Markaskogen - The half marathon

• Mathias A
  • Författare till inlägg
  • Premium Forummedlem
  • Premium Forummedlem
Mer
24 aug 2011 20:49 #67 av Mathias A
Markaskogen - The half marathon skapades av Mathias A
För ett par år sedan snackade Johan I mycket om halvmarathon i Markaskogen. Jag höll mig passiv och försökte stoppa huvudet i sanden likt en struts. Nu har jag dock blivit övertalad av en kompis att springa 4 varv i Markaskogen.

Hur som helst så genomfördes träningen idag. Vi hade tillräcklig med tid till godo så att vi skulle ha hunnit den där dryga extra kilometern också inom skamtiden (2 timmar).

Ursprungligen är den kanske 3x5 km, 2x2,4 km, 1x1,3 km, totalt 21,1 km vilket säkerligen är ännu jobbigare...

Som sagt, Markaskogen - The half marathon är en tuff utmaning.

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
25 aug 2011 12:06 #68 av Johan I
Svar från Johan I i ämnet Markaskogen - The half marathon
Den riktiga titeln är "Markaspåret the Halvmarathon". Det är en riktigt tuff utmaning. Sista och första backen i Markaspåret 6 ggr. Det är tuffa grejer det.

Trist att du körde 4 varv i stället men det är ju godkänt det också. Riktigt bra träning. Kul att du gör lite comeback nu i alla fall, äntligen!

Du får ta och avslöja lite statistik från passet dock; puls, tid per varv, kilometertider, vätskebälte?, o.s.v.

Mer
29 aug 2011 06:46 #69 av Stefan L
Svar från Stefan L i ämnet Markaskogen - The half marathon
Starkt...

Mer
03 sep 2011 19:23 #70 av Lisa D
Svar från Lisa D i ämnet Markaskogen - The half marathon
Oj inte visste jag att det fanns ett sådant.... då har jag gjort det några ggr, för dryg ett år sedan gjorde jag dessutom 5 varv i Markaspåret allt för att kunna fixa Lidingöloppet Men det kanske inte räknas eftersom jag sprang längre/fler varv....... .
// Lisa

Mer
22 jun 2013 11:58 #71 av Johan I
Jag genomförde Markaspåret the Halvmarathon nu i tisdags. Det blev även från och till Markaspåret, så totalt blev det 27,1 km utan vila.
Det var ett tufft pass då jag redan under första varvet kände mig tung och seg. Andra varvet var nog värst, men sen flöt det på bättre på 3:e 5 km varvet. Och när jag började på 2,4 km:orna så började jag vakna till lite mer och det kändes lättare mentalt. Bitvis var det dock tufft och jag hade lite problem med magen.

eller
Till Markaspåret: 15:26 (3,1 km, 4:59 min/km)
Varv 1: 24:08 (5 km, 4:50 min/km)
Varv 2: 24:32 (5 km, 4:54 min/km)
Varv 3: 23:49 (5 km, 4:46 min/km)
Varv 4: 11:31 (2,4 km, 4:48 min/km)
Varv 5: 11:14 (2,4 km, 4:41 min/km)
Varv 6: 6:12 (1,3 km, 4:46 min/km)
Från Markaspåret: 13:11 (2,9 km, 4:33 min/km)

Totaltid blev 2:10:05 (Halvmaran: 1:41:28 ). Snittfart ca 4:48 min/km.
Inget vidare tidsmässigt, men kändes väldigt lugnt fartmässigt och jag ville bara ta mig runt. Har inte sprungit långpass på ganska länge nu.

Som kuriosa kan nämnas att jag sprang Markaspåret the Halvmarathon första gången 17 maj 2009, och då på tiden 1:41:21, men då sprang jag till Markaspåret och stannade innan jag startade och samma sak innan hemfärd. Men då sprang jag också utan vätska med mig! Så det var en rejäl utmaning det, och mitt första halvmaraton! Blev betydligt mer sliten efter det än denna gång. Har bara sprungit det två gånger med denna gång, måste bli fler! Om någon känner sig sugen så får ni gärna hänga på!

