Ny medlem

  • Elias Z
  • Elias Z Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Elit Forummedlem
  • Elit Forummedlem
Mer
16 nov 2012 08:38 #1550 av Elias Z
Ny medlem skapades av Elias Z
Hej på er,

Gjorde min första träning i onsdags, och det passet känns fortfarande i kroppen lite här och var

Tänkte bara passa på att presentera mig lite närmare.

Elias Zika heter jag och är 31 år. Jag bor i Näsby med min fru Wictoria och två barn, Elvira 3 år och Julian 6 månader. Jag har alltid hållt igång med styrketräning, lite längdskidåkning och i yngre år mycket Snowboard. Har de senaste åren börjat springa mer och mer även om jag inte kan påstå att jag springer mycket

Jag har sprungit lite lopp sedan -07 men igentligen aldrig tränat löpning.
2011 fick jag ihop 15 mil jul-oktober. Har tränat mest styrketräning på vinterhalvåren och då vi flyttat till Näsby och fått vårt andra barn Julian i våras kom jag inte ut i spåret förrän i Juli i somras.
Sprang Blodomloppet på 44.35 och Åstadsloppet på 1.37.56 med en löpmängd på 1-3 mil /vecka (25 mil sedan jag började springa i Juli i år)

Har redan satt upp lite mål för 2013 och har tänkt springa Startmilen, Grabbhalvan, Blodomloppet Stockholm, Blodomloppet Örebro, Lidingöloppet och Å-stadsloppet. Men nu som medlem kan det nog bli fler lopp

Ser fram emot att börja träna mer fokuserat och lära mig mer om löpning

Om ni undrar något om vem den där filuren var på träningen i onsdags så är det bara att fråga på
_________________
// Elias

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
17 nov 2012 08:48 #1551 av Johan I
Svar från Johan I i ämnet Ny medlem
Hejsan Elias!

Kul att du testar att träna med oss. Du är självklart välkommen igen. Första passet, speciellt när det gäller styrkan, ger i princip alltid träningsvärk, även för oss som varit med några år.

Trevligt att läsa en liten presentation också. Vi hann väl inte, allihopa, presentera oss på onsdagsträningen, men kommer du bara på träningarna så kommer du säkerligen lära känna oss och kanske framförallt mig. Jag är med på i princip alla träningar så jag har vanligtvis koll på vad som skall göras på passet.

Vi har annars inga bestämda tränare i klubben, men några har tagit på sig lite "ledarroller" i form av planering av träningsschemat för måndagar och onsdagar. Några har även uppdrag att informera om vilken träning som gäller på måndagarna och att leda onsdagens styrkepass. Båda är jag delaktig i, vissa gånger.

Hörde på träningen att du inte förmodligen kunde se dig själv träna 6-7 ggr i veckan eller göra någon större satsning, men det är förstås helt okej. De flesta i klubben gör inte det heller. Men av att döma från dina resultat, med den lilla träningsmängd du gjort, så har du definitivt potential att ta dig en bra bit tidsmässigt ändå. Det är bra tider du gjort och det är flera i klubben som tränat betydligt längre och kanske inte slagit de tiderna. Tränar du bara klokt och regelbundet så kan du nog bli riktigt bra. Styrkan du har kommer definitivt att hjälpa. Annars finns så klart andra mål än att slå tider, vilket det också finns medlemmar i klubben som har.

Vill passa på att göra lite "reklam" för alla de lokala tävlingar som finns också. Du nämner nästan bara de större arrangemangen. Du finner aktuellt tävlingsprogram för 2013 på:
http://www.nerikefriidrott.se/program_2013.asp
Många av de mindre tävlingarna i små orter är faktiskt betydligt trevligare och roligare än t.ex. Lidingöloppet. Själv är jag uppe i 36 tävlingar i år, 37 om några timmar då jag kommer springa 3000 m.
Du kan se filmer från nästan alla lopp här:
http://www.youtube.com/user/HugRunner/videos?flow=grid&view=1

Spridningen i klubben när det gäller tjejer/killar och unga/gamla är stor så det finns säkerligen några du har liknande mål som, vilket kan hjälpa speciellt på måndagsträningarna då vi kör intervallträning och de flesta upplever det fördelaktigt att kunna ta rygg på någon. Fartmässigt är det väldigt utspritt i klubben, men det bildas ofta lite grupper ändå. Det finns ju så klart även möjlighet att kontakta någon i klubben för att köra något gemensamt utanför de vanliga gemensamma träningstiderna.

Vi ses!

Be Logga in ansluta till konversationen.

