Mål 2013

• Elias Z
  • Elias Z Profilbild Författare till inlägg
  • Elit Forummedlem
  • Elit Forummedlem
Mer
03 jan 2013 07:18 #1495 av Elias Z
Mål 2013 skapades av Elias Z
God fortsättning!!!

Dags att sätta lite nya mål, behöver såklart inte vara tidsmål utan helt enkelt bara vad som motiverar dig att hålla igång med träningen.
Jag är dock en person som drivs av att träna mot uppsatta mål med lite tider också.

Vara skadefri
Lära mig mer om löpning
Löpträna kontinuerligt hela året (tidigare har det baratränats på sommarhalvåret)

5 Km SUB 20 (PB 20,52)
10 Km SUB 42 (PB 44,35)
21,1 Km SUB 1,32 (PB 1,37,56)
LL 30 Km SUB 2,30 (debut)

Kan såklart tillkomma nåt (eller revideras), har en tanke om att spring min första Mara i Viby, mest för erfarenheten för kommande år.
SUB 3,30 finns i bakhuvudet.

Vad har du för mål för 2013!

PS. Tack för ett trevligt ochvarmt välkommnande i klubben DS.

Be Logga in ansluta till konversationen.

• Charlotte N
  • Premium Forummedlem
  • Premium Forummedlem
Mer
04 jan 2013 13:03 #1496 av Charlotte N
Svar från Charlotte N i ämnet Mål 2013
Tänkte försöka skriva ner mina mål inför 2013. Jag är också en person som gillar att ha tidsmål och tror att det är lättare att motivera sig till tuff träning om man har klart fomulerade mål. (Har dock aldrig haft speciellt svårt att motivera mig för träning, det ingår lixom i livet) I år tänkte jag dock ligga lite lågt med tidsmål ännu. Målet nu är att få till en regelbunden längre period av löpträning och slippa de allför återkommande långa tider med enbart alternativ träning, med andra ord: wet west och crosstraining. Inget ont om dessa träningsformer, men jag märker att nu då jag blivit äldre tar det längre tid att komma tillbaka till "flytet" och hårdheten i löpningen efter en skada. Målet blir att kunna träna löpning fyra gånger i veckan och två alternativa pass. Löpövningarna och styrkan på onsdagarna kompletterar jag med egen styrka hemma 3-4 gånger i veckan. Då jag klarat av denna träning i cirka tre månader kanske jag är redo att sätta upp tidsmål.

Mer
04 jan 2013 13:17 #1497 av Jonas Ö
Svar från Jonas Ö i ämnet Mål 2013
Mina mål för 2013 är:

Träningsmål: Att få till ytterligare ett träningspass i veckan på onsdagar eller torsdagar för att sprida ut träningen mer under veckan. Har haft en tendens att träna lördag, söndag och måndag för att sedan vila till nästa helg. Att bli bättre på att träna bålen och låren för att undvika skador. Detta har jag svårt att motivera mig för, men Charlotte håller koll på mig!!

Tävlingsmål: Lidingöloppet 30 km under 2.35. 10 km under 40 min. Halvmaran under 1.34. Jag tycker det är roligt att springa många lokala lopp i Långloppscupen och nästa år vill jag få ihop minst 12 lopp.

Mer
07 jan 2013 09:35 #1498 av Fredrik E
Svar från Fredrik E i ämnet Mål 2013
Mitt segdragna surdegsmål om milen under 35 min står förstås kvar.

Men sedan ett par trimmade mål (som kräver träning...):

Halvmaran under 1.17
Lidingöloppet under 2 timmar.

/Fredrik

• eriksundeman
  • Besökare
  • Besökare
12 feb 2013 19:09 #1499 av eriksundeman
Svar från eriksundeman i ämnet Mål 2013
Mina mål för i år är slå mina pers på göteborgsvarvet (under 1 :28 och lidingö (och gärna under 2:30).
Sedan vore det kul att se om jag kan slå milenrekordet på sena 39 minuter. Milen har jag inte pressat mig på sedan junioråldern.

Målen känns som nåbara, lite beroende på hur mycket tid jag hittar till träning under vår och sommar.

/Erik Sundeman

• Emmanuel Ingelsten
  • Besökare
  • Besökare
17 feb 2013 19:22 #1500 av Emmanuel Ingelsten
Svar från Emmanuel Ingelsten i ämnet Mål 2013
Mitt övergripande mål för 2013 är att för första gången i mitt liv springa regelbundet under ett år. (Mer om min historia som löpare finns i tråden "Medlemspresentation".)

