Träning i Tybblelundshallen

• Helene N
  • Författare till inlägg
  • Elit Forummedlem
  • Elit Forummedlem
Mer
26 dec 2010 19:56 #122 av Helene N
Träning i Tybblelundshallen skapades av Helene N
Imorgon måndag har vi gemensam träning igen efter helgens mat och julklappar! Vi tränar som vanligt med start av löpskolningen kl. 18.40. Vi är några som planerar att komma ner vet jag så häng på så att vi blir många!

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
26 dec 2010 22:41 #123 av Johan I
Svar från Johan I i ämnet Träning i Tybblelundshallen
Ja, om inte springa så kan man ju rulla runt på 200 m banan.

Själv var jag där och värmde upp banan idag. Var lite osäker på vad jag skulle köra men till slut bestämde jag mig för 1000, 900, ..., 200 m, som vi hade kört för några veckor sedan. Jag kom dock inte ihåg vilan och tänkte att det säkert var 60 s, men att det kanske var lite för mycket eftersom att distansen blir kortare mot slutet, så jag tog 45 s... Det gick väl rätt okej men det var rätt jobbigt vid 700-600 och jag hade lite svårt att öka farten förutom mot slutet.

Väl hemma så tittade jag på passet vi hade kört, då var det tydligen 90 s vila! Så, inte konstigt att det blev så tufft. Med upp- och nedjogg blev det totalt 15,4 km i hallen, så jag får väl se hur pigg jag är på morgondagens träning. Och imorgon är det ju inte ens springdag för mig, så måste få in ett styrketräningspass också... Ja, det är inte mycket till vila för mig, trots att det är juletider.

• Helene N
  • Författare till inlägg
  • Elit Forummedlem
  • Elit Forummedlem
Mer
02 jan 2011 15:49 #124 av Helene N
Svar från Helene N i ämnet Träning i Tybblelundshallen
Kul att så många var med och tränade förra måndagen. Imorgon är det dags för ytterligare ett gemensamt pass. Vi ses!!!
Kanske dags för er som ännu inte har varit nere i den nya hallen att dyka upp och se hur fin den är. Vi startar löpskolningen kl. 18.40

Mer
05 jan 2011 02:34 #125 av Johan I
På måndagsträningen nästa vecka (10/1) är det 3000 m med progressiv ökning i fart. Flera har visat intresse för ett testlopp i stället så därför kommer jag med flera att köra valfri fart på det passet. Ni som vill kan ju hänga på.

• lotta l
  • Besökare
  • Besökare
06 okt 2011 06:32 #126 av lotta l
Svar från lotta l i ämnet Träning i Tybblelundshallen
På måndag 10/10 kör vi igång i inomhus hallen.

Genomgång av dagens pass för de som vill 18.30, 18.40 kör vi

Mer
31 okt 2011 16:55 #127 av Mathias A
Svar från Mathias A i ämnet Träning i Tybblelundshallen
Förra veckan körde jag inomhuspremiär med resultatet träningsvärk i 4 dagar, sånt är ju helt underbart!
När det äntligen är måndag igen så spolieras planerna av en höstförkylning...

Får trösta mig med lite chips. (Tips, köp inte Estrella "Double Red onion & Sourcream" för den är inge god).

Mer
09 okt 2012 09:39 #128 av Daniel A
Svar från Daniel A i ämnet Träning i Tybblelundshallen
Angående passerkorten till Tybblelundshallen så är det inte klart med det systemet ännu, enligt telefonsamtal med Jörgen Drageryd idag 9/10. Och det fanns inte heller någon utsatt tid när det nya inpasseringssystemet skulle vara klart.

Det går alltså inte att lösa något passerkort i dagsläget och tills vidare är det alltså bara att kliva in i hallen precis som tidigare.

Eller finns det annan information hos någon annan?

• Helene N
  • Författare till inlägg
  • Elit Forummedlem
  • Elit Forummedlem
Mer
10 okt 2012 18:51 #129 av Helene N
Hej!
Jag har precis samma helt färska rapport att ge: Jörgen i KFUM hälsar att de har så mycket att göra nu inför Åstadsloppet att de antagligen inte hinner att förbereda allt så att de kan påbörja försäljningen av träningskorten på måndag. Det är då bara för oss att gå in och träna på som vanligt.
Vi ses på måndag!! Ska bli kul att få komma igång med vinterträningen igen!

Mer
29 okt 2012 13:36 #130 av Johan I
Vill passa på att påminna om att nu i veckan är det tänkt att nya kortsystemet skall komma igång och redan på kvällens träning bör man vara beredd att betala. Det skall dock gå att betala kontant, med kort eller via faktura, så något alternativ borde väl gå.

