10 års jubileum med löpning!

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
08 apr 2014 16:57 - 08 apr 2014 17:02 #1856 av Johan I
10 års jubileum med löpning! skapades av Johan I
Vill bara dela med mig om att jag firar 10 års jubileum med löpträning nu i dagarna. Det var 5 april 2004 som jag började föra träningsdagbok för löpningen men någon dag innan sprang jag även det jag idag kallar Golfrundan (8 km) men minns att jag då fick gå. Första bokförda passet var dock min standardrunda på 3,1 km som jag sprungit väldigt många gånger. Jag höll tidigare på med enklare styrketräning varannan dag så det föll sig naturligt att köra löpningen likadant, varannan dag. Så sedan 5 april 2004 så har jag sprungit varannan dag och styrketränat dagarna emellan, nästan helt utan missar. Några få gånger har jag missat att styrketräna och har då fått tagit igen det dagen efter, men annars 10 år utan träningsuppehåll, en enda dag. Sedan 10 juli 2012 har jag dessutom sprungit varje dag och fortsatt styrketräna varannan dag. Får väl hålla tummarna för att jag kan fortsätta med träningen och att den ger resultat. Lider med er som är långtidsskadade och när ni väl börjar göra en comeback, faller tillbaka i andra skador. Själv har jag fått många bakslag av alla dess slag men uppenbarligen inget jag tyckt varit tillräckligt för att avbryta min träningsföljd. Stukad fot, förkyld, halsont, slitna ben, ont i fötterna, blåsor m.m. har jag dock fått genomlida.

Det föll sig inte så naturligt att fira just 5 april (samma dag som misslyckat försök på Startmilen), så det blev först igår (mån, 7 april) jag gjorde något åt saken för unna mig något, för en gångs skull. Det blev något jag aldrig gjort tidigare, nämligen baka en tårta! Blev jäkligt god kan jag (med flera) intyga! :)

Någon annan som har någon imponerande serie med träning eller annat att delge? Vore kul att höra lite, är så sällan man får inblick i andras träning än via månadens profil. Vet ju t.ex. att Stig är uppe i typ 20 år i följd med "En svensk klassiker".
Bilagor:
Last edit: 08 apr 2014 17:02 by Johan I.
Följande användare sa tack: Marie M

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
08 apr 2014 22:46 #1857 av Mats S
Svar från Mats S i ämnet 10 års jubileum med löpning!
Grattis till tio åringen!! Vilken uthållighet du visat prov på Johan. Imponerande!
Jag kan inte komma på något i mitt löparliv som kan jämföras med dina tio år förutom att jag började springa i mitten av 60- talet och det är ju ett tag sedan...på Årsta IP hade kommunen fri idrott för stadsdelens ungar och där började jag prova höjd o kula och även springa runt hela idrottsplatsen, alltså 400 meter. Det kändes ju lite i fötterna då vi sprang barfota på kolstybben... Kommer ihåg att en ledare från idrottsklubben IRIS lovade mig ett par spikskor om jag kunde springa under en minut på 400 meter. Detta framförde han inte själv utan en av fritidsledarna. Två veckor senare sprang jag, ånyo barfota på 59.6 och var förståss väldigt glad över det! Nästa vecka kom fritidsledaren med ett par röda spikskor i skinn. Lycka! Kanske hade IRIS- ledaren velat att jag skulle gå med i hans klubb, jag vet inte, jag gick istället med i Årstapojkarnas IF och fick springa 1500m och andra lopp på bana. IRIS mannen såg jag ibland senare genom åren och fick alltid lite dåligt samvete
Men men, någon löpare från den klubben träffade jag aldrig på...skorna var med länge, de hänger på väggen hemma nä jag skojar bara!!
Undrar om det blir några spikskor på gamla dar...?
Följande användare sa tack: Johan I, Marie M

• Charlotte N
  • Premium Forummedlem
  • Premium Forummedlem
Mer
09 apr 2014 21:11 - 09 apr 2014 21:13 #1859 av Charlotte N
Svar från Charlotte N i ämnet 10 års jubileum med löpning!
Tio år med löpning är verkligen något att fira Johan! Själv har jag (och naturligtvis Helene) ett litet jubileum till hösten, då vi varit medlemmar i IF Start i 35 år. Kanske något att fira lite extra? Har aldrig ångrat mitt val av förening och jag säger som Roffe Barr (IF Start´s storlöpare på 80-talet med 2.21 på maran och 31.02 på milen): En gång Startare, alltid Startare.
Då jag läste Mats S´s inlägg fick även jag minnen av mina första spikskor. De var lysande orange av märket Hunt! Minns att jag gillade dem skarpt och hade dem tills tyget trasade sig i framfoten. Då använda jag spiskor även på vissa träningar i skogen och framförallt tävlingar i skogen. Det gick åt en del spik och det var inte alltid helt lätt att lossa dessa rostiga ingrodda spikar. Det skulle vara olika längd i skogen mot friidrottsbanorna, så det blev en del skruvande. Helene och jag sydde speciella spikskopåsar. Om jag inte minns fel stickade Helene en påse med friidrottsförbundets maskot LUNK på. Det var tider det!!
Har ett par spikskor sedan 90-talet som det skulle vara roligt att testa igen, men vet inte om kroppen håller.....
Last edit: 09 apr 2014 21:13 by Charlotte N.
Följande användare sa tack: Johan I

