Månadens profil

 

 

Namn: Johan Ingjald

Roll i klubben: Löpare, Ullmaxadministratör, Inofficiell fotograf, Ofrivillig ”rygg”, Daniel ”Ryggsäcken” Linders rival =)

Ålder: 22 år (87:a)

Bor: Örebro

Familj: Far, mor och bror

Yrke: Fysik- och matematikstuderande

Personliga rekord:

5 km: 19:14 (Grabbhalvan -09)
10 km: 41:55 (DM 10000 m -09) alt. 41:25 (Karlslundsloppet -09, lite för kort?)
Halvmaraton: 1:37:58 (Å-stadsloppet -09, debut)

 

 

-          Hej, hur är läget?

-          Tjolahopp! Det är okej. Det är dock ganska fullpackat på schemat om dagarna just nu. Jag har ett examensarbete i fysik på 30 högskolepoäng som skall avslutas snart och två kurser i matematik som precis har tenterats. Och nu skall ett examensarbete i matematik påbörjas snart. Utöver det är det så klart också träning, tävling och allt annat som skall få plats.

 

-          Vad ligger du på för veckomängd och hur ser en typisk vecka ut?

-          Jag springer varannan dag och styrketränar (hemma) dagarna emellan, året om, sedan april 2004 utan avbrott. Det gör att veckomängden inte är bestämd och kan variera ganska kraftigt. Förr (t.o.m. juni 2008) varierade jag endast mellan två rundor, en på 3,1 km och en på 4,3 km varannan månad under sommaren, annars bara 3,1 km rundan resten av året. Efter juni 2008 började jag trappa upp mängden något genom att introducera andra rundor, varannan springdag. Innebörden av det var att veckomängden ökades från ca 10 – 20 km (40 – 70 km/månad), till ca 20 – 40 km (90 – 140 km/månad). Efter juni 2009 släpptes dock varannan springdag ”spärren”, vilket gjorde att valet av rundor blev friare. Styrketräningen blev även lite mer löpinriktad, vissa pass. Under 2009 har jag även deltagit i många tävlingar, vilket har resulterat i en ökning till ca 30 – 50 km (130 – 190 km/månad). Alla mängder inkluderar dock tävlingar och upp/nedjogg.

 

Mestadels är det träningspass på upp till 10 km, långpass har det blivit dåligt av men det blir väl nästa moment att introducera. Försöker annars vara med på de flesta träningarna med IF Start.

 

-          Vad har du för mål med året?

-          Målen som har gällt för i år har varit att göra en rejäl förbättring på Grabbhalvan (21:44 -08 -> 19:14 -09), förbättra tiderna och närma mig 40 min på 10 km (46:02 -08 -> 42:55 -09 ÖAIK halvmaraton alt. 45:32 -08 -> 41:25 -09 Karlslundsloppet, som bäst 44:41 Lucialoppet -08 -> 41:55 alt. 41:25 -09) och komma under 20 min på 5 km i Markaspåret (20:01, hittills). Självklart har även ett bonusmål varit att sätta Daniel ”Ryggsäcken” Linder på plats (otaliga gånger).

 

-          När och varför började du med löpning?

-          April 2004 bestämde jag mig för att ta ett kliv i min ”bli bra på allt”-kampanj och tyckte inte att styrketräningen, som redan var varannan dag, räckte för att täcka hela träningsbehovet för att bli allmänt stark fysiskt och psykiskt. Jag antog därför utmaningen och har sprungit varannan dag utan att ha missat en enda dag sedan dess. Styrketräningen sker nu dagarna emellan.

Jag hade även ganska nyligen slutat att träna innebandy och innan det även bordtennis och fotboll, så det kan även ha bidragit till att komma in på lite mer konditionsidrott som träning utöver styrketräningen. Jag gillar även utmaningar i allmänhet och anser att de flesta ”populärsporter” (fotboll, ishockey, tennis, bandy m.fl.) inte är speciellt utmanande, vilket däremot löpning är. Löpning är som ett sätt att testa kroppens gränser; de andra ett sätt att tjäna pengar.

Jag hade dock inga direkta tankar på att bli speciellt bra på löpningen i den bemärkelsen att jag skulle tävla och vinna tävlingar, när jag började med löpningen. Jag ville bara bli allmänt starkare.

