Inneserien 2016-17

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
09 dec 2016 22:56 #2566 av Johan I
Inneserien 2016-17 skapades av Johan I
Inneserien är tillbaka! Den har fyra deltävlingar där man tävlar i 1000, 1500, 2000 och 3000 m, på resp. deltävling. Arrangören är Åsbro GoIF och plats Tybblelundshallen. Tävlingen sker enl. gällande regler och rekord m.m. kan slås, men samtidigt sker allt under lite mer träningsliknande former än andra tävlingar. Tanken är även att veteraner skall kunna tävla mot seniorer, med tider som omvandlas genom statistik-tabeller. En veteran som springer långsammare, inom vissa gränser, kan alltså vinna loppet och cupen/serien.

Datum för deltävlingarna är 14 dec (1000 m), 26 jan (1500 m), 14 feb (2000 m) och 13 mar (3000 m).

Info/Inbjudan:
www.nerikefriidrott.se/kilometern2016_inbjudan.pdf

Våga testa! Det är roligare än man kan tro och det kan hända mycket under även korta lopp. Själv är jag bortrest till Teneriffa under första deltävlingen, men efter det så skall jag försöka vara med.

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
17 mar 2017 13:29 #2573 av Elias Z
Replied by Elias Z on topic Inneserien 2016-17
Har inte sprungit de första 3 deltävlingarna i år då det krockat med annat. Men 3000 m loppet passade i kalendern.

Målet var även idag SUB 10. Haft det målet i ca 4 år utan att lyckas. Närmar mig dock sakta men säkert.

För två månader sedan sprang jag Indoor Games 3000 m solo från första kurvan (sist) idag var jag solo från första kurvan igen (först).
Hade hoppats på att vi skulle bli en klunga som kunde hjälpas åt då flera hade PB med tider mellan 9,48-10.00. Men med facit i hand var det nog bara jag som sprang i närheten av den tid jag hade angett.

Jag kände mig i god form inför loppet även om jag mest kört träning för längre distanser i vinter. Körde 10x1 min för 2 veckor sedan och 4x1000 m förra veckan i tänkt tävlingsfart.

När jag sprang till Tybblelundshallen hade en lätt känsla i kroppen så det finns inget som kunde stämt bättre. Kände mig också helt återhämtad efter maran för 3 veckor sedan.

Under uppvärmningen i hallen fick jag se Per Sjögren slå Svenskt rekord i M35 på 5000 m inne med tiden 14,49,36. Inspirerande!

När vi radas upp inför start höjs mina förhoppningar ytterligare när jag blir placerad näst längst ut på yttern. Alltså 7 personer som tänkt springa snabbare vilket ger många möjligheter till bra ryggar. Jag tänker dock att jag inte vill missa en bra rygg och bestämmer mig för att göra en bra start för att sedan kunna sjunka in i fältet och hitta rytmen. Tar tät i första kurvan och tänker att jag ska lägga mig i rygg på den första som springer om och om det blir för tungt ta nästa och nästa. Planen är solklar!

Min plan höll dock inte. Jag väntade och väntade men ingen kom. Hörde från åskådarplats folk ropa på Mikaela Kemppi, Johan Ingjald och Erik Högkvist så jag misstänkte att det var vi 4 i första klungan. Krigade på och försökte hålla bra fart utan att forcera i början. Passerar 1000 m på 3,21 vilket var lite lugnare än vad jag tänkt. Kör vidare och hör Mikaela säga "öka Elias". Jag försöker öka men tänker att snart kan jag inte hålla den fart Mikaela vill hålla och då gäller det att kraftsamla och ta rygg. Stannar klockan efter halva distansen på 5,01,8, även här några sekunder efter vad jag planerat. Pulsen är dock 179 / 185 så jag känner mig nöjd över hur hårt jag går. Har ofta en liten svacka här och försöker hålla fokus och dessa 500 m upp till 2000 håller jag ca 3,24-tempo. 2000 m på 6,43,9 och pulsen 185 / 186. 1 sekund efter PB loppet i Januari och här hade jag hoppats ligga runt 6,40 då mina sista 1000 brukar kunna landa runt 3,18 inkl spurt. Fortsätter solo men tänker igen att nu kommer dom nog snart när dom legat och kraftsamlat i så jämnt och fint tempo och då måste jag kriga mig fast. Med tre varv kvar försöker jag öka lite och på näst sista lite till för att i princip spurta sista varvet. Ingen attack kom bak ifrån och heller ingen som bet sig i. Sista varvet på 34,3 och puls 189 / 190 och med mjölksyra så jag kände mig som Uhrbom på Finnkampen de sista 100 meterna.

Ett bra genomfört lopp med rådande förutsättningar! Nöjd med PB även om det blev snubblande nära 10 igen. Officiellt 10,01,90!

KM-tider
3,21
3,23
3,18

Split
5,02 / 5,00

Jämt och fint!

Detta var även KM som avgörs enligt WMA´s omräkningstabell. Poängrekord för min del med 75,15 vilket räckte till en 3'e plats k vårt KM. Grattis Tauno och Heschlu!

Nu har jag glömt hur jobbigt det var och anmält mig till Marsspelen då det blir ett nytt SUB 10 försök!

Be Logga in ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.493 sekunder