Forskningsprojekt

• Gabriella E
  • Författare till inlägg
  • Senior Forummedlem
  • Senior Forummedlem
Mer
14 okt 2014 15:40 - 14 okt 2014 15:43 #2185 av Gabriella E
Forskningsprojekt skapades av Gabriella E
Alla i klubben som är mellan 18 och 25 år, vi behöver er hjälp. Jag och mina kollegor har just startat upp ett stort forskningsprojekt där vi vill kartlägga tidiga riskfaktorer för hjärtkärlsjukdom och vi behöver försökspersoner mellan 18 och 25 år. Se information om projektetnedan och anmäl dig om du är intresserad ;

Vill du delta i ett forskningsprojekt om riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdomar?
Hjärt-kärlsjukdomar utgör en stor andel av de sjukdomar som drabbar människor idag och är den dominerande dödsorsaken i västvärlden.

Syftet med studien är att identifiera livsstilsfaktorer och biomarkörer som är involverade i utvecklingen av tidiga förändringar i kärlväggarna (ateroskleros) vilket på sikt kan leda till hjärt-kärlsjukdomar.

Att delta i forskningsprojektet innebär att man får komma på två besök (total undersökningstid ca 2 timmar) och genomgå ett antal undersökningar i P118 i Prismahuset på Örebro universitet:

•Blodprov (stick i armvecket) för analys av bl a blodfetter, inflammations-o genetikmarkörer
•Ultraljudsundersökningar på kärl
•Registrering av fysisk aktivitet (stegräknare)
•Cykeltest för konditionsbedömning
•Test av handstyrka
•Blodtryck och kroppssammansättning
•Frågeformulär bl a angående matvanor, hälsa och livskvalitet

Är du icke-rökare mellan 18 och 25 år och intresserad av att delta i forskningsprojektet, vänligen maila: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller läs mer och boka tid på hemsidan:
www.oru.se/Forskning/Forskningsamnen/ihm...Biomedicin/?rdb=1110

Vid frågor kontakta projektkoordinator Ulrika Fernberg: 019-30 30 54 eller projektansvarig Anita Hurtig Wennlöf: 019-30 38 16

Välkommen!

Har du frågor kan du också höra av dig till mig (enklast att mail på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.).

Hälsningar Gabriella
Last edit: 14 okt 2014 15:43 by Gabriella E.

Be Logga in ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 1.459 sekunder