Månadens profil
Juni 2020 – Mattias Nätterlund

Hur länge har du tränat löpning och hur kom det sig att du började?

Jag har hållit igång sedan 2013. Första ordentliga målet var Postmilen i Eskilstuna med förhoppning om en framskjuten placering och sub40. Daniel Johansson gav mig träningsprogram vecka för vecka och jag blev fast direkt. Loppet gick sedan bättre än väntat med låga 37 i mål och en andraplats. Fick definitivt mersmak efter det.

Vilket är ditt bästa löparminne?

Segern i Höga Kusten halvmarathon 2015. Grymt fin, kuperad bansträckning och min andra hemmaplan där uppe. Speciellt lopp att springa på alla sätt.


Vilket är ditt sämsta löparminne?

Stockholm Marathon 2016. Var i bra form den våren och hade tränat på inför loppet. Men magen satte stopp ett antal gånger under loppet och sen gav också benen upp. En riktigt deppig andra halva blev det den gången.

 

Vilken av dina löparinsatser är du mest stolt över?

Mitt PB på halvmaran 2016 får jag nog lov att säga. Gick oväntat fort den dagen efter dryga 15 mil veckan innan, hade inga förhoppningar om en bra tid direkt. Sprang ihop med Haben Kidane under hela loppet och det blev en strid in över mållinjen som båda korsade på 1:12:35. Haben vann såklart striden om hundradelarna.

 

Hur kom det sig att du gick med i IF Start?

Har lärt känna och även börjat träna mer och mer med medlemmar i klubben. Så det kändes som ett naturligt steg.

 

Vad är det som får dig att fortsätta med löpning?

Drivet att utvecklas och bli en bättre löpare. Jag tror och hoppas att jag har en del bra tider kvar att göra. Även gemenskapen och att det är något som är en stor del av ens liv. Det är svårare än man tror att lägga av.

 

Hur lägger du upp din träning?

Jag försöker få till ca 10-12 mil en bra vecka. Har lovat mig själv att tänka mer långsiktigt och fokusera på kontinuitet istället för enstaka mastodontveckor. Jag kör alltid 2-3 kvalitetspass och långpass på helgen. Sedan i vintras har jag även börjat köra mer styrka, främst för att undvika skador. Det är förhoppningen i alla fall.

 

Vilket är det roligaste/tråkigaste löppasset?

Någon slags fartlek är ofta rolig, 30-60 minuter med olika farter under passet och hyfsad fart under joggvilan. Gillar även intervallstegar. Har t.ex kört mycket 1-2-3-2-1k och 6-4-2k under åren, men det går att variera i all oändlighet. Tråkigast är en distansrunda när benen är tunga och man bara vill få det avklarat.

 

Vad har du för mål den närmaste tiden?

Hålla igång som vanligt och bygga en bra grund. Så får vi se när nästa lopp blir av.

 

Har du några andra fritidsintressen utöver löpningen?

Resor, fotboll och musik.

 

Vem i klubben skulle du vilja veta mer om?

Ordförande Berg.