Ett annat lite tydligare mål är att genomföra Göteborgsvarvet på under två timmar och med god eftersmak. Mitt livs första lopp (har inte ens sprungit Grabbhalvan, Blodomloppet eller liknande) blir Startmilen och jag hoppas springa under 50 minuter. Jag har inte sprungit med klocka så mycket men jag tror att det är rimliga mål.

• Charlotte N
  • Premium Forummedlem
  • Premium Forummedlem
Mer
16 mar 2013 14:23 #1501 av Charlotte N
Efter att ha kunnat träna enligt plan under de flesta av årets veckor känner jag mig redo att börja fundera på mina resultatmål för året. Jag har medvetet inte lagt in så mycket intervallträning ännu, utan har mer fokuserat på lite hårdare distans. Jag får försöka öka på tempot lite, men tror att jag först senare under året kommer att kunna prestera bättre. Jag sätter därför målet 42.30 min på milen under vårsäsongen och 41.30 min efter sommaren.
Efter att idag har sprungit det längsta som jag någonsin gjort (25 km) känner jag att uthålligheten är bra. Jag känner dock att mina 16-20 km som jag brukar springa som längst räcker gott, men det var kul att känna att jag orkar även längre utan problem. Målet för halvmaran sätter jag till under 1.34. Tider för andra distanser väntar jag lite till med att formulera.
//Charlotte

• Elias Z
  • Elit Forummedlem
  • Elit Forummedlem
Mer
19 apr 2013 08:29 #1502 av Elias Z
Svar från Elias Z i ämnet Mål 2013
Dags att börja fylla på med avklarade mål!
Då har jag visserligen tajtat till målen rejält i Månadens profil men utifrån de mål jag ansåg utmanande den 3 Januari när jag skapade tråden.

Listade i början på året:

5 Km SUB 20 (PB 20,52)
10 Km SUB 42 (PB 44,35)

Inget officiellt men passerad 5 Km på Startmilen på 19,06 så SUB 20 ska inte vara nåt problem i år. Reviderade dock målet till SUB 18 och det kan bli tufft.

Startmilen 38,33, PB med 6,02 min och 3,27 min snabbare än målet Reviderade även detta mål till SUB 38, jag behöver kapa ca 3 sek per km. Borde vara genomförbart.

ÖAIK Halvmara 1,26,35, PB med 11,21 min och 5,25 snabbare än målet Reviderat mål till SUB 85. Med tanke på blåsten och att jag öppnade lite på känsla borde målet vara inom räckhåll.

Med de senaste resultaten på 10 och 21 Km så är även 2,15 på LL ett officiellt mål.

Ska dock börja träna lite mer uthållighet då mina resultat relativt sett blir sämre och sämre ju längre distans.

• Emmanuel Ingelsten
  • Besökare
  • Besökare
21 maj 2013 15:57 #1503 av Emmanuel Ingelsten
Svar från Emmanuel Ingelsten i ämnet Mål 2013
Mitt övergripande mål tycker jag att jag kan säga att jag är ganska nära. Visserligen har jag inte sprungit så långt och mycket på grund av skada sista 1,5 månaden. Men lusten till löpning finns kvar och jag hoppas att jag kan fortsätta hålla igång.

Angående tiderna så klarade jag att springa under 50 minuter på Startmilen med en halvminuts marginal, så det är ett uppfyllt mål. Däremot var det ju jobbigare på Göteborgsvarvet där jag inte kom under två timmar.

Med tanke på skadan så sätter jag inte upp fler tidsmål för i år. Det viktigaste är att jag kommer tillbaka och kan springa!

• Elias Z
  • Elit Forummedlem
  • Elit Forummedlem
Mer
17 nov 2013 05:53 #1504 av Elias Z
Är just nu inne i en mental svacka så jag tänkte peppa mig själv lite genom att summera och reflektera över 2013. Det är så lätt att bara blicka framåt att jag glömmer vart jag var för ett år sedan.

Dessa mål sattes inför 2013:

Vara skadefri
Lära mig mer om löpning
Löpträna kontinuerligt hela året (tidigare har det baratränats på sommarhalvåret)

5 Km SUB 20 (PB 20,52)
10 Km SUB 42 (PB 44,35)
LL 30 Km SUB 2,30 (debut)

Skadefri kan jag inte säga att jag lyckats med trots att jag tyckte att jag ökademängd ganska defensivt. Löparknä under våren, kom igång medträningen igen i Juli men har efter LL haft problem med vad jag tror är menisken. Hoppas och tror att dessa bekymmer nu är på väg att ge med sig efter 6 veckor med endast 2-3 löppass.