Mer
19 jul 2013 06:43 #72 av Elias Z
Svar från Elias Z i ämnet Markaskogen - The half marathon
Jag håller på att trappa upp distansen på mina pass efter ha haft problem med löparknä. Har vissa veckor haft så ont att jag bara fått ihop 1 mil men har nu klarat 15 km utan smärta och fått ihop 10 mil hittills i Juli.

Ska trappa upp mina pass till ca 20 km innan jag skruvar upp tempot lite och då ska jag även ge mig på "Markaspåret the Halvmarathon". Det kommer bli perfekt inför LL I övrigt är nyckelpassen jag tänkt köra inför LL är 3-4 varv i tänkt tävlingsfart (4:30)

Mer
16 aug 2013 06:15 #73 av Elias Z
Då har jag provat på 5 varvningar i Marka.

Skönt pass inför LL. Sprang tillsammans med Andreas Söderling som har en något högre måltid och passet blev därför mest ett vara ute länge pass för egen del. Kändes bra hela vägen och är inte särskilt oroad över flåset/farten jag tänkt hålla på LL, det är benen/kramp som kommer kunna sätta käppar i hjulen. Hade ordentligt med krampkänning i backarna mot slutet och då ska jag springa 9 km till med de tuffaste backarna kvar?!?!?! Ska försöka få till detta pass åtminstone en gång till och då i tänkt tävlingsfart. Bra medelpuls trots att jag pratade (som vanligt) mest hela tiden = )

Tid 1,50,16

• Charlotte N
  • Premium Forummedlem
  • Premium Forummedlem
Mer
16 aug 2013 09:11 #74 av Charlotte N
Svar från Charlotte N i ämnet Markaskogen - The half marathon
Kul att du kommit upp i distans nu efter dina knäbesvär. Jag vill bara lämna en åsikt om din planering att göra om passet i tänkt tävlinsfart framöver. Jag tror att det blir ett väl tufft pass och kanske inte har den effekt som det är tänkt. Jag tror mer på långpass i lugnt tempo och med en tempoökning i mitten på max 10 km i tävlingsfart. Nog så tufft det också! Att både springa fort och långt kan du spara till Lidingö. Lycka till!

Mer
16 aug 2013 14:11 #75 av Elias Z
Tanken med en halvmara i tänkt tävlingsfart var att vänja kroppen vid att ligga på en hög belastning länge. Men jag vet ju samtidigt att ett sånt pass sliter som en tävling! Är tacksam för alla råd jag kan få = )
Och det är ju kanon om jag kan få samma eller motsvarande effekt med ett pass som inte sliter fullt så mycket. Hur bör jag lägga upp ett sånt pass?

5 km i 4,45 tempo?
10 km i 4,15 tempo?
5-6 km i 4,45 tempo?

Men nu när jag tänker på det så är ju detta ett snitt på 4,30 min/ km?!
Första och sista 5'an kanske kan gå ännu långsammare?

Har funderat på ett annat upplägg också.
Funderar på att köra 15-20 km uppdelat i 1000 eller 2000 meters intervaller i tänkt tävlingstempo? När jag kör intervaller i vanliga fall så går dom ju nån minut snabbare men då gör jag ju i regel inte så många?!

Skulle det kunna vara ett bra pass inför LL?

• Charlotte N
  • Premium Forummedlem
  • Premium Forummedlem
Mer
17 aug 2013 08:04 #76 av Charlotte N
Svar från Charlotte N i ämnet Markaskogen - The half marathon
Intressanta tankar du har! Jag tror nog ändå fortfarande på att det är viktigt att först bygga en stabil grund innan du ökar farten för mycket. Blanda inte ihop både längd och tempo för mycket på samma pass. Är det långpass, så låt det vara långpass och försök istället få till ett pass på drygt 25 km inför LL. Ett något kortare långpass med fartökning mitt i som vi diskuterat är bra, men som du skriver så tycker jag att du ska springa långsammare i början och på slutet och 4.15 min/km i 10 km i Markaspåret låter även det tufft, men du verkar ju stark och har kommit i gång bra med träningen, så det kanske du klarar.

