Månadens profil
September 2019 – Petra Hanaeus

Hur länge har du tränat/tävlat i löpning och hur kom det sig att du en gång började?

Jag tränade mycket i min ungdom med längdskidåkning som huvudsport, blev då en hel del löpning under barmarks-träningen. Jag tävlade och tränade för Hovsta IF fram till 18 års ålder, höll även på med fotboll och lite friidrott. Sen tog jag ett träningsuppehåll på drygt 20 år… Blev andra intressen i några år och sedan kom barnen, blev väl någon joggingtur då och då men inte mycket mer än så.

 

I 40-års ålder (för ca 7 år sedan) började jag springa lite mer, dock mestadels långpass i lugn och behaglig fart, intervallpassen var lätträknade.

 

Förra sommaren gick jag ur ett långt förhållande och började då fundera på vad jag egentligen ville göra och kom fram till att jag ville satsa mer på löpningen, jag bestämde mig för att gå med i Örebro AIK då det var dem jag kände till. Som tur var så träffade jag på Tommy på ett Friskis-pass och han bjöd in mig att prov-träna med IF Start istället. Så tack för det Tommy! Detta har vart ett av mina bästa år, har fått så mycket nya fina vänner. Ni är fantastiska!

 

Mitt bästa löparminne:

Stockholm Marathon 2016, mitt första. Det gick kanske inte så snabbt men jag tog mig runt. Sprang med tårar i ögonen de sista 2 kilometrarna och kände: detta är lycka!

 

Vilken av dina löparinsatser är du mest stolt över?

Det är nog Örebro AIK Halvmaraton i våras när jag lyckades springa under 1.30.

 

Vad är det som får dig att fortsätta med löpningen?

Löpning är för mig ren glädje. Det får mig att må bra, känna mig stark och hålla mig frisk. Men även för att man får möjligheten att träffa så mycket fina människor med samma intressen som en själv.

 

Vilket är det roligaste/tråkigaste löppasset?

Jag gillar alla löppass men det är klart långpassen är lite mer behagliga. Intervallpassen gör jag helst i grupp så att man får lite draghjälp och pepp!

 

Hur lägger du upp din träning?

Jag har inte direkt något upplägg, men försöker få in 1-2 intervallpass, 1 långpass samt ett tröskelpass i veckan. Försöker vila från träning 2 dagar i veckan. (Johan det kanske vore något för dig att prova… J)

 

Vad har du för mål den närmaste tiden?

Stockholm Marathon 2020, har dock inte bestämt vilken tid jag ska satsa på ännu.

 

Har du några andra fritidsintressen utöver löpningen?

Inte direkt, umgås med mina barn och vänner. Laga mat och äta är också trevligt!

 

Vem i klubben skulle du vilja veta mer om?

Vår nya supermedlem Mikael Hansson J