Månadens profil

 

 

Namn:  Lotta Frenander

Roll i klubben: ingen, förutom ”löpare”       

Ålder: 46

Bor: i Uppsala numera

Familj: sambo med Mark

Yrke: jurist

Personliga rekord: Maraton 3.17,43, Halvmaraton 1.34,34, 10 km 41,57 (samtliga tider från år 2006)

 

 

 

-         Hej, hur är läget?

Just nu lite deppigt, jag har haft en senskideinflammation i ena foten i snart 2 månader nu. Går hos sjukgymnast och det börjar bli bättre. Innan dess var allt i toppform, förra året var mitt bästa år någonsin!

 

-         Vad ligger du på för veckomängd och hur ser en typisk vecka ut?

Mycket varierande träning, mycket beroende på hur situationen på jobbet ser ut (pendlar och reser en del). Försöker alltid lägga in både distans, intervaller eller fartlek och långpass under veckorna. I regel blir det 6-7 mil i veckan. Snudd på för mycket – det har gett resultat, men också orsakat den skada jag har just nu.

 

-         Vad har du för mål med året?

Jag klarade SM-kvaltiden för maraton och om jag är i form siktar jag på att springa det i Stockholm i juni. Målet är att förbättra tiden något och komma bland de 15 bästa. Veteran-SM i maraton i april är också ett mål, men beroende på hur fotskadan läker.

 

-         När och varför började du med löpning?

Jag har länge idrottat på olika sätt. Sprang en del i början av 80-talet, slutade och började igen ”på gamla dar” för 7-8 år sedan.  Ångra nu att jag inte fortsatte när jag var yngre. Okomplicerad sport, fri och finns överallt och i alla sammanhang.

 

-         Varför gick du med i IF Start?

När jag började springa igen och även deltog på några lopp, bl a Norasjön Runt, så bestämde jag mig för att satsa mer på ordentlig träning osv. IF Start var den enda klubben jag kom att tänka på då…

 

-         Vad är ditt bästa löparminne?

Det är absolut i höstas när jag vann Åland Maraton! Springa in i mål och få lagerkrans på huvudet var jätteroligt!

 

-         Har du några idrottsliga förebilder?

Nej, inte direkt.

 

-         Har du något råd till nybörjare inom löpning?

Jag är övertygad om att det är bra att variera sin träning. Inte bara själva löpningen med olika typer av pass utan också variera med simning, jympa, cykel osv. Det hjälper till att förebygga skador, men också för att få en bättre hållning och löpstil och en starkare kropp generellt när man tränar fler muskelgrupper.

 

-         Vad har du för fritidsintressen förutom löpning?

Friskis & Svettis går jag på rätt mycket också, men förutom idrott så är jag rätt förtjust att fixa i vår trädgård, konst och att baka bröd.

 

-         Till sist; vem tycker du ska bli månadens profil nästa månad?

Det var svårt…. Men kanske paret Kämmerling?

 

Tack för intervjun!