Mer
25 aug 2013 19:31 #77 av Mattias G
Svar från Mattias G i ämnet Markaskogen - The half marathon
Spände bågen idag i Markaspåret the Halvmarathon och siktade på 1.30. Strängen brast rejält dock. Har ingen kapacitet för sådana farter i kroppen, blev stekt under tredje varvet och sista biten handlade om överlevnad, var helt slut.
Tid:1.31.57.
20.47
21.03
21.50
10.53
11.22
6.02

Mer
26 aug 2013 05:17 #78 av Elias Z
Fortfarande en grym tid även om planen inte höll! Låter som banrekord i mina öron = ) nån som sprungit snabbare?

Mer
28 aug 2013 09:44 #79 av Johan I
Elias och Charlotte:
Det finns ju många olika skolor inom löpningen för hur träningen skall läggas upp. Två av de större är väl Arthur Lydiard och Renato Canova. Den första blev väl känd på 1950-talet och hade idén om att man skulle få in så mycket mängd som det bara gick i sin livsstil, alltså på relativt låg intensitet. Det tänket har lagt grunden för mångas träning idag med hårda/korta kvalitetspass och längre lugna pass. Den senare är aktiv idag med världens bästa maratonlöpare som adepter, och han förespråkar liknande men att det även behövs mer specifik träning, alltså "man blir bra på det man tränar på". Mitt egna argument/tankesätt som kanske sammanfattar det senare är ungefär "om man inte kan springa t.ex. 30 km i marafart på träning utan att bli alldeles för sliten så kan man förmodligen inte klara samma fart i ett maraton på tävling". Sen får man förstås räkna med ett sådana pass sliter, precis som andra kvalitetspass, så att andra pass kan bli lidande. Men då har man ju fått in riktigt bra kvalitet fysiskt+mentalt, så länge man inte går sönder av träningen, men det gäller ju alla träningsupplägg. Och ofta är ju de som är i eliten just de som klarat sig från att gå sönder; inte de som nödvändigtvis tränar hårdast/mest eller vill mest.
Finns en hel del diskussioner och artiklar om det på internet, t.ex.:
http://www.championseverywhere.com/lydiardcanovacomparison
http://www.championseverywhere.com/lydiardcanova2
http://athleticsillustrated.com/editorial/lydiard-basics/

Mattias pass är grymt, kungen av Markaspåret är tillbaka! Riktigt bra jobbat! Det är nog banrekord. Det var Johan Nilsson som hade det förut och han sprang på 1:34-1:35 har jag för mig. Det var några år sen nu.

Mer
28 aug 2013 15:14 #80 av Elias Z
Ja, jag är rätt sugen på halvmaran i tänkt tävlingsfart på LL ! Lite för att se hur mycket tyngre den är än en vanlig halva men också för självförtroendet inför LL! Får se hur kroppen känns om ett par veckor? Har rätt mycket tävlingar inbokade ( för att vara jag ) med 4 lopp på 5 veckor!

Har tänkt få till ett långpass då jag kör både Vena, Lillå och Markaspåret! Borde bli ca 26 km!

Mer
09 sep 2013 16:19 #81 av Johan I
Kanske skulle man ha gjort en liten notis här innan men jag glömde bort det. Det var nämligen så att igår körde ÖAIK en träning med Markaspåret the Halvmarathon. Det var säkerligen 25+ på plats som skulle springa, inkl. några icke-ÖAIK:are. Från IF Start var det Stefan L och jag. Det var inte jätte organiserat när det gällde fartgrupper men det blev en liten kort genomgång innan start med vad man tänkt för fart ungefär. Sen hade de även ordna med ett bord med muggar+vatten.

För egen del bestämde jag mig på kvällen efter Hjulsjöjoggen att jag skulle deltaga. Vill inte åka på någon skada igen så med 3 terränglopp på en vecka i bagaget så var det inget självklart val att vara med. Det kändes dock tillräckligt OK. Hängde på den snabbaste gruppen som var tänkt att springa i 4:30 tempo, men det började ganska snart gå lite snabbare. Visserligen höll vi ganska bra när det gällde snittempo per varv men stundvis gick det snabbare. Lite segt i början men sen kom jag in i tempot ganska enkelt. Det började dock kännas tomt på energi när det närmade sig slutet av 3:e varvet (15 km) och därefter så blev det bara värre. Min brist på långpass gjorde sig påmind. Behöver verkligen ha mer än vatten på en sån här runda. Jag varken flåsade eller tyckte jag var speciellt svag i benen egentligen, men ändå sa kroppen stopp.