Jag vill även göra lite reklam för den inofficiella onsdagsträningen som börjar omkring 17:30. Jag och några andra brukar köra något intervallpass eller liknande i hallen innan styrketräningen som börjar 18:30. Själv brukar jag komma till hallen omkring eller strax efter 17:30 och sen värma upp. Så vanligtvis börjar jag/vi inte förens kanske strax innan kl 18 med själva passet, som kanske tar 20-30 min för att hinna bli klara till styrkan. Jag är själv mest intresserad av längre intervaller t.ex. 6x1000 m eller 3x2000 m, alternativt något tempotest/snabbdistans t.ex. 3000 eller 5000 m, men eftersom att alla är på olika nivåer och har olika behov så går det givetvis bra att köra olika eller kortare pass. Men det kan vara kul ändå att ha en liten grupp även om man inte köra samma pass eller tempo. Är man på plats 17:30 eller strax efter och sen värmer upp lite så missar man det inte i alla fall.

Annars får ni gärna komma med förslag och inbjudningar till andra dagar i veckan också. Jag lär springa ofta i hallen och det är ju lite roligare om man är fler, även om man kanske inte kan hålla samma tempo. Jag kan även ställa upp på farthare-jobb, så vill ni t.ex. göra ett försök på sub 20 min på 5000 m, 40 min på milen eller liknande så kan jag hjälpa er att hålla farten.

Mer
01 nov 2012 13:13 #131 av Johan I
Kan uppdatera med att det igår kväll utbildades en person som förmodligen skall ha kvällsskiftet i hallen när det gäller kortsystemet. Så nu skall allting vara igång. Detta bekräftas även i ÖAIKs forum där några varit i kontakt med KFUM. Från och med 1 nov skall man alltså lösa ut kort, men skulle det inte vara någon på plats så får man tydligen träna ändå. Hallen skall vara bemannad kl. 8-20, men det kan vara några timmar hit eller dit på fredagar och helger.

Ang. inofficiella onsdagsträningen så har den bestått av:
17 okt - 6x1000 m, 60 s vila. På egen hand med snitt 3:32.

24 okt - 3000 m testlopp/snabbdistans. Farthare åt Edita, 3:45 beställt. 3:47, 3:46, 3:56 (Edita ville dra ned på tempot) => 11:29 sluttid.

31 okt - 5x1000 m, 30 s vila. Farthare åt Edita i 4:00. 4:00 på alla utom sista, 3:59.

Kan ju dock tillägga att jag har varit förkyld senaste 2 gångerna så det är inte alltid jag kan ställa upp som farthare om jag har något eget planerat och känner mig i form för det. Men finns det några önskemål så går det alltid att fråga. Mitt CV som farthare är ganska bra vid det här laget skulle jag säga; det kan nog Gabriella, Johan Ö och Edita intyga.

• Gabriella E
  • Senior Forummedlem
  • Senior Forummedlem
Mer
01 nov 2012 17:16 #132 av Gabriella E
Svar från Gabriella E i ämnet Träning i Tybblelundshallen
Jag intygar mer än gärna att Johan är en utmärkt farthållare Jämnare varv i 4 min fart än när han drar går inte att få! För övrigt är jag grymt avundsjuk på er som kämpar varv efter varv i Hallen Själv har jag kört mina intervaller på Crosstrainer idag Det ger tyvärr inte alls samma endorfinkick

Mer
07 nov 2012 20:25 #133 av Johan I
Tack Gabriella! Tråkigt att du inte kan vara med på intervallträningarna.

7 nov - 3x2000 m, 60 s vila. Farthare åt Edita i 4-tempo. Resultat: 8:00, 8:01, 7:56.

Snart dags för er andra att hänga på också (speciellt tjejerna)! Annars sopar väl Edita banan med er till våren.

Mer
22 nov 2012 11:25 #134 av Johan I
14 nov - 6x1000 m, 30 s vila. Farthare åt Edita i 4-tempo. Resultat: 3:59,5 i snitt på 6 st. Jag körde sedan en sjunde på egen hand på 3:20.

21 nov - 2x3000 m, 90 s vila. Farthare åt Edita i 4-tempo. Resultat: 11:55 (3:57, 4:00, 3:56) och 11:56 (4:01, 3:59, 3:55).

Kan tillägga att jag i slutet på varje pass brukar låta Edita köra frifart på sista varvet, medan jag kör vidare, därav brukar hon få lite snabbare tider på sista repetitionen än de jag redovisar här.

Även om farterna för mig inte är där jag själv skulle ligga, så blir det ett riktigt bra pass för mig i kombination med styrkan efteråt på onsdagarna. Det känns som att det ger bra träningseffekt. Ofta är jag även sliten från träningen dagarna innan också, så det är ingen "söndagspromenad".

