Månadens profil

 

 

Namn: Carine Norström

Roll i klubben: medlem      

Ålder: 57 år

Bor: Örebro

Familj: -

Yrke: Hälso- och sjukvårdsstrateg

Personliga rekord: Tider lägger jag inte på minnet, det är inte viktigt för mig. Däremot kan jag tycka att det att jag har uthållighet nog att springa långpass på 3-3½ timme på träning är en prestation som är väl så bra som att prestera en bra tider. Inget illa om de som hela tiden strävar mot personliga rekord men för mig känns det viktigare att jag tränar regelbundet och att jag gör så gott jag kan.

 

-           Hej, hur är läget?  Jag är opererad i foten för 3 veckor sedan så jag kan inte träna som vanligt och det är jobbigt. Jag drabbades av abstinens vilket ingen som inte tränar regelbundet tror är möjligt. Men nu har jag kommit igång med styrketräning och cykling. Cyklingen får i nuläget ersätta löpningen så jag kör med ganska hög belastning och snabbt i 30-40 minuter så att jag blir riktigt trött.

 

 

-         Vad ligger du på för veckomängd och hur ser en typisk vecka ut?

Vad gäller veckomängd, se ovan. Men en typisk vecka under normala omständigheter ligger på löpträning 3-4 ggr/v, inkl. långpass och 1-2 styrketräningspass /v. På vår, sommar och höst cyklar jag också ganska mycket ute i naturen. Deltar även i några cykellopp.

 

-         Vad har du för mål med året?

För 2008 är mitt viktigaste mål att komma igång med regelbunden löpträning igen så att jag kan träna samma mängd som jag tidigare gjort. Och så tävla förståss.

 

-         När och varför började du med löpning?

Jag började med löpning för att förbättra min kondition och för att det är kul att springa. Löpning är en ”enkel” form av motion som du kan utöva i princip var och när som helst och kräver heller ingen speciell lokal eller liknande. Ett par bra skor så klarar man sig bra. Vi var ett gäng tjejer för cirka 13 år sedan som tränade på Friskis & Svettis i Glanshammar, där jag då bodde, som beslutade att komplettera den träningen med löpning och på den vägen är det. Så småningom var vi 2-3 personer som fortfarande höll ut och tränade regelbundet tillsammans.

 

-         Varför gick du med i IF Start?

Jag arbetade på USÖ och kom där i kontakt med Yvonne Franzén som uppmanade mig att gå med i IF START. Eftersom jag hade flyttat till Örebro vid den tiden så tänkte jag att varför inte? Yvonne övertygade mig om att man inte behöver ligga på ”rekordtider” för att vara med i klubben och det är alltid trevligt och mer stimulerande att träna ihop med andra personer. Dessutom fanns det väldigt kvalificerade personer i klubben som servade med träningsprogram vilket gjorde att träningen blev mer varierad än tidigare vilket också gör att träningen är  roligare.

 

-         Vad är ditt bästa löparminne?

När jag sprang Stockholm maraton första gången.

 

-         Har du några idrottsliga förebilder?

Det ska väl vara Evy Palm i så fall som har visat att man kan träna och tävla med bra resultat trots att man inte är 20 år.

 

-         Har du något råd till nybörjare inom löpning?

Tänk på att inte ta i för hårt i början utan känn dig för så att du inte skadar dig på tredje intervallpasset. Om du inte tränat intervaller tidigare kan du inte köra t.ex. 12 ggr 200  med samma intensitet som de som tränat i flera år. Träningen blir roligare om man succesivt ökar kraven så att man känner att kroppen klarar det.

 

-         Vad har du för fritidsintressen förutom löpning?

Läsa böcker, musik, friluftsliv.

 

-         Till sist; vem tycker du ska bli månadens profil nästa månad?

      Catharina Wahlstedt

 

Tack för intervjun!