Det blev plågsamt på sista varven men till slut var det över och det blev ett bra träningspass. Resultatet blev 1:33:38 (4:26 min/km i snitt) på de 21,1 km i Markaspåret.

Varv 1: 22:20 (5 km, 4:28 min/km)
Varv 2: 22:09 (5 km, 4:26 min/km)
Varv 3: 22:05 (5 km, 4:25 min/km)
Varv 4: 10:38 (2,4 km, 4:26 min/km)
Varv 5: 10:26 (2,4 km, 4:21 min/km)
Varv 6: 6:00 (1,3 km, 4:37 min/km)

Till nästa år hade de tänkt upprepa detta inför Lidingöloppet och då gå ut med en mer officiell inbjudan till oss och ev. andra klubbar.

Mer
12 sep 2013 06:41 #82 av Elias Z
Du är ju sjuk Johan! ( då menar jag övermänsklig) det är ju som 4 tävlingar + kvalitetspass och återhämtningspass på en vecka! Själv stig jag och velade lite om jag skulle köra distans eller intervaller 3 dagar efter Hjulsjö!

Mer
12 sep 2013 11:10 #83 av Johan I
Tackar Elias!

Ja, det har varit en slitsam period nu senaste veckorna så nu måste jag verkligen ta det lugnare inför Norasjön Runt, och några dagar därefter. Sen borde jag kanske kunna trappa upp lite inför DM för att sedan ta det lugnare igen inför Lidingöloppet. Styrkan i benen och flåset är annars rätt bra, så det är inte där jag känner att jag behöver vila mig. Det är snarare lite känningar vid höger knä och stundvis omkring hälsenorna som oroar. Hade ju en månads knäskada i mitten av sommaren som jag inte vill återuppleva. Oroar mig även för att bli förkyld, men det har kanske mindre med träningen att göra och mer vilka man möter.

Söndagens Markaspåret the Halvmarathon vittnar ju dock också om hur pass bra Mattias ändå sprang. Visst att han tappar i fart men med en öppning på 20:47 så är det ju inte helt konstigt. Mitt pass var ju i och för sig inte inriktat på en bra tid utan snarare hyfsat jämn fart (4:30-tempo) i ett långpass. Men med tanke på hur tufft det kändes sista varven ändå, så är ju Mattias prestation fortfarande beundransvärd. Fortfarande klubbrekord och kungen av Markaspåret!

Mer
24 jun 2014 13:19 #2009 av Elias Z
Johan, har du hört nåt mer angående när AIK ev kör Marka i år? Annars får det nog bli ett pass på egen hand. Bra med varvbanor så man inte behöver bära med sig dryck och ev energi!

Mer
24 jun 2014 20:03 #2011 av Johan I
Nej, har bara deras forum att gå på, något annat har jag inte hört. Det som är på gång på ÖAIK:s forum är att Hemfjärden Runt skall genomföras även i år. Det är 12 juli som gäller. Läs mer här:
orebroaik.se/index.php/forum/traning/101...12-juli-2014-kl-9-00
Har flera gånger tänkt testa på det men det har inte passat. I år skulle det ev. kunna passa men det är ju Semesterhalvmaran 28 juni och Viby Marathon 5 juli, så kan ju bli mastigt att veckan efter maratondebut köra ca 36 km, speciellt med redan skadad kropp, men vi får se.

När det gäller Markaspåret så har jag planer på Markaspåret the Marathon, men det hinner jag, som jag skrivit på andra ställen, inte med innan Viby Marathon. Men vill någon hänga med (förmodligen under sommaren) så skriv gärna här eller kontakta mig. Ni kan givetvis köra kortare och det är inte säkert att vi kommer springa tillsammans, men att starta samtidigt och veta att någon mer kämpar där ute i spåret kan hjälpa.

