Höstloppet 2017-11-05

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
11 apr 2018 02:15 #2661 av Johan I
Höstloppet 2017-11-05 skapades av Johan I
Höstloppet är ett lopp som arrangerats under många år i Vretstorp. Det har mest setts som en träning snarare än tävling och mest lockat löpare från bygden och i närheten, t.ex. Östansjö. Bansträckningen har varierat lite från år till år men denna gång var det ca 13,3 km med start och mål vid Fredriksbergs IP i Vretstorp. Alltså samma plats som Lucialoppet men en annan bana, även om vissa delar är samma. Starten gick ca kl. 11:00.

Stela och slitna lår från gårdagens Kilsbergsleden, så hade väl inga större förhoppningar om en bra känsla idag. Kändes väl annars någorlunda fräscht och som att det skulle gå att springa på en stund i alla fall. Loppet är dock mer av en träningstävling, så det var inte direkt så att man tog det så seriöst. Värmde knappt upp något innan, likt i stort sett alla andra.

Både Dan Bäck och Patrik Johansson var på plats, så de blev ju helt klart snabbt utpekade som huvudkonkurrenter. Både jag och Dan sprang dock igår, medan Patrik var fräschare i kroppen och ofta brukar visa god form. Mycket riktigt drog vi tre iväg tillsammans och lite mer än en km höll vi ihop, sen började Patrik bli otålig och skapa en liten lucka. Jag och Dan tog det lite lugnare men hade knappt kunnat hänga på även om vi velat. Det gick även mycket uppför under första 4-5 km, där vi också sprang i ett terrängspår från strax innan 5 km till en bit efter 6 km. Där kom en rejäl backe, som verkligen tog musten ur mig. Kunde inte lyfta benen längre. Patrik var redan en bra bit framför då och jag hade fått en lucka till Dan, men han kom ifatt i backen och drog snabbt ifrån.

Blev lite lättare ett tag, men vi kom in på Lucialoppet-banan längs järnvägen och på väg upp mot vändningen i Lucialoppet. Där sa kroppen ifrån rejält och det blev något som knappt ens var jogging för mig. Väl uppe så tog vi dock höger i stället för vänster till vändningen och fortsatte sedan bortåt på grusväg till bilvägen. Var lite mer lättlöpt och en stund kändes det som att jag tog in något på Dan, men han var starkt och höll i princip jämna steg, samt var redan en bra bit framför. Tanken att verkligen komma ikapp hade jag släppt för ett bra tag sedan. Blåste en hel del på bilvägen, men kunde åtminstone hitta ett något högre tempo. Tappade väl lite fokus på slutet och kunde inte förmå mig att ta i mer. Kändes redan jobbigt nog, och jag måste fortfarande ha förkylningen i åtanke. Lite oklart hur målgången skulle gå till, så har i skrivande stund fått 54:04 officiellt, men hade runt 54:14 enl. GoPro-kameran, och 54:16 enl. klockan. Förmodligen klockan som stämmer, beroende på var mållinjen var.

Får se det som ett helt OK träningspass, som inte hade blivit av annars. Endast 10 deltagande löpare, men ett trevligt arrangemang.

Resultat:

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Mina tider genom åren:
2017: 54:15

Filmer:
2017: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...kWKXDjLbN_ED1KoEpokx
Bilagor:

Be Logga in ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.532 sekunder