  • Elias Z
  • Elias Z Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Elit Forummedlem
  • Elit Forummedlem
Mer
19 nov 2012 09:33 #1552 av Elias Z
Svar från Elias Z i ämnet Ny medlem
Det här med att satsa ordentligt får väl framtiden utvisa. Jag kommer ju som sagt från en låg nivå vad gäller löpmängd så jag får öka upp träningen steg för steg och se hur kroppen svarar.

Är själv nyfiken på vad jag kan åstadkomma med lite mer fokuserad träning. (har tidigare haft löpskorna på hyllan hela vinterhalvåret)

Vad gäller större lopp. När jag inte sprungit så mycket tidigare så har de loppen jag väl ställt upp i blivit Grabbhalvan och Blodomloppet som jobbet sponsrat och sedan i fjol så har även Å-stadloppet varit med i min tävlingskalender då jag ville prova lite längre distans. De listade loppet inför 2013 är desamma med tilläggen Startmilen (för att ha ett tidigt lopp på säsongen att se fram emot) Lidingö för att jag inte känner mig redo för mara men vill prova nåt som är längre än halvmara och därmed även Blodomloppet Stockholm som är sedningsgrundande. Nu som medlem kommer jag nog springa fler lokala tävlingar även om jag inte kommer springa 37 lopp imponerande.
Grattis till PB i helgen. Måste kännas grymt att få spräcka 10 minuters gränsen Ser själv fram emot att få spräcka 12 minuters gränsen. Tycker jag får rätt bra fart i benen men har problem med att hålla SUB 4 min/km fart i mer än 1-2 km. Behöver bättre kondis och uthållighet Tips på vad jag ska träna? Kör intervallträning en gång i veckan och varierar distansen på intervallerna mellan 200-1000 m. Ser fram emot att lära mig mer om löpning och löpträning

Vi ses!
_________________
// Elias

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
26 nov 2012 10:56 #1553 av Johan I
Svar från Johan I i ämnet Ny medlem
Ja, vi får väl se var det tar vägen. Du verkar ju ha tränat förut, bara kanske inte så strukturerat just löpning. Förmodligen har du väl upplevt ett och annat ögonblick då det bara flöt på eller du var väldigt nöjd över din prestation. Strävan efter den känslan är ju något som driver många och får dem att fastna inom löpningen. Själv är jag kanske mest driven utav utmaningen som löpning innebär till skillnad från de flesta andra sporter.

Jag kan verkligen rekommendera att vara med på de lokala loppen. Det är snarare gemenskap än rivalitet som råder på de tävlingarna, och man slipper all kommersialism som de stora tävlingarna genomsyras av. Men sen finns det förstås en drivkraft i att prestera bra hos de flesta också. Så det är förstås inga söndagspromenader man är ute på, men samtidigt inte heller blodigt allvar eller något krav på att man skall kunna springa på vissa tider.

Tackar! 10 min på 3000 m är för många en drömgräns men själv har jag varit övertygad om att jag rent formmässigt varit under den gränsen ganska länge så för mig kommer det inte som någon överraskning eller jättestor grej. Men det är skönt att det går i rätt riktning nu. Förra året kan man inte säga samma sak om för min del.

Jag skulle nog ge rådet att fortsätta som du gör med lite längre intervallpass, t.ex. 1000 och 2000 m. (Har du möjlighet så kom ned på inofficiella intervallträningen på onsdagarna innan styrketräningen.) Sen ev. lägga in någon extra 200 eller 400 m i början eller slutet för att få lite fart också. Annars om du kan få till fler än ett intervallpass i veckan kan du förstås dela upp så att ena är mer fart och andra mer uthållighet. Annars är det viktigt att bygga en grund och inte bara köra kvalitet. Så fyll på med något lugnt distanspass ibland och ev. långpass på 1 timma eller längre. Tröskelpass är också bra att få till. Sen är förstås styrkan viktig också, ta med dig lite övningar från onsdagsträningarna och kör något pass hemma. Om du går på gym så är det också bra men då gäller det ju att fokusera mest på ben- och bålstyrka och lite mindre på hur mycket man tar i bänkpress.

Det viktigaste är nog dock att låta det ta tid. Vissa kan komma på något års träning och göra jättestora resultat men väldigt få klarar det utan att kraftigt öka skaderisken. Och skadade har vi tillräckligt med i klubben, du kan ju alltid höra med dem hur kul det är. Så kör på regelbundet, våga ta det lugnt när kroppen säger ifrån och ta inga genvägar, så kommer resultaten till slut.

Be Logga in ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.992 sekunder