Jullöpning 2013

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
20 dec 2013 11:07 #18 av Johan I
Jullöpning 2013 skapades av Johan I
Skulle vilja bjuda in till en något spontan och lite oorganiserad träning inför jul. De gemensamma träningarna är ju nu slut i och med senaste onsdagen, men återupptas dagen innan nyår, 30 dec. Vi är dock några stycken som har tänkt springa nu på måndag, 23 dec, och sen har väl åtminstone jag också tänkt träna även 24 dec.

För 23 dec gäller följande, åtminstone just nu:
Kl. 11 i Tybblelundshallen. Inget bestämt program, kan nog bli lite olika. (Själv tänkte jag nog springa rätt långt, läs långpass, så jag kanske åker till hallen lite tidigare än utsatt tid.)

24 dec:
Hallen är öppen kl. 10-13. Gissningsvis har många även en del att fixa hemma också, så blir väl rätt tidigt. Med tanke på att långpasset för mig är tänkt att genomföras dagen innan i stället för vanliga tisdagen, så kommer jag kanske inte vara i slag för att hålla på i hallen i 3 timmar, så har någon några önskemål med tider så skriv gärna dem. Jag kommer åka dit oavsett om ingen annan tänkt hänga på, om inget oförutsett inträffar.

Kan även hända att något sker i mellandagarna också, men det får vi återkomma om. Skriv gärna om ni har tänkt komma och om ni har några önskemål om tid eller upplägg på passen.

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
20 dec 2013 18:19 #19 av Marie M
Svar från Marie M i ämnet Jullöpning 2013
Nu kanske jag skriver på rätt ställe . Bra initiativ!
Jag dyker nog upp den 23 kl 11 men julafton är vi på väg till släkten under förmiddagen. Jag tänkte köra långpass söndag, utomhus, så för mig blir det nog någon typ av intervaller.

Mer
20 dec 2013 22:33 #20 av Maria Eri
Svar från Maria Eri i ämnet Jullöpning 2013
Hej alla!
Sen fredagskväll.Härligt med lång ledigt nu från jobbet.
Det blir ledigt över jul och nyår.
Då passar det utmärkt med lite bra träning.

Jag kommer på måndag. Även Roland hänger med .
Jag tänkte köra några passande intervaller....

Roligt,vi ses!

Maria Eriksson

• Charlotte N
  • Premium Forummedlem
  • Premium Forummedlem
Mer
21 dec 2013 18:49 #21 av Charlotte N
Svar från Charlotte N i ämnet Jullöpning 2013
Körde jullöpning utomhus idag. Det blev ett långpass på en dryg halvmara. Det är långt för en icke maratonlöpare som mig, så jag känner mig nöjd att ha kommit upp i dessa längder efter mina höftbesvär. Lika tungt som torsdagens pass kändes, lika lätt kändes det idag. Första halvan genomfördes i lätt regn och motvind. Då jag vände hemåt och fick vinden i ryggen var det som om benen gick av sig själva. Det var bara att koppla in autopiloten och njuta över hur stark jag kände mig. Härlig känsla!
Planerar ett intervallpass på måndag, men kör detta utomhus om inte vädret och underlaget är för besvärligt, i så fall hänger jag på er andra. Kommer kanske köra något hallenpass senare i veckan med hela familjen.

Mer
22 dec 2013 21:33 #22 av Maria Eri
Svar från Maria Eri i ämnet Jullöpning 2013
Fint,vackert och (mycket) blåsigt långpass!
Idag kl 10 drog vi ut - Jag, Marie M , Maria Engström och Åsa(fr. Spartacus)

För Marie och mig blev det ett ordentligt långpass(25,6km) Åsa och
Maria sprang ca milen. Maria är precis på väg tillbaka från skada men såg väldigt lätt och fin ut i steget och Åsa ska springa tävling i Lindesberg den 28/12 så de valde att ta en kortare vända. De vek av uppe vid naturens hus.
Marie och jag sprang vidare upp mot Oset och Ekeby -Almby tillbaka mot stan igen utmed Hjälmarvägen men där vek vi in mot oset igen och mot Naturens hus och så vidare mot Maries hem.
En väldigt härlig runda med fantastisk vy. Det blåste ordentligt på sina håll men vi kämpade på.
Härligt att springa med Marie (björnstark)som håller ett jämnt fint tempo samt en fin positiv inställning. Jättekul.
Vi var ute och kutade i 2 tim och 18 min och det är väl det längsta pass som jag har varit ute på.Det stärker!

