Gallaberget Trailrun 2017-06-08

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
22 jun 2017 00:27 - 22 jun 2017 00:27 #2614 av Johan I
Gallaberget Trailrun 2017-06-08 skapades av Johan I
Trailloppet ute i ingenstans har det beskrivits som, men det är lite väl överdrivet. Det är faktiskt ett nystartat lopp strax utanför Vretstorp. I år fanns två klasser på 6,2 och 10 km på fina stigar runt Gallabergssjön. Det är Vretstorps IF som står som arrangör.

Loppet krockade egentligen med Blodomloppets träningskväll, men eftersom att det inte blev lika många som först hade förvarnats om att det skulle komma och att vi fick ihop tillräckligt med ledare ändå, så kunde jag åka iväg och testa detta lopp. Arrangören ville även att jag skulle komma och filma, vilket jag och min pappa gjorde.

Fick höra om loppet bara någon vecka innan av Kent Johansson, men sen såg jag att det krockade med vår träningskväll med Blodomloppet och Atlas Copco. Som tur var så kunde Per A och David ställa upp, utöver Tommy och Maria, som ledare, så då kunde jag åka och springa loppet i stället. Hade ingen koll på vad som väntade mer än att det skulle vara stiglöpning och rätt kuperat.

Det fanns tre uppmärkta spår, röd 2,5 km, gul 3,8 km och grön 6,2 km. På 10 km, som jag sprang, så kombinerades gul och grön. Utöver det hade även arrangören dragit bak starten på grusvägen innan man kommer in i spåret, så det blev lite längre, då några förra året nämnde att det blev för kort på deras GPS. Problemet är ju bara att GPS-klockor mäter väldigt dåligt i terräng och nästan alltid för kort, så loppet blev nog snarare runt 10,1-10,2 km.

Jonas Nilsson från Östansjö SK, drog på från start och jag hade ingen chans alls att hänga på. Fick snarare fokusera på att hålla undan bakåt, men det var väl egentligen bara under första varvet som det kändes som att någon var i närheten. Gabriel Andersson tog dock in en del på andra varvet och var bara ca 18 s bakom i mål.

Det var tufft under framförallt första varvet, då den gröna delen var lite mer teknisk. Runt sjön, vilket var med både på gul och grön bana, var relativt lättlöpt och platt. Måste träna mer på stiglöpning dock, är alldeles för försiktig och tappar mycket fart. Var dock ganska seg+sliten i benen redan vid start, så det gjorde också sitt. Riktigt fint lopp som träning, men likt Medåkersloppet så passar kanske inte stiglöpning så bra som tävling på kortare distanser. Kanske blir intervallstart nästa år dock.

Boka in loppet i kalendern till nästa år!

Mina tider genom åren:
2017: 45:12

Filmer:
2017: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...cqb15bbuhXTUtve0daYj

Bilder:
2017: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...lrun-2017-06-08.html
Last edit: 22 jun 2017 00:27 by Johan I.

Be Logga in ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.671 sekunder