 

-          Varför gick du med i IF Start?

-          Innan 2008 var det Grabbhalvan och Blodomloppet som gällde. Under 2008 däremot så började året med att jag i princip kvällen innan startskott hittade tävlingen ÖAIK halvmaraton. Jag velade lite om jag skulle anta utmaningen att testa att delta; det blev mitt första 10 km lopp (46:02). Efter det, trots blåsor av olika slag på fötterna, så började jag titta lite på andra lopp i länet och deltog i några. Intresset för resultat och löparstatistik började öka.


I slutet av våren och under sommaren 2008 så började jag genom mitt ökade intresse också hamna på olika klubbars hemsidor, bl.a. ÖAIKs forum, där jag följde diskussionerna i ”smyg”. Jag fick samtidigt också kontakt med bl.a. Daniel L och Hanna J genom forumet på jogg.se, samt noterade att jag hade ”missat” Startmilen, så IF Start började också analyseras. IF Start framstod som något mer öppen och varierad i ålder och kön, än t.ex. ÖAIK, vilket jag ansåg/anser vara positivt.

 

Efter lite kontakter genom gästboken på IF Starts hemsida och lite möten på diverse lopp, samt lite velande så blev det till att testa på att träna med IF Start på första höstträningen 2008. Jag uppskattade mottagandet och kom snabbt till slutsatsen att det inte fanns något att förlora på att gå med.

 

En övrig och förmodligen stor faktor till att jag gick med i någon klubb i över huvud taget var nog också det sociala som kommer med det. Eftersom att jag inte dricker alkohol eller går på krogen, som de flesta andra i min ålder tyvärr gör, så såg/ser jag även träningarna med IF Start som ett sätt att träffa folk och kompisar, vilket jag tycker att jag har gjort/gör.

Det är även kul att kunna jämföra sig lite med andra och att få feedback på det man gör.

 

-          Vad är ditt bästa löparminne?

-          Det finns nog inget som är så jätte speciellt ännu. Däremot finns det några gånger då man vid målgång själv blivit överraskad av att det höll hela vägen och att tiden blev bra trots vad som kändes som ganska låg ansträngning. Tre exempel på sådana lopp för mig är Grabbhalvan, DM 10000 m och Karlslundsloppet i år. Fast hittills anser jag mig inte ha fått till något riktigt maxlopp dock.

 

-          Har du några idrottsliga förebilder?

Nej, inte direkt. Jag inspireras och fascineras nog mer av de som kämpar hårt än de som står i rampljuset. En som dock lyckas rätt bra med båda är t.ex. Haile Gebrselassie, men det är ingen jag ser som förebild för mig ändå.

 

-          Har du något råd till nybörjare inom löpning?

-          Ja.
Se till att träna regelbundet. Om det är svårt, bygg upp ett regelsystem, t.ex. liknande mitt varannan dag system. Då tar man sig ut oavsett väder, året om, förutsatt att självdisciplinen finns där. Det är även viktigt att träna psyket för att klara av detta och för att hålla motivationen uppe genom vinterhalvåret då mörkret och kylan kommer. Detta kan tränas genom att t.ex. ”tvinga” sig ut även i spöregn, snöstorm eller liknande eventuellt avskräckande förhållanden.

Skyll inte på tidsbrist, man kan alltid skapa sig tid för träning.

Lås inte fast tanken vid att man måste springa utefter vad andra säger eller ”löparnas tallriksmodell” (ett intervallpass, ett distanspass, ett långpass). Det är bättre att träna än att inte gör det, men glöm inte lite sunt förnuft.

Glöm inte bort att äta efter träning, även om viktminskning är målet.

Och till sist, två tips på tävlingar:
1. Våga delta även om formen inte är på topp, se det som ett bra träningspass.
2. Försök att tänka bort distansen.

 

-          Vad har du för fritidsintressen förutom löpning?

-          Jag är nog allmänt intresserad av teknik, datorer och vetenskap. Men någon speciell hobby eller någon helt utplanad väg till något yrke har jag ännu inte hittat. Annars är det förstås styrketräning om man får räkna med det.

 

-          Till sist; vem tycker du ska bli månadens profil nästa månad?

-          Leif Andersson.

 

 

Tack för intervjun!