Månadens profil
Juli 2020 – David Berg

Hur länge har du tränat löpning och hur kom det sig att du började?

Jag är inte en av de som tränat någon form av löpning som yngre. Jag var väldigt lat och spelade mest datorspel eller bordtennis. Men har alltid gått mycket och hade väl någon form av ”friluftsfamilj”. Men när jag började plugga vid universitetet gick jag upp en hel del i vikt. Jag sprang typ 3 pass i veckan, alltid samma fart. Men när jag skulle prova kavaj en dag och kvinnan i butiken föreslog XL som storlek kände jag att det fick vara nog. Jag skulle springa Göteborgsvarvet det året, gjorde seedningsloppet 10k på 53.37 och Göteborgsvarvet på 2.14. Bestämde mig för att aldrig behöva gå de sista 5 kilometrarna igen. Nästa år tränade jag stenhårt i 20 veckor och ändrade min kost. Gick ner 10 kg och sprang Göteborgsvarvet på 1.32 med kollaps vid målgång som resultat. Insåg vad det gav att arbeta hårt mot ett mål och sen klara av det. Har varit frälst sen dess.

Vilket är ditt bästa löparminne?

Jag har mest bra löparminnen från början av löpningen när man slog PB på varje pass man sprang. Men bästa minnet tror jag är från 2016 när jag skulle springa seedningslopp inför Göteborgsvarvet. Insåg vid starten att jag hade glömt min GPS-klocka och paniken infann sig! Intervallerna veckan innan hade indikerat att jag med lite flyt skulle kunna göra 39.59 som var stora målet. Sprang bara på känsla, passerade 5k på 18.40 vilket var PB för mig på 5k med 1 minut och 15 sekunder. Trodde jag skulle dö men höll samma fart varv två vilket gav 37.20 i tid. Mamma var lika chockad som mig under upploppsrakan. För mig var det då helt overkligt att springa bland orienterare och folk från löparklubbar.


Vilket är ditt sämsta löparminne?

Får väl ändå säga alla pass/veckor som blivit förstörda av skadeproblem. Det är så enormt frustrerande. Kunde tidigare springa haltandes i 20k och har gråtit av smärta under pass. Har nu lärt mig att det inte går att tjurskalla sig genom skador.

 

Vilken av dina löparinsatser är du mest stolt över?

Bortsett från de lopp där jag lyckats springa med jämn bra fart hela vägen får jag ändå säga att det är att jag lyckats ta mig tillbaka från alla skadeproblem och inte tappat motivationen. Efter MR-röntgen sa ortopeden att jag aldrig skulle kunna springa som jag gjort tidigare, och jag kanske aldrig kommer kunna träna den mängden. Men jag är stolt över att jag hittat andra vägar att ändå kunna springa lopp/fartpass och delta i IF Starts fantastiska gemenskap!

 

Hur kom det sig att du gick med i IF Start?

Jag flyttade till Örebro 2016 för att jobba på SCB och hade tanken att gå med i Örebro AIK för att de ”hade snyggast tröjor”. Hade aldrig varit med i löparklubb innan men tänkte att det var dags. Men så lunchsprang jag på jobbet och den fantastiska Jonas Janegren tipsade mig om IF Start där en fantastisk kollega vid namn Per Arvidsson även var medlem, och att han kunde spöa mig! Gick på en träning, träffade alla och på den vägen är det. Väldigt glad över mitt val! Inte ångrat det en sekund.

 

Vad är det som får dig att fortsätta med löpning?

Jag tränar mycket annat nu men känslan av löpning är speciell. Det är en fantastisk känsla när löpningen känns riktigt lätt. Dessutom är den så lätt att mäta och det finns inga genvägar, tiderna ljuger ytterst sällan! Man kan träna det överallt och i princip när som helst. Inga onödiga prylar behövs.

 

Hur lägger du upp din träning?

När jag löptränade fick jag hjälp av BG Nilensjö och nu när jag triathlontränar får jag hjälp av Oscar Olsson. Föredrar att ha någon annan som skickar pass så slipper jag tänka på det. Dessutom är det lätt att bli bekväm om man väljer träning själv (för en latmask som mig). Nu tränar jag mer styrka än tidigare vilket jag känner gör mycket för skadeförebyggande men även löpstyrkan. Annars typ en jämn fördelning mellan löpning, crosstrainer/stavgång, cykel och simning. Kan verkligen rekommendera simning! Skonsamt och riktigt kul i öppet vatten.

 

Vilket är det roligaste/tråkigaste löppasset?

Jag saknar verkligen de snabba intervallerna i hallen med klubben men även långpassen i Karlslund en helgmorgon innan Vinterstudion. Tråkigaste passen är såklart när man har ont och måste bryta eller korta ner. Speciellt om man i övrigt har en bra känsla.

 

Vad har du för mål den närmaste tiden?

Jag tränar mot Ironman Kalmar under 10 timmar nästa år. Har även som mål att kunna springa smärtfritt långpass. Om jag kan löpträna en del hoppas jag på att kanske närma mig sub 17 på 5k och sub 35 på 10k.

 

Har du några andra fritidsintressen utöver löpningen?

Bortsett från övrig träning så gillar jag fortfarande tv- och datorspel. Det är bra återhämtning mellan passen. Försöker även läsa böcker för att hjärnan ska få vila lite.

 

Vem i klubben skulle du vilja veta mer om?

Annica Sjölund