Mer
09 apr 2014 21:38 - 09 apr 2014 21:39 #1860 av Helene N
Svar från Helene N i ämnet 10 års jubileum med löpning!
Massor av minnen finns från dessa 34.5 år!! När jag läste Charlottes inlägg blev jag tvungen att se om min LUNK-påse hängde där jag trodde att jag hade den..........jovisst gjorde den det. Fint upphängd i en garderob, det var inga spikskor i men däremot ett flertal spikar till spikskor!!! På tal om ämnet skor så var jag med på en terrängtävling i tidernas begynnelse - jag tror att det var första våren som vi var med i klubben och det var Terräng-DM i Fjugesta och jag sprang i F14. Det hade regnar hela dagen och strax innan start så drog det förbi ett hejdundrande åskväder. Vi var så långt jag kan minnas säkert minst 15 tjejer som stog uppradade på startlinjen och när startskottet gick blev det som vanligt en enorm rusning för att hinna in först på det smalare elljusspåret. Vi startade på ett blött gärde och mitt på det känner jag att något händer med min ena sko!!!!!! Hjälp - jag hade blivit avtrampad skon! Detta var innan Zola Budd gjorde sig känd som barfotalöpare så först fick jag försöka hejda min fart och vända om och springa mot alla andra tjejerna för att leta upp min sko. Självklart hade jag snörat skosnöret ordenligt så det var lite svårt att få upp och stressad var jag. Resten av loppet blev bara en jakt på att förska ta sig förbi så många tjejer som möjligt. Jag kommer inte ihåg vilken placering som jag fick men Charlotte tog en av sina första DM medlajer i alla fall.
Last edit: 09 apr 2014 21:39 by Helene N.

Mer
12 apr 2014 11:13 #1863 av Marie M
Svar från Marie M i ämnet 10 års jubileum med löpning!
Som 10 åring började jag tävlingssimma och så småningom tränade vi nio gånger i veckan. Jag var en träningsvillig person och träningsviljan kom så småningom ikapp avsaknaden på talang. Vilket till slut också gjorde att jag hade en framgångsrik karriär även om jag aldrig riktigt tillhörde Sverigeeliten. Som simmare på den tiden med tiotusentals meter simning varje vecka kom en stark konditionsidrottare, vilket gjorde att jag också blev uttagen till skol DM-laget i terränglöpning. Det är nog också mitt första minne av en löpartävling. Det kändes roligt att bli uttagen bland alla friidrottarna på skolan. Sen förflöt många år utan löpning och jag måste nog erkänna att jag inte ens gillade att springa.

När barnen kom, blev det praktiskt att få lite effektiv träning genom att springa, vilket jag gjorde sporadiskt under sommarhalvåret. Den 9 mars 2005 hade min systers man och jag bestämt oss, vi skulle sluta snusa. Ett beroende behövde bytas mot ett annat och vi anmälde oss till Stockholm marathon 2006. Jag sprang de flesta av mina träningspass hemifrån till Coop Forum i Lillån och tillbaka ca 10 km, i samma tempo, med samma musik i öronen – AC/DC skiva Hells Bells. Detta pågick under några år, årligt marathonlopp och samma runda.

2010 började jag registrera min löpning på jogg och där hittade jag sedan en nätdejt för långpassen. En tjej i min ålder som sprang i samma del av stan och ungefär i samma tempo som mig, Maria Engström. Kul! Så småningom blev vi tillräckligt modiga så att vi kunde kalla oss löpare och också gå med i en löparklubb, men det tog till hösten 2012. Nu tränar jag för mitt 8:e Stockholm marathon (missat ett pga hälsporre). Jag hoppas då kunna förbättra tiden ytterligare och kanske har jag då nästan förbättrat min tid med en timme från mitt första lopp.

Så Johan nästa vår den 9 mars 2015 firar jag mitt 10 års jubileum!

Mer
13 apr 2014 09:19 #1865 av Jonas Ö
Svar från Jonas Ö i ämnet 10 års jubileum med löpning!
Mitt 10-års jubileum med löpning inträffade i maj 1991 när jag sprang BP-joggen i Lindesberg för 10:e året i rad. Under dessa år tränade jag löpning endast under april och maj för att kunna genomföra loppet och sedan blev det inte så mycket mera träning under året. Jag ville få ihop 10 BP-joggslopp i följd och slutade sedan att tävla.
Efter ett och ett halvt år träffade jag Charlotte och insåg nog inte i början hur snabb hon var att springa. Mitt första lopp efter 2 års uppehåll var Startmilen våren 1993. Jag sprang sedan också Kumla stadslopp med bomulls T-shirt och gamla gula utslitna adidasshorts med dåligt resår som nästan ramlade av. Tiden blev 41.41 min och efter detta kände jag mig redo för Karnevalsloppet i Hallsberg, 6 km, där Charlotte också skulle springa. Mats Gustafsson som jag precis lärt känna ville också vara med och vi planerade att hänga på Charlotte så länge vi orkade. Starten gick och vi blev ganska överraskade av Charlottes höga fart. Vi fick kämpa allt hårdare för att hänga med, men redan efter ett par km fick vi släppa hennes rygg och dra ner ordentligt på vår egen fart. Resten av loppet blev en tung historia, då vi fick betala för den höga öppningsfarten.
Efter sommaren 1993 flyttade jag ihop med Charlotte i Örebro och efter detta gick jag med i IF Start och det blev inga fler lopp i bomulls T-shirt (det såg Charlotte till!)

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
24 apr 2014 12:50 #1885 av Johan I
Svar från Johan I i ämnet 10 års jubileum med löpning!
Tack och vad kul att ni har skrivit lite egna berättelser, väldigt roligt att läsa. Även om man inte åker på "stora äventyr" utomlands, utan håller sig inom länets eller rikets gränser, så finns det mycket man kan vara med om. Fler får gärna dela med sig av olika historier, vet att fler uppskattar dessa.

Sidan laddades på: 1.630 sekunder