Nu till lite roligare saker.
Har i år hittills i år fått ihop 110 mil med följande resultat.

3 km på 10,13,62 min (2012 12,19 min)
5 km på 18,21 min (2012 20,52) 1,39 min bättre än målet
10 km på 38,33 min (2012 38,33) 3,27 min bättre än målet
21,1 km på 1,26,35 (2012 1,37,56) 5,25 min bättre än målet
LL 30 km på 2,17,19 ( 12,41 min bättre än målet
Pga knäbekymmer blev det aldrig nått Viby Maraton i år.

När jag listar året nu känns det ju inte fullt så motigt.
Målet SUB 42 var ett delmål för att nå SUB 40 2014 och att då t o m nå SUB 39 redan 2013 var mer än jag kunde drömma om.

Nu spånar jag för fullt över nya mål för 2014 för att hitta lite ny motivation!
Denna viloperiod har definitivt gjort mig ruggigt laddad att börja träna hårt!

• Elias Z
  • Elit Forummedlem
  • Elit Forummedlem
Mer
30 dec 2013 06:35 #1505 av Elias Z
Nu är det dags att summera 2013 och blicka framåt. Fyll gärna på med återblickar från året som gått. (min summering i föregående inlägg)

Ny tråd för Mål 2014 kommer!

• Charlotte N
  • Premium Forummedlem
  • Premium Forummedlem
Mer
31 dec 2013 12:02 #1506 av Charlotte N
Jag klarade inte något av mina tidsmål jag satte upp inför 2013. Målet på 10 km var 41.30 och jag hade 42.43 som bäst. Halvmaran´s sub 1.34 landade på 1.36.21 på Norasjön runt. Jag fick aldrig till det på tävlingarna förra året, men jag är trots detta ganska nöjd med mitt löparår. Jag har kunnat springa ovanligt mycket om man jämför med de senaste 6 åren och fick till en härlig löparsommar. När jag sedan skulle komma i form på hösten ställde en höftskada till det.
Förr räknade jag alltid ut antal kilometer jag sprang varje månad och gjorde en sammanställning vid årets slut. Detta har jag inte gjort på säkert 15 år, men då jag läste din summering av året Elias blev jag sugen på att räkna ihop mina pass. Här kommer resultatet:
Antal sprungna km: 2176
Antal Wet vest-pass i Gustavsvik: 51 stycken
Antal Crosstrainer-pass hemma i vardagsrummet: 58 stycken

Gott Nytt Löparår!!!

Mer
01 jan 2014 02:20 #1507 av Johan I
Svar från Johan I i ämnet Mål 2013
Har medvetet undvikit den här tråden, eller åtminstone att skriva i den. Har inte velat gå ut med mina mål, även om jag gjort det till vissa ändå, så de mer aktiva i klubben vet nog redan en del av dem åtminstone.
Anledningen till att jag inte velat skriva ut mina mål är för att jag rent krasst visste att jag med största sannolikhet inte skulle klara dem i år heller. Ligger nämligen en bra bit efter redan sen tidigare år, när det gäller mina mer långsiktiga planer.

I siffror kan året summeras till:
Löpning:
Distans: 3263,2 km
Pass: 601 st
Träningstid: 250 timmar 25 minuter 34 sekunder
Cykling:
Distans: 803,5 km
Pass: 79 st
Träningstid: 38 timmar 33 minuter 47 sekunder
Övrigt (Styrka/Rodd/Yoga/Stretch):
Distans: 58,2 km
Pass: 236 st
Träningstid: 112 timmar 16 minuter 49 sekunder
Totalt:
Distans: 4124,9 km
Pass: 916 st
Träningstid: 401 timmar 16 minuter 10 sekunder

Och summerar man året utifrån mina halvhemliga mål så kan man väl också säga att jag fick rätt. Har inte klarat ett enda av de mål jag tänkte mig, utom ett... hitta glädjen i löpningen. Och det har dröjt till allra sista månaderna eller snarare veckorna på året. Trots skador och sjukdomar i snitt ca varannan månad under mer än ett års tid, så har jag ändå kommit ur året med en positivare och starkare mental inställning till löpning och även slagit några personbästan, så sent som sista dagarna på året. 29 dec: 5000 m: 17:19 (tidigare 17:36) på träning i Tybblelundshallen och 31 dec: 10 km: 36:46 (tidigare 37:06) på Sylvesterloppet (38:06 sluttid).

Sidan laddades på: 2.895 sekunder