Kul att läsa om dig Charlotte också att du kommit igång och känner dig stark!
Hoppas att vi ses i veckan i Tybblelundshallen(Ni ska veta alla Startare att Öaikare syns springande både på stan och ute vid Oset så nu vill det till att vi tränar....!)
MV(löpar)H Maria Eriksson

Mer
23 dec 2013 06:25 #23 av Elias Z
Svar från Elias Z i ämnet Jullöpning 2013
Blir nog lite Jullöpning för mig med. Om inget oförutsett sker blir det ett pass på Julafton i hallen! Blir nog inte med luva men med fika! Ska bort vid lunch så det blir nog vid 10-tiden!

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
23 dec 2013 08:27 #24 av Johan I
Svar från Johan I i ämnet Jullöpning 2013
Bra jobbat Charlotte! Kul att du börjar komma igång igen!

Även bra jobbat av tjejgänget! Blåste rejält, vilket jag fick känna på när jag cyklade hem från hallen igår. Det var inte nådigt, så att vara ute och springa 2+ timmar i det är ju grymt! Själv körde jag 1 timma backpass på bandet, 12,5 km totalt. Rätt tufft det också!

Kul att det blir några stycken. Jag skall styrketräna nu och sen drar jag iväg till hallen, så kommer vara igång när ni börjar ramla in. Tanken är att köra rätt långt som sagt. Jag kommer förmodligen både börja och sluta tidigare resp. senare än er ändå =)

Ses i hallen!

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
24 dec 2013 13:20 #25 av Johan I
Ganska nyligen hemkommen från dagens pass i hallen. Men vi börjar med gårdagens pass.

23 dec:
Catharina körde på egen hand redan när jag kom dit. Sen ramlade Marie, Maria och Roland in. Jag hade redan satt igång men hade bara hunnit köra 2 st när de kom. 2 st av vad då tänker ni kanske då? Jo, ni vet ju att juletiderna är fulla av traditioner som måste följas så jag kände att jag måste variera lite extra för att få lite mental lättnad.
Det blev nämligen 10x2000 m, 60 s vila och sen 1000 m+100 m, 30 s vila direkt efter, totalt 21,1 km igen.

10x2000 m, 60 s vila, 1000 m+100 m, 30 s vila. Målet rent fartmässigt var att hålla mig under 4 tempo och med sikte på 3:55 min/km (47 s per varv), ungefär som förra veckans pass, på rundbanan i Tybblelundshallen:
Fil bilaga:

Som synes gick det snabbare dock. Kan ju även nämna att på 6:e så startade jag samtidigt som Erika Bergentz i KFUM på hennes 1000 m, så då bestämde jag mig för att dra och hålla undan, så då gick den på 3:27.

Kändes överlag lättare än mitt 21x1000 m+100 m, 30 s vila, från förra veckan men det var tufft ändå. Försökte hålla igen lite men kunde inte riktigt hejda mig bitvis, även om det inte kändes så lätt som det kan låta. Det är tufft och jobbigt även för mig att springa. Flåsade inget speciellt dock men det är en mental och fysisk utmaning ändå med dessa pass. Men oj vad nöjd man är efteråt! Testa gärna någon gång!

Totaltid: 1:30:53 (inkl. vila (11 min), 4:18 min/km i snitt) och 1:19:37 (exkl. vila, 3:46 min/km i snitt).

Catharina körde väl 400 m och någon 200 m, har jag för mig. Roland körde motionscykel. Marie+Maria körde 3x2000 m, 60 s vila. Bra jobbat och tack för påhejningar och sällskap!

24 dec:
Sliten från gårdagens pass i höger ben/knä, samt en rejäl pina i vänster lilltå där nageln har tryckts in i tån och vikts upp lite, AJ! Ville mest få det överstökat så körde 30 min cykel i ganska OK tempo (ca 30 km/h), och sen 20x200 m, 30 s vila. Tänkte köra 30 st men p.g.a. nämnda plågor ovan så valde jag att lyssna på kroppen, för en gångs skull. Det är ju ändå jul, så en liten julklapp kan den väl få. Hade först tänkt köra tekniklöpning men blev lite mer driv än så, men utan att forcera. Måste ta det lite lugnt någon dag nu i alla fall, vill inte slita upp någon ordentlig skada igen.