Mer
24 jun 2014 20:36 #2012 av Roland E
Svar från Roland E i ämnet Markaskogen - The half marathon
Hejsan alla löpare.
Jag tog åt mig av det ni skrev om lite dåligt med aktivitet på forumet och det kan jag nog hålla med om och jag är en som inte har skrivit på länge nu.
Har brottat med mig själv sedan Stockholm maraton drog på mig några otrevliga basiller :S som är sega att bli av med och inte nog med det så har jag nu en krånglande rygg. Nog med jämmer och nu ser jag bara framåt för nu i helgen 28/6 så är det dags för Silverleden på 1 dag (64km) terräng men när det är över så låter de här med markaspåret riktigt kul :lol: . Det vore kul om vi blev några som gjorde det till en grej på sommaren eller någon annan tid punkt på året, bara det inte krockar med några in planerande tävlingar för jag kan tänka mig att det blir ett jobbigt pass.
Jag är med om det passar , ha en bra sommar B)
Med vänlig hälsning
Roland

Mer
25 jun 2014 11:08 #2017 av Elias Z
Ja, Marka the Marathon kanske vore nåt?!
Har faktiskt själv tankar på att låsa upp distansen på träning! Min plan är dock att köra en Marka, karlslund, Vena och Lillåspåret på under samma pass med löpning mellan spåren. Med 5'an i Marka och 5'an i karlslund och sedan Vena-Lillåspåret plus sträckorna emellan birde det bli ca 42 km.

Var öven sugen på hemfjärden men är i Stockholm den helgen så det får bljvett annat år.

Mer
30 jul 2015 18:19 - 30 jul 2015 18:58 #2336 av Johan I
Då var det äntligen gjort och därmed dags att uppdatera denna tråd! Markaspåret the Marathon är avklarat sedan över en vecka tillbaka. Jag och Elias tog oss an utmaningen onsdag 22 juli 2015! Vi planerade för det under någon veckas tid innan och till slut föll det på denna dag och på kvällstid ca kl. 18. Upplägget för Markaspåret the Marathon är 2x(3x5 km, 2x2,4 km, 1x1,3 km). Vi hade vätska/energi vid varvning.

Vi kom igång ca 18:10 och bestämde oss för att köra på känsla. Varken jag eller Elias brukar köra så värst långa pass, så att ens ta oss runt hela passet var inte självklart. Elias var även orolig för att få problem med känningar av löparknä och dylikt, som han känt av vid andra längre pass. Första 1-2 varven flöt på fint i strax under 5 min/km, vilket vi hade lite som ett riktmål Båda fick dock lite känningar på olika sätt. Elias lite kring knäna och jag började känna av en dålig känsla i magen. Vi blev båda lite oroliga för längre stopp och Elias framförallt för att få bryta helt ifall knäkänningarna skulle tillta, men kunde ändå fortsätta utan större problem. Min mage var det som krånglade mest och runt eller strax innan halva passet, så var det som värst. Blev nog nedkyld av svett. Hade förutsett att jag skulle bli svett och kanske få sådana problem, så jag hade med mig en extra tröja som jag bytte till vid varvning. Hade även en handduk som jag började torka magen med. Det kändes fortsatt dåligt under en del av första varvet på andra halvan, men det blev bättre och sen var det inget större problem längre, även om det kom och gick lite även senare. Benen började snarare bli stelare och baksida lår kändes. Även vaderna tog lite stryk och kändes framförallt i uppförsbackarna. Trots att varven gick något långsammare så höll vi fortfarande omkring 5 min/km jämnt och både jag och Elias upplevde nog att andra halvan av maraton-passet kändes snabbare mentalt än första. Varven bara flöt på, trots de besvär vi upplevde.

Efter andra halvans 3x5 km är avklarade så kan det vara lätt att ta ut segern i förskott, men det gjorde vi inte. Elias hade börjat få problem i magen han med, medan mitt hade nästan försvunnit helt. I övrigt var vi båda rätt pigga även om benen var stela. Lite krampkänningar hade Elias fått också. För egen del så klarade jag mig från just kramp, för ovanlighetens skull. Kanske var det nötblandningen eller det lilla extra salt jag hade i en av mina flaskor med High5 Zero (elektrolyt-blandning, typ som sportdryck). I övrigt hade jag även en flaska med Resorb och 3 gel, som jag tog efter ungefär varje passerad mil. Jag kände mig väldigt pigg och fräsch, men började få lite tunnelseende och tungt huvud sista varven. Elias magproblem och krampkänningar gjorde att vi fick ta lite extra långa stopp, men att bryta fanns inte på kartan för någon av oss i detta skede. Vi hade inga besvär som kändes som att de skulle påverka mer än temporärt. Jag hade kunnat öka en del sista varven och tagit kortare stopp, men det kändes inte som att det var aktuellt. Vi tävlade ju inte, utan skulle hålla ihop, vilket vi båda hade stor hjälp av. Att ta sig runt detta mastodontpass på egen hand är inte att rekommendera. Eller ja, då blir utmaningen större, så visst kan man anta även den. Det gäller dock mest att få tiden att gå. Skall man däremot sikta på någon speciellt bra tid, så blir det väldigt tufft kan jag utlova.

