Månadens profil
December 2019 – Antje Wiksten

Hur länge har du tränat löpning och hur kom det sig att du började?

Jag har joggat runt mer eller mindre sedan jag var 14 år. Då började jag mest jogga för att hålla mig i form och för att komma ifrån läxläsning eller andra sysslor hemma. Först i vuxen ålder började jag anmäla mig till lopp, till en början upp till 10km. 2010 gjorde jag marathondebut och sprang Stockholm på 3.49 och kände att det var lättare än förväntad. Analysen var att jag inte tog ut mig och såg en potential att kunna utveckla löpningen med hjälp av teknik, intervaller (hade jag aldrig kört innan) och tog kontakt med Mikael Kroon, tränare i KFUM Örebro Friidrott. Micke var intresserad av att träna mig och jag beslutade att satsa i all fall 1 år på det träningsupplägget som Micke gjorde. Ett år senare, 2011, sprang jag Stockholm marathon på 3.03. Jag var så nöjd och egentligen hade jag tänkt lägga ner satsningen men nu väcktes ambitionen att göra sub3 på maran. Det har jag tyvärr inte lyckats med ännu (pers är 3.02).

 

Vilket är ditt bästa löparminne?

Det är svårt att välja, jag har väldigt många bra löparminnen. Det kan vara både från tävlingar men också från ensamma och gemensamma träningspass med vänner. Silverleden som tävling har jag ett positivt minne ifrån eftersom det var långt, varmt och löpningen flöt på bra. Helags fjällmarathon är nog en av mina absoluta favoriter, dels vann jag loppet på 3.15 och hela loppet var så vackert och allt runt omkring var bra arrangerat.

 

Vilket är ditt sämsta löparminne?

Det är nog dels de maror som jag hade målsättningen att komma under 3 timmar men som jag inte lyckades med och även de loppen jag bröt för att jag blev irriterad på att inte vara snabbare än vad jag var!

 

Vilken av dina löparinsatser är du mest stolt över?

Egentligen de flesta löppassen och tävlingar som öht blir av.

 

Hur kom det sig att du gick med i IF Start?

Efter ett antal skador samt att gruppen som jag tränade med i KFUM ändrades bestämde jag mig för att inte satsa lika hårt på de resultaten som tidigare, jag ville bara träna och tycka att det är roligt. Jag hade börjat tappa löparglädjen. Så jag tränade på egen hand och träffade några IF Startare både på tävlingar och även privat och upplevde en trevlig gemenskap och stämning i klubben. I klubben fanns även flera tjejer med liknande ambitionsnivå och resultat vilket är roligt att ha för att sporras och peppas. Detta och möjligheterna att kunna vara med i stafetter och lagtävlingar avgjorde att jag bytte till IF Start.

 

Vad är det som får dig att fortsätta med löpning?

Jag mår så bra av löpning! Bonus är att det underlättar att behålla en fit kropp.

 

Hur lägger du upp din träning?

Det gör inte jag.... jag har Putte (Patrik Nilvér) som coachar mig och som lägger upp min träning. Jag är en tacksam adept som litar på coachen och som bara kör efter programmet, jag ifrågasätter inte. Tycker det är otroligt skönt att inte behöva tänka på upplägg utan bara fokusera på utförandet!

 

Vilket är roligaste/tråkigaste löppasset?

Alla är roliga på sitt sätt. Men jag är solskenslöpare och älskar sommaren när jag kan springa i shorts och topp.

 

Vad har du för mål den närmaste tiden?

Jag ska på kort sikt nu bygga en stark grund och se till att kunna komma igång ordentligt igen utan att dra upp gamla skador igen. 2020 blir fokus på ultralopp och gärna terräng. Munkastigen, Silverleden och Bergslagsleden Ultra är några jag är sugen på.

 

Har du några andra fritidsintressen utöver löpningen?

Egentligen inte, jag tycker om att umgås med familj och vänner. Är gärna ute i naturen så mycket som möjligt.

 

Vem i klubben skulle du vilja veta mer om?

Jonas Janegren