Då kom domen!

• Elias Z
  • Elias Z Profilbild Författare till inlägg
  • Elit Forummedlem
  • Elit Forummedlem
Mer
17 okt 2013 12:13 #34 av Elias Z
Då kom domen! skapades av Elias Z
Fick till slut en telefontid med Magnus på Rehabcenter. Efter en pratstund där jag drog hela bakgrunden kring löparknät jag besökte honom med i våras, mängd, symtom mm.

Utlåtandet blev " med mina mått" överansträngning och jag bör undvika allt vad löpning heter i 4-6 veckor så att knäna får läka ut ordentligt! I ej blodförsörjda delar är återhämtningen längre och alla stötar i knät bryter upp skadan mer eller mindre. Han rekommenderade cykel och crosstrainer istället.

Svårt att avgöra om jag blir bättre då jag i vardagen inte känner av några symtom alls ! Får se om jag kommer kunna följa Magnus råd 4-6 veckor är LÅÅÅÅNG tid! Funderar på om det är dumt att göra nåt test ned att jogga lugnt några km och se hur det känns?! Och så klart avbryta vid minsta känning! Oftast är smärtan värre dagen efter än under själva passet men en kort runda borde inte fördröja rehabtiden så länge om testrundan är kort och lätt!

INTE DET BESKED JAG VILLE HA!!!

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
17 okt 2013 19:19 #35 av Johan I
Svar från Johan I i ämnet Då kom domen!
Inte det besked du ville ha men samtidigt knappast oväntat. Hade du låtit oss gissa i förväg vad du skulle få för besked så hade jag med lätthet kunnat säga exakt som Magnus, utan väntetid. Väldigt tråkigt oavsett med skadorna.

Behöver väl inte ens nämna att jag aldrig skulle följa ett sådant besked/råd, speciellt inte om jag nu några dagar varit utan besvär och inte via telefon. Självklart kan dock lite alternativ träning vara bra ett tag.

Själv har jag ju liknande, kanske värre?, problem med knäna. Jag skulle säkerligen få liknande dom. Börjar mer och mer luta mot att det kan vara menisk-skador, i båda knäna. Har även kvar problem med vänster vrist och höger yttersida fot, men de problemen känner jag gärna av just nu så länge jag slipper knäna. Blåsor under höger fot är också bara en bagatell i sammanhanget.
Stundvis släpper dock smärtan lite i ena knät. Idag är t.ex. höger lite värre än vänster, något jag inte känt på flera dagar, då vänster har dominerat. Båda gör dock ont i vissa lägen och vridningar, eller vid löpning efter ett tag.

Jag skall ta det väldigt lugnt nu några dagar och om det ändå fortsätter på liknande sätt så kommer jag förmodligen prova på ett besök hos en mirakel-kvinna jag fått tips om från några i Glanshammars IF. Om jag har menisk-skador kan hon inget göra men ligger senor/muskler m.m. fel så är hon tydligen läskigt bra på att fixa sådant. Skall mycket till för att jag skall söka hjälp dock, men börjar väl närma sig det nu.

• Charlotte N
  • Premium Forummedlem
  • Premium Forummedlem
Mer
20 okt 2013 12:39 #36 av Charlotte N
Svar från Charlotte N i ämnet Då kom domen!
Jobbigt besked Elias! Försök att tänka långsiktigt. Årets säsong är ju i det närmaste slut och du har gott om tid att bygga upp dig inför nästa. Det är ju bättre att bli skadefri och kunna träna i vinter än att hålla på med skador under en längre tid. 4-6 veckor känns ju som en evighet att inte få springa, men jag hoppas att du kan ge dig själv en period av vila i åtminstone 2-3 veckor innan du börjar jogga försiktigt och sakta ökar belastningen igen. Det finns många bra former av alternativ träning så att du underhåller konditionen.
Själv har jag en höft som spökat sedan slutet av augusti och det har blivit många pass på crosstrainern och med våtvästen i Gustavsvik. Jag har försökt att springa lite, men höften har inte varit bra. Har även testa baklängeslöpning på gräs (??!!!) och då känns ingenting. Den senaste veckan har dock höften varit lite bättre, så idag har jag joggat 9 km. Det gick inte fort och det kändes stelt och kantigt (tänk vad snabbt man tappar löpkänslan), men ännu två timmar efter passet känns höften okey. Hoppas att jag nu kan börja springa med mer regelbundenhet och bygga upp med fler kilometer och lite mer fart. Jag har i alla fall fått hoppet tillbaka!

