Kilsbergen Trailrun+Bergslagsleden Ultra 2017-09-03

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
30 okt 2017 23:32 - 30 okt 2017 23:32 #2635 av Johan I
Som vanligt är det många terränglopp på hösten och dit räknas även Kilsbergen Trailrun och Bergslagsleden Ultra, som numera blivit stadigt återkommande lopp. Kilsbergen Trailrun löps Ånnaboda-Suttarboda-Ånnaboda via Bergslagsleden och en rundslinga, totalt ca 14 km, medan Bergslagsleden Ultra löps från Digerberget vid Nora till Ånnaboda, vilket blir ca 47,5 km. Båda inkluderar att springa uppför Södra Storstenshöjden (slalombacken) mot slutet av loppet.

Info:
www.orebrotrail.se/

Precis som inför Munkastigen Trailrun i våras, så var förberedelserna inför loppet rätt bristfälliga. Nu hade ju dock formen åtminstone visat sig lite och jag har haft en rätt lång tid utan större besvär, skador eller sjukdom. Ingen vidare känsla veckorna innan dock, så var rätt orolig för om jag ens skulle ta mig runt. Vet ju dock att distansen som sådan inte är problemet, utan det är terrängen som kommer slita ut benen och till slut kommer säkert också krampen. Klarade mig ju dock från total låsning i Munkastigen, så kanske skulle gå även denna gång.

Hade inga direkt planer inför loppet, mer än att jag hade hört att vägen fram till Mogetorp ändå var relativt lätt och därför skulle jag väl försöka hålla högre tempo dit och tillåta att det kanske blev lite mer ansträngt än det borde för hela distansen. Jag valde även att chansa när det gällde skorna. Bara gjort ett testpass dagen innan med nya terrängskorna, Inov-8 Mudclaw 300, men jag körde dem ändå, med mina andra skor som backup längs vägen.

Kom iväg rätt bra från start och hamnade ganska snart tillsammans med Per Arvidsson. Farten var inga större problem, men ganska snart började det gå uppför en hel del. Hade nog räknat med lite enklare väg, men benen var väl ändå någorlunda fräscha, så hade inga större problem. Det var även rätt snårigt och smalt. Jag drog dock ett tag åt Per. Sen kom vi ut på någon grusväg och det kändes allt segare och han fick en liten lucka, som sedan aldrig togs in. Fanns inte riktigt någon lätthet eller gratisfart i benen, så det gick inte att bara släppa på lite för att komma ifatt. Sen var det sololöpning en bra bit som gällde.

Kom till Mogetorp relativt fräsch och kunde springa på någorlunda OK en bit till därefter. Blev dock allt segare när ett ganska ordentligt backparti kom och terrängen blev allt mer teknisk med fler stenar och rötter. Kom ur rytmen lite och valde att gå vissa bitar. Benen och höften blev allt stelare. Vägen till Blankhult, där nästa vätskestation var, var rätt tung, då den också gick upp på Rusakulan. Hade väl ändå en någorlunda OK känsla dit, även om det inte var lätt och gick mycket uppför. Stannade rätt länge vid stationerna för att fylla på med vätska. Försökte dock hålla mina egna flaskor rätt lätta och halvfulla. Fungerade rätt bra med energi och vätska, även om jag missade att ta några gels och började få lite soppatorsk inför stationerna. Det berodde väl dock även på att tiden mellan dem blev ganska lång när farten gick ned en hel del. Annars hade det inte varit några problem.

Gick att springa lite efter Blankhult och det var skönt att känna igen vägen tillbaka mot Ånnaboda. Tänkte mycket på Roland och Hasse under loppet. Började dock bli allt segare, speciellt uppför. Började gå i nästan alla uppförsbackar, då jag inte längre kunde ta ut steget och röra höften ordentligt. Frustrerande när jag inte flåsar men ändå inte kan göra något med farten p.g.a. benmusklerna. Började även dallra lite i främst benhinnorna och kännas som att kramp var på gång, men den slog aldrig till. Skönt att slippa det, men benen var i alla fall inte fräscha, så sista slingan från Ånnaboda var riktigt seg. Fick gå uppför hela Storstenshöjden och tappade även en del placeringar. Gick väl från 6:e plats vid Rusakulan, till 11:e i mål.

Synd att jag inte kan vara lite piggare i benen och i stället bli trött för att jag faktiskt tar i, men det kommer väl med mer träning. Med bara 12 pass på över 20 km i år, så är ju kanske inget annat att vänta sig. Inte direkt så att jag tränat speciellt inför detta. Riktigt fint lopp, men hade ju underlättat med lite tätare vätskestationer, speciellt om det varit varmare. Nu var det nästan perfekt väder hela vägen. Roland och Hasse var inte med och sprang loppet, men de hejade på längs vägen och fanns med i tankarna vid flera tillfällen.

Mogetorp: 1:20:58
Rusakulan: 00:59:22 2:20:20
Blankhult: 00:29:41 2:50:01
Storstenen: 01:49:32 4:39:33

Mina tider genom åren:
2014: 1:07:48 (5:32 uppför backen)
2015: 1:08:20 (5:29 uppför backen (något kortare), rejält lerigt+blött)
2016: 1:10:55 (5:29 uppför backen, tog det medvetet ganska lugnt)
2017: 4:52:40 (Bergslagsleden Ultra 47,5 km)

Resultat:
Bergslagsleden Ultra: obasen.orientering.se/winsplits/online/s...ses&databaseId=51135
Kilsbergen Trailrun: obasen.orientering.se/winsplits/online/s...ses&databaseId=51134

Filmer:
2014: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...Z33h8GKVgM5osIjoUaxF
2015: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...qXh_rnDHRA64pHQpChSM
2016: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...PSwZ3YDpyKQ7H17cZY4w
2017: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...6xU8icphg7TomKIHm-Dv

Bilder:
2014: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...lrun-2014-09-06.html
2015: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...lrun-2015-09-05.html
2016: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...lrun-2016-09-04.html
2017: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...lrun-2017-09-03.html
Last edit: 30 okt 2017 23:32 by Johan I.

Be Logga in ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.589 sekunder