Endast Elias var på plats vad jag kunde se, från klubben. Och han var där med familj och hann inte köra så mycket. Fick dock lite fika av honom att ta med hem, så det tackar jag för!

Imorgon, 25 dec, är det stängt i hallen men sen är jag väl säkert redo att ta mig till hallen igen. Så det finns fler chanser till jullöpning!

Mer
24 dec 2013 14:20 #26 av Elias Z
Som jag skrev på jogg.se Johan. Grym prestation, ska bli spännande att se vad det blir när du kopplar ihop alla intervallerna i vår?!

Ja det var kanske inte optimalt ur ett träningsperspektiv att ha med barnen till hallen, men väldigt mysigt! Jag och Wictoria körde några intervaller i stafettform och innan vi tog julfika avslutade jag med ett litet tempotest på 1000 m. Har gnällt lite över att jag inte tycker kroppen svarar men idag kändes det bättre och stoppade klockan på 3,16min! Nu bara 19 km kvar till årsmålet 1200 km= 100 km/månad!

God Jul!!!

• Charlotte N
  • Premium Forummedlem
  • Premium Forummedlem
Mer
26 dec 2013 18:38 #27 av Charlotte N
Svar från Charlotte N i ämnet Jullöpning 2013
Jonas, barnen och jag tänkte ta oss till hallen i morgon fredag för ett intervallpass. Jag arbetar, men förhoppningsvis räcker det med en halvdag, så vi dyker nog upp till efter lunchtid.

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
26 dec 2013 18:48 #28 av Johan I
Även här är det planerat lite mer jullöpning. Jag, Maria, Marie och Roland har tänkt ta oss till hallen vid kl. 11 imorgon, fredag 27 dec. Inget speciellt pass planerat än så länge men vi är nog öppna för förslag. Så kom gärna till hallen och var med på något, antingen med oss eller senare med Charlotte och Jonas med familj.

Mer
29 dec 2013 14:51 #29 av Elias Z
9,12 km till 1200 km 2013!

Har för mig jag läste nåt angående träningstiderna i jul?! När är träningen imorn?

Mer
29 dec 2013 18:12 #30 av Helene N
Svar från Helene N i ämnet Jullöpning 2013
Imorgon är det "vanlig" måndag så enligt vårt träningsprogram så kör vi gemensam intervallträning, genomgång 18.35 och så börjar löpskolningen 18.40. Själv planerar jag att komma ner, men är inte alls redo för några intervaller än på länge men kommer att köra ett styrkepass. Så om ni inte vill köra intervaller så får ni gärna hänga på mig.
Vi ses!

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
01 jan 2014 02:36 #31 av Johan I
Lite mer jullöpning som skett:
27 dec:
Maria, jag och Roland körde i hallen. Roland cyklade.
Marias pass: 1200, 1000, 800, 600, 400, 200 m, 90 s vila:
Fil bilaga:

Totalt: 4,6 km med snitt 3:54 min/km.

Mitt pass: 1000, 900, 800, 700, 600, 500, 400, 300, 200 m, 90 s vila:
Fil bilaga:

Totalt: 5,4 km med snitt 3:11 min/km.

Roland cyklade väl omkring 18 km på 30 min på Monark-cykeln med en del motstånd, och är riktigt grym på cykelpass kan man ju kort sammanfatta det.

29 dec:
Jag och Maria körde i hallen. Maria körde cykel+styrka p.g.a. 1 timmas tävlingen i Linde dagen innan.
Jag körde 5000 m tempotest med måltempo 3:30 min/km.
Kilometertider:
1. 3:28
2. 3:28 6:57
3. 3:29 10:26
4. 3:28 13:55
5. 3:24 17:19

Nytt PB: 17:19, tidigare 17:36 (DM 5000 m 2013). Inte så illa!

Stängt i hallen "idag" på nyårsdagen tyvärr, men sen är det väl öppet vanliga tider förutom runt trettondagen. Så vill någon köra något pass vare sig det är jultema eller ej, så skriv gärna på forumet.

Sidan laddades på: 3.043 sekunder