Månadens profil

Januari 2022 – Tony Ehrnström

Hur länge har du tränat löpning och hur kom det sig att du började?

Sprang Lidingöloppet 2007 och Stockholm Marathon 2008 men på den tiden cyklade jag mest och tävlade under några år i veteran och seniorklass. Sprang sedan sporadiskt under ett antal år och det blev enstaka lopp. Har sprungit mer regelbundet sedan 2018.

Vilket är ditt bästa löparminne?

Prestationsmässigt var det Startmilen 2018 då jag sprang 5 k på lite över 18:30 vilket var personligt rekord med nästan en minut för mig då. Vet fortfarande inte hur det gick till.

Vilket är ditt sämsta löparminne?

Har väl inget löparminne som är så dåligt men det skulle i så fall vara något lopp på hösten då jag brukar ha sämre form än på våren.

Vilken av dina löparinsatser är du mest stolt över?

Det är nog 5k loppet jag nämnde ovan men tanken är att det ska bli ett av loppen 2022.

Hur kom det sig att du gick med i IF Start?

Jag gick med i Start då det verkade vara en klubb med plats för alla oavsett ambitionsnivå och för att klubben hade en ungdomsverksamhet som passade min son Viktor som gick med samtidigt.

Vad är det som får dig att fortsätta med löpningen?

Träning i olika former har blivit en livsstil. Även om jag är dålig på att träna målmedvetet drivs jag av tanken att i alla fall försöka bli snabbare.

Hur lägger du upp din träning?

Jag har alltid låtit lusten styra träningen och har väl aldrig under någon längre period fokuserat mot ett tydligt mål. Har blandat löpning, distans, intervallet etc. med framför allt cykling när jag haft lust till det. Har funderat om jag skulle ta hjälp av en tränare för att få till strukturen men det har ännu inte blivit av. Vintern 21/22 har varit bra hittills och motivationen är på topp inför säsongen 22. 

Vilket är det roligaste/tråkigaste löppasset?

Tråkigaste passen är väl när magen rasar vilket inträffar ibland :). Roligast är nog när man lyckas genomföra passet enligt plan.

Vad har du för mål den närmsta tiden?

Målet för säsongen 2022 är att få till bättre struktur på träningen genom vintern och även in under säsongen. Jag prioriterar löpningen nu och cyklar endast i undantagsfall. Försöker få upp volymen och få till 2-3 lite intensivare pass per vecka. Hoppas kunna fortsätta så får vi se vad det leder till i vår. Har inget specifikt lopp i sikte men målet är främst att bli snabbare på 5 och 10k.

Har du några andra fritidsintressen utöver löpningen?

Umgås med familjen. Laga mat, främst grilla på sommaren. Titta på sport :).

Vem i klubben skulle du vilja veta mer om?

Lisa Brorson.