• Elias Z
  • Elit Forummedlem
  • Elit Forummedlem
Mer
25 okt 2013 13:14 #37 av Elias Z
Svar från Elias Z i ämnet Då kom domen!
Ja Charlotte, 4-6 veckor känns länge men i sammanhanget löpning som man bygger upp under många år så är det ju en försvinnande kort period!

Gjorde ett lite test nu efter 12 dagar totalvila från löpning!

Har haft känningar i knäna när jag skruvat golv i helgen så jag visste att knäna inte är återställda! Efter ca 3 km övergick promenaden i jogg. Kändes bra men hade inte förväntat mig nåt annat i denna fart 5,30 nin/km och när det endast blev 1-2 km jogg!

Kände lite i knäna när jag stannade och började gå men det gick över ganska snabbt! Brukar vara värre dan efter löpning men hade faktiskt inte några sviter efter mitt lilla test:-) Ska fortsätta avstå löpning men gör nog nåt mer test om nån vecka! Hade hoppats på att inte känna nåt alls men samtidigt så känns beslutet att bryta Å-stadsloppet och ta en viloperiod helt rätt!

Börjar känna mig riktigt laddad att komma igång med inomhusträningen och hoppas kunna vara tillbaka under november månad!

Fortsättning följer!

Mer
02 nov 2013 15:31 #38 av Johan I
Det är svårt att beskriva skador eller kanske rättare sagt smärta. Har man brutit ett ben så är det väl inte så svårt att förklara det, men när det gäller smärtor i t.ex. knäna så är det inte lätt.

För min del har det gått framåt senaste veckan. För drygt en vecka sedan gick jag inte ens normalt och gå nedför trappor var ingen rolig upplevelse. Jag kan nu både gå och springa hyfsat normalt, åtminstone till synes. Det som framförallt gjort ont senaste veckorna är ju höger knä, vid knäskålen eller under, vid speciella vinklar, som t.ex. uppstår när man kör hälkick eller skjuter ifrån med benet i vissa lägen. Jag har dock lyckats anpassa mig till det och då har musklerna i framförallt höger lår, men även höger fot fått ta rejält med stryk. Det har dock senaste veckan blivit allt bättre med det och jag kan nu springa hyfsat obehindrat, så länge jag undviker hälkick. Det har även gått tillbaka till mer diffust ont vid insidan av knäna i stället för lika akut ont över höger knäskål.

Kommer skriva en separat rapport från dagens Kilsbergsleden, men kan väl kortfattat säga att det gjorde ont även då, men mest insida knän. Sen fick jag ont i bröstet också men det var väl av ansträngning och annat kanske. Har nog tappat en hel del flås... Har inte tränat ordentligt på snart 2 månader, senaste riktiga passet var onsdagsträningen på GIH innan N....... R..., d.v.s. 11 september. Annars kan jag stundvis känna mig ganska stark ändå. Men nu kan man väl ungefär säga att jag är tillbaka i statusen som före Å-stadsloppet, kanske lite bättre men det är svårt att känna av grader av smärta och förklara. Har ganska ont i knäna nu efter loppet... men räknar med att det inte skall bli sämre än innan i alla fall.

• Elias Z
  • Elit Forummedlem
  • Elit Forummedlem
Mer
06 nov 2013 12:26 #39 av Elias Z
Gjorde igår ett litet nytt test med ett lätt distanspass, 1 km uppvärmning, 5 km lätt distans i 6,30 tempo med barnvagn och 1 km nedjogg.
Rent muskulöst riktigt stark efter 3,5 vecka från löpning. Inledningsvis lite känningar i hela området runt knäna, men det kan ju också vara normal stelhet/ovana efter ett så pass långt uppehåll?! Under den lilla rundan runt Almby kommer och går känningarna i knäna och flyttar även runt så jag vågar mig inte på nåt utlåtande ännu! Brukar känna om jag gjort nåt dumt dagen efter. Den generella känslan var dock ok men med känningar stelhet och spända knän!

