mer påtagligt hur trött man är när man ska igång igen. Tunga ben ut på sista men försöker tänka att det är ju det här jag tränat för. Inte dom första 30-35 km utan de sista. Får lite ny energi då man passerar delar av banan för sista gången. Pulsen fortsätter att sjunka och jag får säga åt benen att fortsätta trycka på. Annars skulle det nog knappt vart styrfart. Det går dock rätt bra att forcera fram lite fart och jag tappar inte så mycket som befarat. 2.50 är borta sen några km men 2.55 känns realistiskt. Tvingar upp pulsen något men den sjunker igen så fort jag släpper fokus. Springer och upprepar för mig själv ”Tryck på, tryck på, tryck på . . .” Och det går kanske något fortare. Vid 40 km har jag 2,44,12 och puls på denna 5´a 168 / 173. Räknar lite på sluttid och kommer fram till att 2,2 km på 10 min borde gå och därmed SUB 2,55. Forcerar mig fram och det går rätt bra. Ingen fullständig kramp och magen håller sig lugn. Lyckas därmed få upp något högre fart och har 4,18- snitt efter att mellan 35-40 km haft 4,29. Lägger in en haltande liten spurt och kommer ner i 3,30-fart. Får inte stopp på benen efter mållinjen utan får backa några meter för att få med mig en medalj. Vinglar lite och lutar mig mot staketet som så lägligt fanns där.
På klockan 2,53,51 och Officiellt 2,53,49. Planen höll inte men tillräckligt nära för att känna mig nöjd. Räknar jag med Mariebergs maran är det en sänkning med nästan 12 min.
Haltar till omklädningsrummet och trappan ner i källarn på badhuset var nog dagens största prestation. Får syn på en massage-skylt och tvekar inte en sekund. Ont som f-n men välbehövligt och inget jag kommer ångra senare. Duschar och eftersnackar med Pär och Erik som jag rest och bott med.

Resultaten kommer upp och dags för prisutdelning.

11´a totalt och 3' a i M35. Vann 6 mån runningcoach.me och en ljusstake från Orrefors!

Splitar
5 km
20,51 – 19,06 – 20,15 – 20,13 – 19,51 – 20,20 – 21,12 – 22,25
10 km
39,56 – 40,28 – 40,11 – 43,37
21,1 km
1,24,38 – 1,29,11

Tappade 4,33 min på andra halvan.

Riktigt kul att ha genomfört en riktig Marathon då det mesta stämde. Behöver dock bli hårdare om jag ska hålla hela distansen. Blir garanterat fler maror framöver även om jag just nu känner mig mentalt dränerad. Synd att det krockade med träningshelgen med Start.
Bilagor:

Mer
31 okt 2017 00:22 #2646 av Johan I
Johan I Svarade på ämne: Växjö Marathon 2017-10-21
Väldigt imponerande Elias! Tack för att du delade med dig av både träning och tävling. Starkt med sådan målmedvetenhet under träningen och ett fint resultat. Du kan säkert få till ett maraton med 4 min/km i snitt, eller även under, om förutsättningarna är rätt och dagsformen är med dig.

• Elias Z
  • Elit Forummedlem
  • Elit Forummedlem
Mer
08 nov 2017 15:15 #2651 av Elias Z
Tack Johan,

Ja, det ska inte vara omöjligt. Dock känns det som att man behöver maratonträna inför flera lopp innan man kan plocka ut full potential. Kändes stor skillnad bara jämfört med Marieberg.

Sidan laddades på: 0.357 sekunder