Nästa vecka ryktas det om att Jonas S skall vara med också.

Mer
28 nov 2012 22:44 #135 av Johan I
Lät i måndags som att 1-2 till skulle dyka upp på onsdag men ingen mer än Edita kom. Bra pass som vanligt!

28 nov - 6x1000 m, 30 s vila. Farthare åt Edita i 4-tempo. Resultat: 4:00 i snitt på 6 st. Jag körde sedan en sjunde på egen hand på 3:24.

Mer
06 dec 2012 22:40 #136 av Johan I
Inga som dök upp i onsdags, så fick köra på egen hand i egen fart. Snöstormen och oplogade vägar gjorde det hela till ett styrkepass att bara ta sig till hallen. Och inte nog med det så hade jag kört ganska lång tid med olika träningsmoment dagen innan. Så benen var blytunga redan på uppvärmningen. Fick dock konstigt nog till ett riktigt bra pass ändå. Förstår inte hur jag kunde hålla uppe farten, benen var inte med alls. Kroppen ville sluta under/efter första repetitionen, och efter 3 så var det bara att ta mig runt och försöka återhämta mig. Ändå gick farten upp, konstigt nog.

5 dec - 5x1000 m, 60 s vila. På egen hand. Resultat: 3:30, 3:30, 3:31, 3:28, 3:24 => 3:29 min/km i snitt.

Och till råga på allt så skulle jag göra debut som styrketräningsledare direkt efter. Tufft, men vad gör man inte...

Mer
11 dec 2012 09:30 #137 av Elias Z
Svar från Elias Z i ämnet Träning i Tybblelundshallen
Med sjuk familj så blir det lite inofficiell träning för mig också, dock inga bestämda tider.

Igår blev det 1000-ingar. 6x1000 med 60 sek vila.

3,58
3,54
3,53
3,53
3,53
3,48

Känndes bra men var nog nära maxpuls på sista intervallen.

Mer
13 dec 2012 10:01 #138 av Johan I
Bra fart Elias! Försök lägga dig på 4 min tempo och sen börjar du gå ned i vila till 45 s och sen 30 s. Sen när det börjar bli okej så kan du antingen variera med lite 3x2000 m och 2x3000 m, med 60 resp. 90 s vila eller så går du upp i vila till 60-90 s och går ned på 3:55 tempo på 1000-ingarna. Sen går du ned på 45, 30 o.s.v. igen. Du kan förstås även gå upp i repetitioner, upp till 10 st, om du vill få det tuffare utan att höja farten eller ändra vilan.

12 dec - 2x3000 m, 90 s vila. Farthare åt Edita med modifikationer p.g.a. höger lår ur funktion. Jag "sprang" (haltade) 400 m, stannade och lät Edita springa 200 m själv, sen 400 m igen, o.s.v. I efterhand inget bra upplägg då det gjorde ont i varje start. Vad gör man inte som farthare! Bättre service finns nog inte. 47 s per varv (3:55 min/km) var beställt men förstod inte det förrän efter ett tag, så körde på närmare 48 s per varv i början men prickade farten rätt bra sen. Resultat för Edita: 11:48 (3:56 min/km), 11:46 (3:55 min/km). Edita var stark!

• Helene N
  • Författare till inlägg
  • Elit Forummedlem
  • Elit Forummedlem
Mer
13 dec 2012 19:40 #139 av Helene N
Jag måste få tacka sååååå mycket för den underbara julblomman som jag och syrran fick av er efter onsdagens träning! Det värmer att få den uppskattningen! Under hösten har vi fått en hel del nya löpare på träningarna och de flesta av dem har varit väldigt ihärdiga med sitt deltagande och varit väldigt entsusiastiska. Sånt gillar jag!!!!
Vi kör gemensam träning som vanligt under hela nästa vecka för att sedan göra uppehåll över jul och nyår. Vi har gemensam intervallträning ons 2 jan igen. Men hallen har ju öppet vissa tider även i mellandagarna, så håll ögonen öppna i hallen på vilka tider som gäller och kom ner och träna även fast vi inte har någon officiell träning. Skriv gärna på forumet om någon planerar att köra så kan andra haka på och få lite sällskap!
//Helene

Mer
20 dec 2012 07:55 #140 av Elias Z
Det blev även denna vecka lite intervaller på egen hand. Denna vecka blev det 3x2000 + 1 extra. 90 sek vila.

8,24
8,23
8,00
och sedan en extra på 8,55.