Jag är inte skadefri men frågan är om jag börjar bli så pass bra att jag kan smyga igång med träningen igen med kanske 2 pass i veckan och då ge kroppen 2-3 dagar vila mellan passen?!

Sov lite oroligt på natten och var spänd över hur det skulle kännas idag! Och det känns förvånansvärt bra faktiskt! Har lite känningar i insida på vänster knä i vissa rörelser men överlag bra.

Nu var det ju i och för sig ett väldigt lugnt test, men definitivt ett steg i rätt riktning!

• Tomas.A
  • Besökare
  • Besökare
05 dec 2013 19:05 #40 av Tomas.A
Svar från Tomas.A i ämnet Då kom domen!
Tråkigt med skador,
är väl tyvärr en del av sporten.
Har tyvärr fått erfara en hel del av den biten de senaste åren.
Har just fått känna på nåt som kan benämnas hälsporre men som jag fattar så är den korrekta benämningen plantar fasciit.
Hur som helst, det som jag funderar på är om nån har erfarenhet av detta elände och kommit på ett bra sätt att bli av med det.
Ska väl säga det att jag har haft skadan sen i slutet av augusti,
och då har jag inte sprungit ett steg sen dess. Med undantag för ett tillfälle då jag tyckte att besvären blivit mindre. Resultatet blev då en fot som bara gick att halta fram på under några dagar.
Har regelbundet strechat ,masserat och skaffat inlägg.
Börjar bli frustrerande att inte kunna ge sig ut på en löprunda.

Mer
05 dec 2013 21:28 #41 av Johan I
Mina skador har väl i princip lagt sig, åtminstone de mest akuta. Får fortfarande ont om jag stretchar ut höger knä/lår genom att t.ex. dra upp foten mot rumpan eller när jag sitter på knä, eller gör utfallssteg. Behöver sällan göra detta i löpningen dock så det går väl för det mesta bra.

Tråkigt med hälsporre. Här finns några bra övningar:
http://www.hemovningar.com/program/underben-fot/halsporre/ga-till-programmen/780-traeningsprogram-1

http://www.hemovningar.com/program/underben-fot/halsporre/ga-till-programmen/781-traeningsprogram-2

http://www.hemovningar.com/program/underben-fot/halsporre/ga-till-programmen/782-traeningsprogram-3

Finns även mycket annat för nästan alla andra löparskador m.m. här:
http://www.hemovningar.se/

Kostar pengar eller krävs någon inloggning om man vill ha tillgång till alla program men finns en hel del gratis.

• Tomas.A
  • Besökare
  • Besökare
06 dec 2013 19:36 #42 av Tomas.A
Tack Johan!
Några övningar jag inte kände igen.
Helt klart värt att prova.

• Elias Z
  • Elit Forummedlem
  • Elit Forummedlem
Mer
07 dec 2013 06:47 #43 av Elias Z
Jag vet ärligt talat inte vad statusen är för tillfället!
Har sprungit typ 3 mil på 2 månader med diverse små test för att senom knäna repatv sig. Visst, det är bättre men jag är inte symtomfri. Brukar inte vara hämmad under själva passen men vet inte om jag gör skada på sikt genom att jag börjat träna igen för att jag helt enkelt inte kan låta bli längre! Känns det inte bra/bättre till Jul ska jag försöka mig på 2 veckors uppehåll och sen smyga igång igen!

Mer
08 dec 2013 19:53 #44 av Helene N
Svar från Helene N i ämnet Då kom domen!
Hej Tomas!
Det var många bra övningar i länkarna som du fick av Johan I, så testa dem som du inte har gjort förut. Det är väldigt viktigt att du håller vadmusklerna i bra trim med töjningar men även töjning av senplattan under foten - men det fanns med på programmen båda två. Du kan även prova excentriska tåhävningar (jag är inte lika snäll som ger dig länkar som Johan, men du kan säkert googla fram hur man gör dem om du inte vet). Hård massage över hälen med tex en golfboll brukar en del uppleva vara bra. Lycka till och ge inte upp!!
//Helene

• Tomas.A
  • Besökare
  • Besökare
11 dec 2013 12:47 #45 av Tomas.A
Nej då lovar att inte ge upp. Ska vara tillbaka till våren hoppas jag.
Det svåra är att ge det den tid som behövs. Får hålla konditionen uppe med alternativ träning så länge.

