Fjällmaratonveckan i Åre 2017

• Johan I
  • Johan I Profilbild Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
30 okt 2017 15:39 - 30 okt 2017 15:49 #2631 av Johan I
Johan I skapade ämne: Fjällmaratonveckan i Åre 2017
Under fjällmaratonveckan i Åre arrangeras många lopp för att locka ut folk i fjällmiljön.

Jag och Maria var där och sprang två olika lopp, Välliste Runt och Vertical K.

Välliste Runt 2017-07-29
Seg och tung redan från start, men tog mig upp i täten på grusvägen som inledde loppet. Kände dock direkt när det gick uppför och sedan inne på stigen, att det skulle bli väldigt tufft att hålla ledningen någon längre stund. Benen var verkligen inte pigga och stiglöpning på bitvis lerig och blöt stig är inte riktigt min grej. Det är roligt och bra som träning, men på tävling presterar jag alltid dåligt där.

Flera jobbiga partier på väg mot Yttervallen där vätskan var och stigningen mot Vällistes topp började. Sprang med damsegrarinnan Alica Persson och en kille dit, medan de tre främsta herrlöparna redan hade dragit ifrån med en bra bit. Vid vätskan var inte funktionärerna alls med och banan var inte lätt att läsa av utan jag fortsatte framåt och de andra två i rygg följde. Vi hann inte långt men fick vända och ta oss upp rätt väg. Det tog luften ur mig och jag blev sur på funktionärerna. Verkligen inte vad jag behövde inför den tuffaste biten på loppet. Började tidigt gå i de värsta partierna men försökte komma igång lite när det gick att springa, men det var inte lätt. Hade tappat både fokus och ork helt. Kom förbi en som drog ifrån lite men fick mig åtminstone att kämpa och ha honom inom synhåll. Sen kom två till, om jag minns rätt. Väl ute på fjälldelen upp till toppen var det så brant bitvis att alla gick, så då kämpade jag mig ikapp till rygg. De gick snabbare än mig med längre steg, så det var inte lätt. Med ett hundratal meter kvar upp till toppen, så valde jag dock att dra om och springa på hela vägen upp. De hängde på någorlunda men jag var först och drog snabbt upp tempot nedför backen. Märkte att de inte hängde med men jag fick köra på så gott det gick i den bitvis tekniska terrängen nedför.

Banan hade gått ihop med 27K löparna, så det var svårt att veta om någon framför var med i mitt lopp, men jag var rätt säker ändå på att det var för långt fram till nästa. Tog mig ned riktigt bra men väl nere kom några mindre backar igen som blev riktigt sega. Kort innan målområdet såg jag en Välliste-löpare som joggade med en tjej på 27K. Vet inte vad han gjorde riktigt men jag gick om och tog därmed in en placering och kom 4:a. Blev rätt OK till slut men var verkligen inte nöjd med de första ca 8,5 km tills toppen var nådd. Måste jobba mycket med på uppförslöpning.

Vertical K 2017-08-01
Tyvärr inte kunnat träna så mycket backe som jag velat inför loppet. Blev för få tillfällen att göra det och tiden rullade på fort inför loppet. Det krävs verkligen speciell träning för ett sånt här lopp, så jag bestämde mig för att ta det lite som en upplevelse och träning i stället för att sätta några speciella mål. Under 60 min var väl dock en tanke jag hade, men jag var mycket tveksam till om det skulle gå. Visste inte alls hur kroppen skulle svara.

Kom iväg någorlunda från start, men det blev köbildning redan innan 1 min löpning, och så fortsatte det även lite senare. Sen bar det uppåt rejält via slalombacken, och därefter rep-partiet. Det var inte mycket annat att göra än att gå, och p.g.a. korta ben och svag höft, så fanns inte mycket att ta där. Flera gick om mig och tog betydligt längre steg.

Till skillnad från många andra, så återhämtade jag mig rätt bra i rep-partiet, omkring 400 höjdmeter. Blev många höjdmeter på kort sträcka. Efter 500 hm blev det lite mer springbart, åtminstone bitvis. Det blev dock också mer stenar och en hel del stenklippor att ta sig upp på och över. Liknade enklare bergsklättring bitvis och det var svårt att få någon rytm.

Försökte springa på lite när det gick, men efter det långa gångpartiet i slalombacken och uppåt 500 hm, så kunde jag knapp få fram höften och sträcka på mig längre. Kunde inte ta ut steget. Kämpade mig ändå framåt och efter en teknisk avslutning, så var jag i mål, under 60 min! Det är jag nöjd med i alla fall. Segrartiden på 41:50 av Petter Engdahl är något helt galet dock. Han tränar dock på banan ofta.

Vi hade tur med vädret. Hade det regnat så hade det blivit väldigt halt på stenarna.

Höjdmeter:
100. 5:28
200. 4:44 10:12
300. 5:52 16:04
400. 5:32 21:36
500. 5:53 27:29
600. 6:11 33:40
700. 5:57 39:37
800. 6:08 45:45
900. 6:24 52:09
1000. 7:17 59:26

Kilometertider:
1. 9:39
2. 16:13 25:52
3. 13:45 39:37
4. 10:09 49:46
5. 9:40 59:26

Resultat:
fjallmaraton.se/arefjallen/resultat/

Mina tider genom åren:
2017: Välliste Runt (13,5 km): 1:14:50, Vertical K (5 km, 1000 höjdmeter): 59:26

Filmer
2017: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...z88eIx4mW7kXRZiXJC9M
Senast redigerad: 30 okt 2017 15:49 av Johan I.

Be Logga in ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.305 sekunder