Träningsdag med Evy Palm

• Helene N
  • Författare till inlägg
  • Elit Forummedlem
  • Elit Forummedlem
Mer
09 nov 2014 09:35 #2203 av Helene N
Träningsdag med Evy Palm skapades av Helene N
Tack för en mycket trevlig dag igår i Karlslundsspåret och på föreläsningen med Evy Palm på eftermiddagen!!!
Jag var allt bra tveksam till hur det skulle vara att springa runt på en 1 km slinga i skogen enligt ultraupplägg som dagens organisatörer Hasse Byrén och Maria Engström hade hittat på! Speciellt som jag pga ett överansträngt knä (som jag konstigt nog drog på mig efter ett par löppass efter att ha tvingats till 3 veckors träningsvila pga förkylning och astmabesvär) bara klarat av att jogga 4.3 km ditills! Men ett klokt upplägg och peppande kompisar som sprang runt, runt i skogen gjorde att den första timman försvann innan jag ens hann blinka tyckte jag. Då var det bara en timma kvar och den försvann nästan lika fort den och jag hade egentligen velat fortsätta mycket längre än så. Jag praktiserade det som man tipsar nybörjare att göra för att komma igång med lite längre löpning - att varva löpning med att gå. Jag joggade ca 700m och gick 300m på varje varv. Det var flera som gjorde prestationer över det de gjort tidigare, bla Anna Rickardssom som tog sig runt 29 km och som hade en egen liten hejaklack i form av sin pappa på plats! Johan Ingjald som loggade in 41 km!
Det som jag tar med mig från Evys föreläsning är att jag framöver ska dämpa min fart på distanspassen och jag imponerades över hennes ödmjukhet!!

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
09 nov 2014 12:45 #2204 av Johan I
Svar från Johan I i ämnet Träningsdag med Evy Palm
Ja, tack för en fin dag! Det var trevligt och roligt. Tycker vi borde försöka få till flera såna här träffar i klubben. Det behöver ju inte vara i denna skala och med föranmälan och allt, men jag tycker vi borde bli lite bättre på att träffas och träna tillsammans på "fritiden". Man behöver ju inte köra samma sak, men det kan vara kul ibland att i alla fall få till något, och kanske ta någon enklare fika efteråt.

Jag hade sikte på 39 km, eftersom att det var vad jag hade sprungit på mitt längsta långpass i våras, närmare bestämt 1 april. Då sprang jag min Adolfsbergsrunda (13 km) tre varv, med energipaus vid varje varv. Därför var upplägget samma denna gång, jag stannade vid 13 och 26 km, sen hade jag väl lite tankar på 39 km, men eftersom att det då bara var max 2 varv till som gällde, så körde jag vidare utan att stanna. Drack energidryck, proteindryck, blåbärssoppa och vatten vid stoppen. Första stoppet blev kortare, bara 40 s, medan andra blev 1:23 p.g.a. lite slitage och blåbärssoppa.
Det flöt överlag på ganska bra men inte lätt. Jag var lite sliten sen tidigare, så jag fick kämpa, men farten, runt 4:20, var ändå lagom då jag kunde hålla den väldigt jämnt. Kollade knappt på klockan alls, bara vid några varvningar. Efter ca 25 km började det bli tufft med alla ojämnheter som fanns. Trampade jag lite "fel" så att jag hamnade rakt på en rot eller på några kottar, så var det som att bli knuffad av banan och få ett slag på diverse leder. Trots segare kropp, framförallt ben, så höll jag ändå farten omkring 4:30 när det var som tyngst. Började ett tag få rätt ont i vänster ben, omkring knät, men det gick att springa vidare. Flåsade inget speciellt alls på hela tiden, det var snarare benen som sa emot.

Hade 39 km som mål, men tog mig 41 km på 3:02:11, då jag slutförde sista varvet. Jag hade kommit ca 40,5 km vid 3 timmar. Fick rejält ont vid vänster knä och framförallt höger fot efteråt. Idag har jag ont mest i höger fot, men det går åt rätt håll. Någon dag, så skall det nog bli bra. Förkylningen har även släppt nästan helt, är bara lite snorig ibland.

Mer
09 nov 2014 18:29 #2205 av Anna N
Svar från Anna N i ämnet Träningsdag med Evy Palm
Det såg så härligt ut i lördags och jag önskar jag hade kunnat vara med, 3 timmar var jag allt sugen på men kanske inte riktigt redo på pga diet som fortfarande pågår. Bara 2 av 10 kilo kvar :lol: jätteimponerad av Anna R och av maken som knappt har några känningar idag. Långt och långsammare, det är min melodi det -:)

• Charlotte N
  • Premium Forummedlem
  • Premium Forummedlem
Mer
09 nov 2014 19:02 #2206 av Charlotte N
Svar från Charlotte N i ämnet Träningsdag med Evy Palm
Det var en trevlig dag i går. Jag sprang i 2 timmar på förmiddagen och det kändes väldigt annorlunda att kuska runt på det kilometer långa varvet mot att springa en lång slinga. Faktiskt kändes det som att jag sprang kortare och de två timmarna tog snabbt slut. Jag var hela tiden fokuserad på antalet varv att jag helt glömde hur länge jag sprungit. Tog tid på alla varven och de flesta gick på 4.58-5.00 min. Tog en kort (30 s) drickapaus var 6:e varv och då det var 3 varv kvar och fick ihop 24 varv. Nöjd med passet!
Det är alltid kul att höra framgångsrika löpare berätta om sin karriär och sin syn på löpning och Evy var inget undantag. Lite inspiration så här i mörkaste november behövs allt!

Tack Maria och Hasse för dagen!

Sidan laddades på: 4.059 sekunder