Vi tog det lugnt och stannade ordentligt vid de flesta varvningarna. Väl i löpning höll vi runt eller under 5 min/km nästan hela tiden. Totala tiden blev 3:40:40 med halvmara passeringar på 1:45:58 (1:48:00 med halvmara-stoppet) och sen 1:52:40 på andra halvan. Vi klarade oss båda utan större besvär efteråt och jag kände mig väldigt pigg redan kort efter målgång. Klart man blev lite stel i benen men det har framförallt varit en tomhetskänsla eller "tunnelseende" och tungt i huvudet som varit bestående för min del. Det har hållit i sig ganska länge, även om det inte varit något besvärande i vardagen, så har det känts av i lite olika sammanhang och vid några träningar. I skrivande stund, så känns det inte som att det påverkar något direkt längre i alla fall. Hade jag inte åkt på ännu en förkylning nu så hade jag kunnat köra kvalitetspass för fullt, utan problem. Tänkte mig att Dalenrundan i söndags (26 juli) skulle få joggas runt, men även där var jag hyfsat fräsch i kroppen, förutom just yrsel-liknande känslan i huvudet.

Stort tack till Elias för sällskapet och även till Maria för support!

Varvtider (inkl. stoppen innan nästa varv påbörjas):
5. 24:25 (5 km, 4:53 min/km)
10. 25:03 49:28 (5 km, 5:01 min/km)
15. 25:44 1:15:13 (5 km, 5:09 min/km)
17,4. 12:10 1:27:24 (2,4 km, 5:05 min/km)
19,8. 11:48 1:39:12 (2,4 km, 4:55 min/km)
21,1. 8:47 1:48:00 (1,3 km, 6:46 min/km, 2:02 stopptid, HM: 1:45:58)
26,1. 26:20 2:14:20 (5 km, 5:16 min/km)
31,1. 26:23 2:40:44 (5 km, 5:17 min/km)
36,1. 26:47 3:07:31 (5 km, 5:21 min/km)
38,5. 13:41 3:21:12 (2,4 km, 5:42 min/km)
40,9. 12:54 3:34:06 (2,4 km, 5:23 min/km)
42,2. 6:33 3:40:40 (1,3 km, 5:03 min/km)

Bilder:
www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...thon-2015-07-22.html
Last edit: 30 jul 2015 18:58 by Johan I.

Mer
03 aug 2015 14:26 #2343 av Elias Z
Ja då var det gjort!!!

Trodde faktiskt inte jag skulle fixa det! Sö det är jag mycket nöjd med! Och skönt att avdramatisera distansen också!

Tack för sällskap/sparring Johan! Och för supporten Maria !

Här är lite om passet!

www.jogg.se/Traning/Pass.aspx?id=10684723

Mer
08 sep 2015 09:13 #2373 av Elias Z
Lägger in min lilla rapport även här för att hålla ihop Marka the halfmarathon!

Bra nyckelpass för LL 30!

3x5 km, 2x2,4 km och 1x1,3 km =21,1 km

Var 2 år sedan sist och då också inför Lidingö.

Körde på känsla men hade tankar om silver-tempo. Ville köra på rätt hårt men inte slita för mycket. Blev dock rätt segt i benen samt låg på energi mot slutet.
Hade med mig 2 små flaskor med Resorb och en Dumleklubba som jag hittade i barnens godisskåp. Dumleklubba är nog min nya favorit vid löpning, väldigt smidig att hålla i handen och ta små tuggor som får smälta i munnen.

Körde en liten spurt som jag klockade till 1 min och 250 m för att även få till nåt som liknade det långpass som jag har i mitt program. Sluttid 1,34,27 @4,29

Totalt med upp och nedjogg 26,41 km på 2,02,04 @ 4,38

Sidan laddades på: 4.515 sekunder