Vad som är snabbt är ju relativt men känner mig nöjd då jag för första gången sprungit 2000 i 4 min/km tempo. Nu är siktet inställt på 3000 i 4min/km pempo för att nån gång i framtiden fixa detta tempo på 10 Km. Känns avlägset just nu!

Mer
22 dec 2012 09:34 #141 av Johan I
Elias:
Du är åtminstone på god väg mot sub 40 på 10 km, även om det är en bra bit kvar dit än. Men med så pass kort tid med fokus på löpning så har du redan kommit långt, så försök ha tålamod och njuta för det är inte alla som går framåt så snabbt.
Försök tänka på syftet med passet dock. Det ger självklart effekt att köra lite så där på känsla men försök köra lite jämnare om inte tanken är att det skall gå fortare för varje repetition. Du kan alltid som sagt lägga till någon extra repetition eller minska vilan, eller lägga om upplägget helt från t.ex. 1000/2000 till 3000, eller någon stege med 3000, 2000, 1000. Och har du tvingat dig till en fart som kändes lite för långsam så kan du ju alltid justera till nästa gång, eller ändra andra parametrar. Finns massor att göra.

19 dec - Edita skolkade och jag var skadad. Jag körde mitt rehabupplägg med 3 km löpning, 30 min motionscykel och 4000 m rodd. Sen blev det förstås styrka i 1 timma med klubben, men självklart var det "lårpasset" som var på schemat så fick köra lite alternativa övningar. Leif körde dock 5x800 m, om jag hörde rätt, så det var bra gjort!

Det börjar för övrigt bli bra med mitt högra lår men finns lite andra krämpor nu också. Värst är kanske att jag börjat få känningar/retningar i halsen och behöver hosta ibland. Osäker på om det är en förkylning eller bara någon halsgrej. Flera andra här hemma har hostat ett bra tag nu och det var väl bara en tidsfråga innan jag skulle bli smittad. Så det är ju kul, det ena avlöser det andra.

Man kan faktiskt träna hela juletiden om man har tagg, även vid nyår. Är någon sugen på att hänga på så är det bara att hojta till, lite trist att vara ensam i hallen!

Öppettider finnes här:
http://www7.idrottonline.se/KFUMOrebroFriidrott-Friidrott/Nyheter/Egnanyheter/OppettiderTybblelundshallenunderJul-ochNyarshelgerna/

Mer
24 dec 2012 05:32 #142 av Elias Z
Jag hade faktiskt en tanke med passet men är lite orutinerad Tanken var att köra 3x2000 och 8,20 var inte superlätt men med lite pannben tänkte jag trycka på lite extra på sista och sedan blev det en till (det var oplanerat).
Tack för uppmuntran Johan, SUB 40 känns nu avlägset måste jag säga men vet som sagt inte hur kroppen svara på lite kontinuitet och löpfokus.

Ska köra mer tröskelpass har jag tänkt.
Var ute igår och körde 10,65 km. Baserat på mina tusingar i 3,48-3,58, 2000 på 8,00-8,24 och PB på 10K på 44,35, vad är en rimligt tröskeltempo? Lyckdes ligga mellan 4,38 och 4,55 med ett snitt på 4,48 (milen på 48,0 Bör jag jusyera farten?

Mer
24 dec 2012 05:36 #143 av Elias Z
Sorry, loggar alltid in automatiskt. 48,08 ska det stå och justera

Mer
24 dec 2012 10:14 #144 av Johan I
Elias:
Gäller att hålla sig till ursprungsplanen i så fall. Att överraska sig själv med att lägga till en extra kan man dock göra. Man brukar ju snacka om att intervallpass skall gå i det tempot som man alltid känner att man skulle klara minst en till repetition på. Det är väl inget man måste följa men det låter ju ganska klokt.

Det här med olika tempon baserat på kroppen är svårt men det finns ju lite beräkningar man kan göra. Här är en bra kalkylator baserat på resultat man gjort:
http://www.mcmillanrunning.com/calculator

I ditt fall med 10 km på 44:35 så får du bl.a. ett tröskeltempo på 4:36 min/km och VO2tempo på 3:59 min/km. Du skulle nog klara att få ned miltiden lite redan nu men det ger ju ganska bra värden i alla fall. Sen beror det ju på terräng, väder och underlag m.m.

Mer
25 dec 2012 14:24 #145 av Marie M
Svar från Marie M i ämnet Träning i Tybblelundshallen
Jag ska nog försöka ta mig upp för ett intervallpass i Tybblelundshallen i morgon på annandagen före kl 14.00. Någon som vill hänga med?

Mer
25 dec 2012 19:26 #146 av Elias Z
Jag har också tänkt ta ett pass imorn, men troligen på förmiddagen.

Sidan laddades på: 4.330 sekunder