• Elias Z
  • Elit Forummedlem
  • Elit Forummedlem
Mer
03 feb 2014 17:47 #1746 av Elias Z
Så där ja, då har jag i alla fall fått ett utlåtande som är något mer seriöst än mina egna lösryckta teorier. Var hos Magnus Johansson på Rehabcenter i onsdags som undersökte framförallt mina knän.

Det positiva var att allt ser bra/normalt ut och det bara är att köra på men vara lyhörd på kroppen. Magnus hade inga synpunkter på mitt träningsupplägg utan uttryckte sig i ordalag som "klokt" slut citat. Min plan för 2014 är som känt att inte öka mängden så mycket (30 mil). Tror att det just är långpassen som slitit på kroppen och jag kommer därför för att inte behöva det allra längsta långpassen satsa på upp till halvmara i år. Planen är också att låta kroppen återhämta sig så bra som möjligt och jag kommer därför försöka undvika löpning 2 dagar i rad även om detta inte kommer att hållas till punkt och pricka. Avslutningsvis kommer jag ca var 7 vecka lägga in en löpfri träningsvecka.

Det som inte var helt till belåtenhet var att Magnus hittade ett knäppande ljud i insida av båda knäna. Men som sagt inga skador eller dyligt. Detta trodde han kunde vara en liten "flik", lite brosk eller nåt annat som sticker ut från knät, detta irriterar och skapar friktion när jag belastar knän som är anledningen till de symtom jag haft på sistone. Om jag kör för hårt kommer jag känna mer men om jag sköter mig med återhämtning så kommer jag kunna hålla symtomen på en dräglig nivå som inte ska hämma.

Kort och gott ett riktigt skönt besked som gör att jag nu vågar köra på enligt min utsatta plan!!! Riktigt skönt!

Mer
04 feb 2014 18:57 #1747 av Maria Eng
Svar från Maria Eng i ämnet Då kom domen!
Vad skönt att höra att du kan köra på, i lagom dos är bättre än inte alls. Du var först ut på vår nya hemsida Elias! Jag tror vi ska planera för en typ av invigning eller hur? Hur klipper man band på en hemsida, är det någon som kan sådant så hör av er.

Maria

• Elias Z
  • Elit Forummedlem
  • Elit Forummedlem
Mer
05 feb 2014 14:33 #1748 av Elias Z
Riktigt skönt att kunna träna igen!

Bra ide med invigning, men jag vet inte heller hur man kan/brukar göra! Rent generellt vore det kanon med ett infomail med lite tips och trix, vad som fungerat som vanligt och vilka nyheter som kom med den nya hemsidan. Sen kan vi ju alltid dra igång en ny tråd om hemsidan, där man kan lägga ut info men också ställa frågor om nåt är oklart.

Tycker nya hemsidan är kanon!

Mer
06 feb 2014 16:07 - 06 feb 2014 16:08 #1753 av Johan I
Bra att det går framåt vad gäller skadebekymmer. Själv har jag inte mina "gamla" knäskador men däremot min "uråldriga" i höger knä är kvar. Den kommer fram när jag t.ex. gör utfallssteg och liknande. Sällan något som stör i normal löpning dock, mest efteråt, under vila, vid mer extrema pass eller varierande underlag och fart m.m.

Kul att ni tycker om hemsidan, jag har skapat en ny tråd just för diskussioner kring den:
www.ifstart.se/forum/ovrigt/317-if-starts-nya-hemsida.html
Jag har även tänkt skriva en artikel om hemsidan samt göra ett utskick via mejl, men jag har inte riktigt hunnit. Är osäker kring någon sorts invigning dock. Ni får gärna komma med idéer om sådant också.
Last edit: 06 feb 2014 16:08 by Johan I.

Sidan laddades på: 3.293 sekunder