Månadens profil
Oktober 2020 – Linus Karlsson

Hur länge har du tränat i löpning och hur kom det sig att du började?

Jag har tränat löpning sen 2014 när jag började på orientering. Slutade med det hösten 2018 och började då med bara löpning. Jag vet inte direkt varför jag började springa, men jag har många familjevittnen till att jag har sprungit fram och tillbaka från den stunden jag kunde.

 

Vilket är ditt bästa löparminne?

Mitt bästa löparminne är Grisrundan 2016. Mitt ute i skogen genom lera och skit och sedan ner i sjön för att sedan lägga sista energin på slutspurten. Tävlingen var ca 7.5 km och var snitslad mitt i skogen. Det var en annorlunda känsla att komma i mål efter att ha sprungit i sådana omständigheter och jag kände mig glad till att jag orkade ta mig runt. Det var inte min bästa tid jämfört med senare år men det var fortfarande en otrolig känsla.

 

Vilket är ditt sämsta löparminne?

Mitt sämsta löparminne är nog mitt enda träningspass i Kanada 2019. Jag började passet med en uppvärmning som vanligt men kände snabbt att nått inte va som det brukar. Marken kändes hård och det gjorde ont i knäna när jag satte ned fötterna. Jag gav upp och gick då till en fotbollsplan och körde intervaller där istället. Fotbollsplanen var ojämn och det kändes svårt att springa rakt. Efter mina 20 100m intervaller gav jag upp och joggade ned tillbaka till hotellet och kände fortfarande av knäna.

 

Hur kom det sig att du gick med i IF Start?

Jag hade faktiskt inte hört talas om IF Start innan jag gick med under hösten 2019. Innan det tränade jag med en grupp jämnåriga i KFUM. Gruppen splittrades under hösten och jag fick rekommendationer till olika grupper inom KFUM men som jag skulle behöva lägga till andra friidrotts grenar, vilket jag inte var intresserad av. Jag blev då rekommenderad att kolla in IF Start, och det var då jag gick med.

 

Vad är det som får dig att fortsätta med löpningen?

För mig är det många olika saker som får mig att fortsätta. Men speciellt friheten och glädjen. Jag känner mig fri och glad i stort sett varje gång jag knyter på mig skorna. Vissa gånger är det tufft å komma ut men det slutar alltid med ett leende i slutändan. Och bara känslan av att alltid ha möjlighet till att träna oavsett vart man är ger en sån frihetskänsla.

 

Hur lägger du upp din träning?

Jag har inte något speciellt upplägg som jag följer men det brukar bli ungefär 2 intervallpass, och två distanspass i veckan minst. Sen skolan har börjat har jag dessutom börjat köra korta distanser på ca 3 km även de dagar jag egentligen inte hade tänkt träna på.

 

Vad har du för mål den närmaste tiden?

Just nu har jag som mål att försöka springa milen på 45 minuter till julen. Än så länge ligger jag runt 50 min så det känns som ett rimligt mål att nå. 

 

Har du några andra fritidsintressen utöver löpningen?

Jag är inte så sportintresserad egentligen. Så jag skulle inte säga att jag gör så mycket annat än att fokusera på löpningen. Men annars så pluggar jag en del och såklart blir det en del serier när jag har tid.

 

Vem i klubben skulle du vilja veta mer om?

Maria Eriksson